بوی طبیعی واژن شبیه چیست؟

بوی واژن در زنان یک امر طبیعی است. اما این موضوع برای برخی افراد ممکن است نگران کننده یا شرم‌آور باشد. در این صورت سوالی که پیش می‌آید این است که چه عواملی باعث بوی واژن می‌شود؟ و بوی طبیعی واژن چگونه است؟ درک انواع بوهای طبیعی و غیرطبیعی واژن، مسئله مهمی است که همه زنان باید بدانند. در این مقاله ما درباره بوی طبیعی واژن صحبت می‌کنیم و اطلاعات مربوط به آن را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

چه عواملی باعث بوی طبیعی واژن می‌شوند؟

بوی واژن در بیشتر موارد طبیعی است و به تنهایی علامت مشکل داخلی یا بیماری نیست. در واقع واژن و ناحیه اطراف آن دارای باکتری‌های مفید هستند. این باکتری‌ها شامل غدد عرق می‌شوند. همچنین بویی که این باکتری‌ها تولید می‌کنند در بدن هر فرد متفاوت است. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که بدنشان بیش از حد عرق می‌کند، ممکن است بوی واژن قوی‌تری داشته باشید. همچنین بوی طبیعی واژن ممکن است در طول دوره قاعدگی و دوران بارداری متفاوت باشد. به طور کلی بوی واژن ممکن است بر اساس غذایی که می‌خوریم، لباسی که می‌پوشیم، داروهایی که مصرف می‌کنیم، فعالیت باکتری‌های آن ناحیه و ترشحات، تغییر کند.

بوهای طبیعی واژن

در این قسمت برخی از بوهای طبیعی و معمولی واژن که هر فرد ممکن است با آن‌ها روبه‌رو شود آورده‌ایم:

بوی تند یا ترش مانند

باکتری‌های مفید و طبیعی واژن باعث ایجاد این نوع بوی طبیعی واژن می‌شود. این باکتری‌ها با تولید اسیدلاکتیک، پراکسید هیدروژن و سایر مواد به دور نگه داشتن باکتری‌های مضر و سلامت واژن شما کمک می‌کنند. همچنین این باکتری‌ها با نگه داشتن واژن در سطح اسیدی ( بین 3.8 تا 4.5 برای زنان غیریائسه و بین 4.5 تا 6 برای زنان یائسه) به حفظ سطح PH واژن کمک می‌کنند و از رشد بیش از حد مخمرها و دیگر باکتری‌های مضر جلوگیری می‌کنند.

 

بوی فلز مانند بوی سکه

بوی فلزی واژن می‌تواند به دلیل خون ناشی از دوره قاعدگی یا خونریزی خفیف بعد از رابطه جنسی باشد. همان‌طور که می‌دانیم خون حاوی آهن است، و این موضوع بوی فلز مانند واژن در این شرایط را توضیح می‌دهد.

بوی تلخ و شیرین

اگر واژن شما بوی شیرین و تند یا تلخ دارد، نشان دهنده این است که باکتری‌های مفید واژن در حال تغییر هستند که این مسئله بر تعادل PH و بوی واژن تاثیر می‌گذارد.

بوی سفیدکننده مانند بوی سینک آشپزخانه تمیز

بوی شیمیایی واژن می‌تواند به دلیل وجود مقدار کمی ادرار در لباس زیر یا اطراف واژن رخ دهد. اما باید توجه کنید که این نوع بو می‌تواند نشانه عفونت باکتریایی نیز باشد. با ما همراه باشید تا در ادامه درباره این موضوع صحبت کنیم.

بوهای غیرطبیعی واژن

بوهای غیرطبیعی واژن علت‌های مختلفی دارند. اگر متوجه هر یک از این بوها شدید بهتر است  به یک متخصص زنان مراجعه کنید.

بوی ماهی

اگر واژن شما بوی بدی مانند ماهی مرده می‌دهد ممکن است نشانه یک بیماری باکتریایی باشد. بیماری واژینوز باکتریایی (BV) یک عفونت باکتریایی است و زمانی رخ می‌دهد که لاکتوباسیل‌های سالم از تعادل خارج شوند و بیش از حد رشد کنند. در این صورت شما علائمی مانند ترشحات رقیق واژن که بوی بد ماهی مرده می‌دهد، خواهید داشت. همچنین ممکن است هنگام ادرار کردن کمی خارش یا سوزش داشته باشید.

بوی گوشت فاسد

مسئله‌ای که بسیار زیاد در زنان اتفاق می‌افتد، فراموش کردن تامپون استفاده شده‌ است. تامپون فراموش شده می‌تواند دلیل بوی بد و متعفن واژن باشد. همچنین علاوه بر ترشحات واژن که زرد، سبز، صورتی، خاکستری یا قهوه‌ای است، ممکن است علائم دیگری را تجربه کنید. این علائم شامل تب، خارش واژن، درد در هنگام ادرار، درد در اطراف لگن یا شکم، قرمزی و تورم واژن است. اگر این علائم را دارید حتما به یک متخصص زنان مراجعه کنید.

بهترین شیوه‌های رعایت بهداشت زنانه

قبل از هر چیزی به یاد داشته باشید بسیاری از بوهای واژن طبیعی هستند. با این حال اگر همچنان از این موضوع ناراحت هستید، می‌توانید با رعایت نکات بهداشتی بوی واژن را به حداقل برسانید.

پوشیدن لباس زیر نخی

لباس زیر نخی رطوبت را کمتر در خود نگه می‌دارد و محیط را برای تجمع باکتری‌های تولیدکننده بو در آن ناحیه، دشوار می‌کند.

نپوشیدن لباس‌های تنگ

لباس‌‌های تنگ باعث عفونت و بوی بد می‌شوند. پس از پوشیدن این نوع لباس‌ها خودداری کنید.

مصرف پروبیوتیک‌ها

مصرف پروبیوتیک‌هایی مانند ماست می‌تواند به تعادل سطح PH واژن، پیشگیری از عفونت قارچی و کاهش بوی بد واژن کمک کند.

شستشو با آب گرم

ناحیه واژن خود را با آب گرم بشویید. همچنین از محصولاتی مانند دئودورانت‌ها و اسپری‌های زنانه استفاده نکنید. این محصولات سطح PH واژن را تغییر می‌دهند و باعث رشد بیش از حد باکتری‌های مضر می‌شوند.

 

سخن پایانی

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم بوی طبیعی واژن دلایل مختلفی دارد. واژن شما در محیطی تاریک و گرم که پر از غدد لنفاوی است، قرار دارد. اگرچه در اکثر مواقع شما متوجه بوی واژن خود نمی‌شوید و حتی زمانی هم که متوجه می‌شوید ممکن است به دلیل تغییرات دوره قاعدگی باشد. با این حال همانطور که اشاره کردیم، اگر متوجه بوی شدید و بسیار بد واژن شدید (مخصوصا اگر همراه با سوزش و خارش باشد) حتما به پزشک و متخصص زنان مراجعه کنید.

 

 

مترجم: الهه حبیب‌پور

اختصاصی مجله اینترنتی پِریهان

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب