با انواع اسم قرص ضدبارداری آشنا شوید

تا به‌حال چند اسم قرص ضدبارداری به گوشتان رسیده است؟ حتما می‌خواهید بدانید که کدام بهتر است و آیا مصرف این قرص‌ها عوارضی هم دارند؟ یا اصلا مزیت‌های سلامتی برای بدن دارند یا نه. قرص ضدبارداری دو نوع است که یک نوع آن قرص ترکیبی نامیده می‌شود و دارای استروژن و پروژستین است. نوع دوم قرص‌هایی هستند که فقط حاوی پروژستین هستند. حال به هر دلیلی که می‌خواهید قرص ضدبارداری مصرف کنید، بهتر است قبل از آن با پزشک متخصص خود مشورت کنید. پزشک بهترین گزینه را در اختیار شما قرار می‌دهد. در این مقاله از مجله اینترنتی پریهان قصد داریم تا شما را بیشتر با این انواع قرص‌ها و برندهای مطرح دنیا آشنا کنیم:

 

انواع اسم قرص‌ ضدبارداری ترکیبی چیست؟

در قرص‌های ترکیبی از ترکیبات متفاوت فعال و غیر فعال استفاده می‌شود. انواع قرص‌های ترکیبی شامل 21 قرص فعال و 7 قرص غیر فعال هستند یا همان شبه دارو. برخی دیگر از این قرص‌ها شامل 24 قرص فعال و 4 قرص شبه‌دارو یا همان کاذب هستند. برخی از برندهای مشهور دنیا برای قرص‌های ترکیبی عبارتند از:

 

السی

حتما اسم قرص ضدبارداری السی (Alesse) را شنیده‌اید. این قرص حاوی دو نوع هورمون است: پروژستین و استروژن. عمدتاً برای پیشگیری از رهاسازی تخمک در طول چرخه قاعدگی مصرف می‌شود. همچنین برای جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمک (تخمک‌گذاری)، مایع واژینال را ضخیم‌تر می‌کند.

حتما قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید. اگر پزشک تشخیص داد که این قرص مناسب شما است، روزی یک‌بار سر ساعت مشخصی قرص مصرف شود. اگر قرصی را فراموش کردید به محض یادآوری قرص را بخورید. در صورت فراموشی، احتمال بارداری وجود دارد. بهتر است این قرص شب‌ها قبل از خواب یا عصر مصرف شود. عوارض جانبی این قرص عبارتند از حالت تهوع، استفراغ، سردرد، نفخ، حساسیت سینه، ورم مچ پا یا تغییر در وزن. خونریزی واژینال نیز ممکن است بین پریود مشاهده شود، مخصوصا در طول اولین ماه استفاده. اگر این عوارض شدید باشند حتما با پزشک مطرح کنید. بسیاری از زنان در هنگام مصرف این قرص هیچ گونه عوارضی نداشته‌اند.

 

اپری

اسم قرص ضدبارداری دیگری که می‌خواهیم معرفی کنیم، اپری (Apri) است. این قرص نیز حاوی دو هورمون است: پروژستین و استروژن. عوارض جانبی اپری عبارتند از سردرد ناگهانی شدید، ضعف ناگهانی بدن، لکنت زبان، تاری دید یا عدم تعادل بدن، از دست دادن ناگهانی دید، درد قفسه سینه، کوتاهی تنفس، سرفه کردن همراه با خون، درد در یک یا هر دو پا، درد یا فشار سینه، حالت تهوع، تعریق، از دست دادن اشتها، خستگی بیش از حد، تب، ادرار تیره، مدفوع به رنگ خاک رس، زرد شدن پوست یا چشم‌ها. خوب با دیدن این همه عوارض حتما ترسیده‌اید. توصیه می‌کنیم قبل از مصرف این داروی ضدبارداری با پزشک مشورت کنید. برای اینکه از این قرص نتیجه بگیرید، دقیقا باید طبق دستورالعمل مصرف شود و حتی نباید یک روز فاصله بیفتد.

 

آرانلی

اسم قرص ضدبارداری سوم که می‌خواهیم معرفی کنیم، آرانلی (Aranelle) است. این قرص یک داروی ترکیبی مورد استفاده برای پیشگیری از بارداری در زنان است که مثل قرص‌های ضدبارداری که در بالا اشاره شد حاوی دو هورمون پروژستین و استروژن است. همچنین از قرص آرانلی برای درمان آکنه، به حداقل رساندن کیست‌های تخمدان، منظم شدن عادت ماهیانه و کاهش از دست دادن خون و پریودهای دردناک می‌شود.

دستورالعمل این قرص را به دقت مطالعه کنید و قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید. اگر یک قرص را فراموش کردید، به محض یادآوری مصرف کنید. اگر روز قبل فراموش کردید که قرص بخورید، روز دوم دو قرص بخورید. البته در صورت فراموش کردن قرص احتمال بارداری وجود دارد، اما نگران نباشید تا یک هفته فرصت دارید تا از بارداری به روش‌های دیگر پیشگیری کنید. برای این کار باید با پزشک مشورت کنید تا اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهد.

در صورت بارداری و داشتن عوارض به قرص‌های ضدبارداری به هیچ‌وجه این قرص را مصرف نکنید. افرادی که مبتلا به سرطان سینه، سرطان رحم، دیابت، بیماری قلبی، فشار خون بالا هستند و یا افرادی که سابقه لخته شدن خون دارند، حمله قلبی یا سکته مغزی کرده‌اند، مصرف این قرص ممنوع است. اگر مشکلاتی در کبد دارید (مانند تومور کبد)، زردی چشم یا پوست، انواع خاص سردردها، خونریزی غیر معمول واژینال دارید یا اگر جراحی انجام داده‌اید که نیاز به استراحت دارید، به هیچ وجه این قرص را مصرف نکنید.

 

آوین

اسم قرص ضدبارداری آوین را شنیده‌اید؟ این قرص برای افرادی که فشار خون بالا، بیماری قلبی، بیماری شریان کرونری، سابقه حمله قلبی، سکته مغزی، لخته شدن خون در اثر مصرف قرص‌های ضدبارداری دارند و افراد سیگاری و بالای 35 سال دارند، افرادی خونریزی واژینال غیر تشخیصی دارند، سرطان کبد، افرادی که داروهای هپاتیت C مصرف می‌کنند، افرادی که به سرطان سینه، رحم، واژن و یا دهانه رحم مبتلا هستند و افرادی که مبتلا به میگرن‌های شدید هستند به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

حتما به این نکته توجه کنید که سیگار کشیدن در حین مصرف این دارو احتمال لخته شدن خون یا سکته مغزی یا حمله قلبی را افزایش می‌دهد. این قرص از ابتلا به بیماری‌های جنسی مانند HIV پیشگیری نمی‌کند. برای اینکه این دارو بیشترین تاثیر را داشته باشد، توصیه می‌شود هر 24 ساعت یک قرص مصرف شود. نباید بین زمان مصرف دارو فاصله ایجاد کرد، چون احتمال بارداری وجود دارد. پس به محض یادآوری حتما قرص اول و دوم را باهم مصرف کنید. عوارض جانبی این قرص عبارتند از حالت تهوع و استفراغ، افزایش خونریزی، آکنه، افزایش وزن، حساس شدن سینه‌ها و ادم.

مزیت‌هایی که این قرص دارد عبارتند از

  • سبک‌تر شدن و منظم‌تر شدن چرخه قاعدگی و داشتن درد کمتر در هنگام پریود
  • کاهش خطر پیشرفت کیست‌های تخمدان
  • کاهش خطر پیشرفت سرطان تخمدان و رحم
  • کاهش آکنه

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب