علت و درمان بوی ماهی گندیده واژن

اگر نگران بوی ماهی گندیده واژن یا ترشحات واژن هستید، باید بدانید که این ترشحات و بوی بد به خاطر عفونت باکتریایی یا تعریق یا حتی ژنتیک ایجاد می‌شود. رایج‌ترین علت آن واژینیت است که نوعی عفونت یا التهاب واژن محسوب می‌شود. با مجله اینترنتی پریهان همراه باشید.

درمان دارویی بوی ماهی گندیده واژن

درمان بوی بد واژن یا پیشگیری از آن به علائم شما بستگی دارد.

واژینوز باکتریایی

واژینوز باکتریایی، عدم تعادل یا رشد بیش از حد باکتری‌ها در واژن است. معمولاً علت اصلی آن رابطه جنسی است. البته زنانی که رابطه جنسی هم ندارند، به این نوع عفونت مبتلا می‌شوند. تغییرات هورمونی مانند بارداری یا یائسگی می‌توانند باعث واژینوز باکتریایی شوند. پزشک بعد از معاینه و انجام تست، در صورتی که به عفونت باکتریایی مبتلا باشید، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. رایج‌ترین قرصی که برای واژینیت تجویز می‌شود قرص مترونیدازول برای بوی ماهی گندیده واژن است. این قرص را باید طبق نظر پزشک خود مصرف کنید.

 

عفونت مخمری

می‌توانید برای درمان این نوع عفونت از کرم ضد قارچ (OTC) استفاده کنید. برخی از این گزینه‌ها عبارتند از کرم موضعی میکونازول یا تیوکونازول. همچنین پزشک ممکن است داروی ضد قارچ نیز تجویز کند. اگرچه ممکن است خودتان با داروهای OTC عفونت مخمری را درمان کنید، اگر اولین بار است که نشانه‌های ابتلا به عفونت مخمری را دارید یا علائم شما شدت یافته‌اند یا درمان‌هایی که استفاده کرده‌اید تاثیری نداشته‌اند، با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

 

علائم عفونت مخمری

علائم عفونت مخمری اغلب عبارتند از جوش قرمز و در بسیاری از مواقع جوش سفید بر روی آلت تناسلی. در این نوع عفونت، پوست آلت تناسلی زن ممکن است مرطوب باشد و ممکن است زیر پوست، مایع سفید رنگ غلیظی دیده شود. ممکن است خارش یا احساس سوزش در آلت تناسلی خود داشته باشید. قرمزی، خارش و درد در ناحیه تناسیلی ممکن است نشانه‌هایی از بیماری‌های مقاربتی نیز باشند، بنابراین در هنگام مشاهده این علائم با پزشک مشورت کنید.

UTI

بوی ماهی گندیده واژن می‌تواند به دلیل UTI باشد. عفونت مجاری ادرار (UTI) با آنتی‌بیوتیک و درمان‌های خانگی درمان می‌شود. حتما آنتی‌بیوتیکی مصرف کنید که پزشک تجویز کرده است، چون برای اثربخشی بیشتر باید دوره درمان را کامل کنید. همچنین اگر به این عفونت مبتلا هستید، باید آب فراوانی بنوشید و از مصرف قهوه خودداری کنید تا عفونت هر چه زودتر تمیز شود.

 

تریکومونیازیس

بوی ماهی گندیده واژن می‌تواند به خاطر تریکومونیازیس باشد. تریکوموناس واژینالیس در طول مقاربت انتقال می‌یابد. هر فردی که به این بیماری مبتلا باشد با علائمی مانند خارش واژن و مقاربت و ادرار دردناک روبرو می‌شود.

اگر مبتلا به تریکومونیازیس هستید، ممکن است بوی بد ماهی، ترشحات زرد مایل به سبز دارای کف و درد و ورم در ناحیه واژن را تجربه کنید. با وجود این، 30 درصد افراد مبتلا به تریکومونیازیس بدون علائم هستند. در صورت ابتلا به این بیماری نباید آن را نادیده بگیرید. ممکن است به بیماری التهاب واژن مبتلا باشید و یا در صورت بارداری منجر به زایمان زودرس شود.

بیماری التهاب لگن

بیماری التهاب لگن، یکی دیگر از علت‌های رایج بوی ماهی گندیده واژن است. در اصل این عفونت واژن است که در لگن و اندام‌های تناسلی زن گسترش یافته است از جمله رحم، لوله‌های رحمی و تخمدان‌ها. برخی زنانی که به این نوع عفونت مبتلا هستند، در هنگام رابطه جنسی متوجه بوی بد واژن همراه با خونریزی در حین رابطه جنسی می‌شوند. در صورت مشاهده این علائم با پزشک خود مشورت کنید.

کارهایی که می‌توانید در خانه انجام دهید

برای حل مشکل بوی ماهی گندیده واژن می‌توانید از روش‌های زیر هم استفاده کنید. اگر با این روش‌ها هم بوی بد از بین نرفت، حتما با پزشک مشورت کنید.

تمیز نگه دارید

استفاده از محصولات خشک یا بوی قوی متوقف کنید. در هنگام دوش گرفتن، از صابون ملایم یا آب برای تمیز کردن ناحیه تناسلی خود استفاده کنید ( از صابون‌ها و محصولات دارای بو به شدت خودداری کنید). وقتی ناحیه تناسلی را شستید، حتما خشک کنید.

 

رژیم غذایی

رژیم برای بوی ماهی از واژن
برخی غذاها باعث بوی ماهی گندیده واژن می‌شوند. این غذاها عبارتند از مارچوبه، بروکلی، ادویه‌های خاص مانند سیر، پیاز و برخی انواع ماهی‌ها. اگر نگران هستید، می‌توانید این غذاها را حذف کنید. اما اگر در حد تعادل مصرف کنید، هیچ ضرری ندارند، بنابراین لازم نیست حتما از رژیم غذایی خود حذف کنید.

مکمل‌ها

مکمل برای بوی بد واژن
پروبیوتیک ممکن است برای حفظ تعادل باکتریایی در روده و واژن شما بسیار مفید باشد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که پروبیوتیک‌ها ممکن است در درمان برخی بیماری‌های مرتبط با تغییرات در تعادل pH واژن تاثیرگذار باشد. بیشتر از 50 گونه ریزموجوداتی به نام میکروب در داخل واژن زندگی می‌کنند. بسیاری از این میکروب‌ها از نوعی باکتری به نام لاکتوباسیلوس هستند.

این باکتری‌ها می‌توانند به حفظ سلامت واژن و از بین بردن عفونت کمک کنند. فقدان این باکتری و رشد بیش از حد برخی از دیگر میکروب‌ها می‌تواند موجب عدم تعادل در واژن شود. این عدم تعادل می‌تواند به خاطر چند دلیل باشد:
– رابطه جنسی غیر پیش‌بینی شده
– تغییرات هورمونی
– زمان قاعدگی
– عدم رعایت بهداشت فردی
برخی شواهد نشان می‌دهند که پروبیوتیک‌ها در ماست، کپسول‌ها و شیاف‌ها ممکن است از عدم تعادل در واژن پیشگیری کند و به درمان آن نیز کمک کند.

 

روتین خود را تغییر دهید

تعریق بیش از حد ممکن است علت بوی ماهی گندیده واژن باشد. اگر نگران تعریق بیش از حد خود هستید، این مسئله را با پزشک در میان بگذارید. مطمئن شوید که دیواره واژن را با استفاده از صابون ملایم و آب تمیز نگه می‌دارید و خوب خشک می‌کنید.

برای پیشگیری از بوی بد واژن چه کارهایی باید بکنیم

برخی محصولات یا برخی فعالیت‌ها ممکن است موجب تشدید عفونت یا ترشح یا بوی ماهی در واژن شوند. اجتناب از موارد زیر می‌تواند بوی ماهی گندیده واژن را متوقف یا از آن پیشگیری کند.
– تمیز کردن با دوش
– صابون‌های ناملایم
– مواد شیمیایی
– لباس زیرهای تنگ
– کاندوم‌های بدون لاتکس

حرف آخر

بوی ماهی گندیده واژن در طی چرخه قاعدگی شما می‌تواند متغیر باشد. در بسیاری از مواقع، تعریق یا پریود شما می‌تواند موجب بوی بد شود که علامت هشدار نیست. کافی است تا ناحیه تناسلی خود را تمیز و خشک نگه دارید. اگر علائم دیگری مانند خارش، قرمزی یا سوزش دارید یا بوی بد بعد از چند روز برطرف نمی‌شود، با پزشک مشورت کنید. در صورت نیاز، پزشک آنتی‌بیوتیک یا دارو تجویز می‌کند.

تهیه و ترجمه: مجله اینترنتی پریهان

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب