هر آنچه که باید در مورد مصرف آب در دوران قاعدگی بدانید

در این مقاله قصد داریم تا در مورد مصرف آب در دوران قاعدگی صحبت کنیم. می‌دانیم که نوشیدن آب کافی در طول روز برای سلامتی ضروری است. برای بعضی از افراد نوشیدن آب کافی در طول روز ممکن است دشوار باشد. اگرچه در دوران قاعدگی به‌جای مصرف غذاهای سالم و مقوی، دلتان می‌خواهد بیشتر شکلات و تنقلات مصرف کنید. اما مسئله‌ای که باید در این دوران به آن توجه بیشتری کنید، نوشیدن آب کافی است. بدن ما برای عملکرد صحیح و بهتر به آب کافی نیاز دارد.

نوشیدن آب کافی در طول روز، مخصوصا در دوران قاعدگی بسیار مهم است زیرا در این دوران بدن مایعات زیادی از دست می‌دهد و دچار کم‌آبی می‌شود. وقتی بدن دچار کم‌آبی شود، اکسیژن کافی به گلبول‌های قرمز نمی‌رسد و در نتیجه باعث ایجاد احساس خستگی و دردهای عضلانی می‌شود. مصرف آب در دوران قاعدگی ضروری است زیرا به کاهش درد و گرفتگی عضلات کمک می‌کند. به یاد داشته باشید که مصرف آب سرد نه تنها در این دوران به کاهش درد شما کمک نمی‌کند، بلکه باعث درد بیشتر شماهم می‌شود. پس سعی کنید بجای مصرف آب سرد، از آب گرم استفاده کنید.

فواید مصرف آب در دوران قاعدگی

درست مانند استفاده از کیسه آب گرم که باعث ایجاد گردش خون و کاهش درد می‌شود، نوشیدن آب گرم نیز دقیقا همان تاثیر را بر رگ‌های خونی در بدن می‌گذارد. مصرف آب در دوران قاعدگی فواید بسیاری دارد با نوشیدن آب گرم کافی رگ‌های خونی منبسط می‌شوند و گردش خون بهتر می‌شود. همچنین عضلات و اندام‌های داخلی عملکرد بهتری نشان می‌دهند. مصرف آب گرم برای دردهای قاعدگی بسیار مفید است. سعی کنید حداقل روزی 8 تا 10 لیوان آب گرم بنوشید تا درد‌های عضلانی شکم شما کاهش پیدا کند.

عوارض مصرف نکردن آب کافی در دوران قاعدگی

دردوران قاعدگی باید حداقل روزی هشت لیوان آب بنوشید. در غیر این صورت ممکن است موارد زیر اتفاق بیافتد:

نفخ و گرفتگی عضلات

از آن‌جایی که در این دوران سطح استروژن و پروژسترون کم می‌شود، بدن تلاش می‌کند تا آب را در بدن حفظ کند. که در نتیجه باعث ایجاد نفخ و گرفتگی عضلات می‌شود. در این دوران نوشیدن هشت تا ده لیوان آب در طول روز به کاهش نفخ و درد‌های عضلانی کمک می‌کند.

سردرد و میگرن

کم‌آب شدن بدن باعث می‌شود اکسیژن کافی به سلول‌های مغز نرسد و در نتیجه باعث سردرد و میگرن می‌شود. همچنین کم‌آبی می‌تواند باعث انقباض موقتی مغز در اثر از دست دادن مایعات شود که در نتیجه منجر به سردردهای ضربان‌دار و میگرن می‌شود. در این صورت مصرف آب باعث می‌شود مغز به حالت طبیعی خود برگردد و درد‌های ناشی از سردرد و میگرن را تسکین می‌دهد.

کاهش دفعات ادرار و ایجاد درد

کم‌آبی می‌تواند باعث کاهش دفعات ادرار و همچنین تیره شدن رنگ ادرار شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که کلیه‌های شما در زمان کم‌آبی بدن، تا حد ممکن آب و مایعات بدن را نگه‌دارد. اگر دفعات ادرار کاهش پیدا کند، منجر به درد در ناحیه تحتانی شکم می‌شود. در این صورت مصرف آب در این دوران باعث کاهش درد و همچنین فعال‌شدن دستگاه ادراری می‌شود.

احساس خستگی

احساس خستگی و ضعف در دوران قاعدگی می‌تواند نشانه کم‌آبی بدن باشد. کم‌آبی باعث می‌شود فشار خون کاهش پیدا کند و در نتیجه سطح انرژِی بدن کم شود. اگر در این دوران به اندازه کافی آب مصرف نکنید، تعادل مایعات بدن شما به‌هم می‌خورد. در این صورت شما احساس خستگی می‌کنید زیرا قلب مجبور است برای تامین اکسیژن و موادمغذی پوست و ماهیچه‌ها بیشتر پمپاژ کند.

 

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، مصرف آب در دوران قاعدگی باعث کاهش دردهای عضلانی شکم و گرفتگی عضلات می‌شود. بدن شما در این دوران مایعات فراوانی از دست می‌دهد. سعی کنید با مصرف مایعات فراوان و غذاهای مقوی، مایعات و موادمغذی از دست رفته را جبران کنید. ممکن است فکر کنید مصرف چند لیوان آب در روز کار بسیار راحتی باشد، اما به راحتی می‌توان آن را فراموش کرد. این روزها بیشتر مردم درگیر کارهای روزمره خود در داخل و خارج از خانه هستند و مصرف آب کافی در طول روز را فراموش می‌کنند. اگرچه نوشیدن مقدار کافی آب در دوران قاعدگی بسیار مهم است، اما مصرف آب کافی در تمام زمان‌ها بخش مهمی از سلامتی بدن است و کمک می‌کند بدن و اندام‌های داخلی عملکرد بهتری داشته باشند. پس فراموش نکنید که در طول روز به مقدار کافی آب گرم یا ولرم بنوشید.

 

مترجم: الهه حبیب‌پور

اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب