در دوران یائسگی چه باید کرد؟

در دوران یائسگی چه باید کرد؟ این سوالی است که بسیاری از زنان قبل از ورود به دوران یائسگی و یا پس از ورود به این دوران ممکن است از خودشان بپرسند. یائسگی بخشی از زندگی هر فردی محسوب می‌شود، اما دلیلی بر ترس شما از یائسگی نمی‌باشد. ممکن است تغییراتی که در دوران یائسگی با آن روبه‌رو می‌شوید بر بدن و ذهن‌تان تاثیر بگذارد. اما برای هر مرحله درمان وجود دارد و نیازی به نگرانی نیست. متوسط شروع دوران یائسگی 51 سال است، اما ممکن است زودترو یا دیرتر از این سن هم وارد دوران یائسگی شوید.

دوران یائسگی

در دوران یائسگی چه باید کرد؟

در بسیاری از مواقع با دانستن اینکه در دوران یائسگی چه باید کرد، می‌توانید مشکلات و علائم یائسگی را کنترل کنید. اگرچه هیچ کس نمی‌تواند چرخه طبیعی زندگی‌اش را متوقف کند، اما در دوران یائسگی برخی نکات مهم وجود دارند که با رعایت کردن آنها می‌توانید این دوران را به خوبی سپری کنید. در ادامه این بخش از پریهان به 9 نکته مهم در این مورد اشاره می‌کنیم تا بتوانید به خوبی این مرحله جدید از زندگی‌تان را سپری کنید.

 

هورمون تراپی (HT) را در نظر بگیرید  

هورمون تراپی روشی است که بسیاری از زنان در طول دوران یائسگی آن را انتخاب می‌کنند. منظور از هورمون درمانی این است که به بدن هورمون‌هایی وارد شود که بدن دیگر قادر به تولید آن نیست. HT ممکن است باعث کاهش علائم یائسگی در شما شود و از پوکی استخوان نیز پیشگیری کند. نه تنها هر زنی به هورمون درمانی نیاز دارد، بلکه بسیاری از زنان پس از هورمون درمانی احساس راحتی می‌کنند.

مزیت‌های هورمون درمانی شامل کاهش گرگرفتگی و تعریق شبانه، افزایش رطوبت واژن، نوسانات اخلاقی کمتر و پیشگیری از شکستگی استخوان است. اگر نمی‌دانید در دوران یائسگی چه باید کرد، اولین پیشنهاد ما این است که با پزشک‌تان در مورد هورمون درمانی صحبت کنید.

 

با پزشک‌تان در مورد ریسک‌های سلامتی صحبت کنید

حتی اگر در مورد کاهش علائم یائسگی خودتان راه‌حل پیدا کردید، باز هم ضروری است تا در مورد خطرات مرتبط با کاهش استروژن صحبت کنید. اگر در خانواده‌تان سابقه ابتلا به پوکی استخوان یا بیماری قلبی وجود دارد، اهمیت صحبت کردن با پزشک متخصص دو صد چندان می‌شود. حفظ سلامت قلب و سلامت استخوان‌ها یکی از بهترین روش‌ها برای مراقبت از خودتان است.

 

یک پنکه قابل حمل بخرید

گرگرفتگی و تعریق شبانه جزو رایج‌ترین علائم یائسگی محسوب می‌شوند. در بسیاری از مواقع ممکن است احساس کنید بدن‌تان همیشه گرم است. ممکن است در محیط کار یا در بین عموم نتوانید دمای محیط را تحمل کنید. بنابراین داشتن یک پنکه قابل حمل روشی است که می‌توانید از خودتان مراقبت کنید. شاید با خریدن این دستگاه ارزان قیمت تعجب کنید که چقر حالتان تغییر خواهد کرد.

 

از پنبه و کتان استفاده کنید

پارچه‌هایی با وزن سبک که از الیاف طبیعی تهیه می‌شوند می‌توانند به شما کمک کنند تا خنک بمانید. الیاف تهیه شده از مواد طبیعی مانند آکریلیک، پلی‌استر، نایلون و اسپندکس همگی نسبت به الیاف طبیعی کمتر قابل تنفس هستند. این بدین معنا است که با پوشیدن الیاف مصنوعی بیشتر عرق خواهید کرد.

پنبه و کتان انتخاب‌های خوبی برای حفظ دمای بدن در طول دوران یائسگی محسوب می‌شوند. این الیاف به بدن کمک می‌کنند تا دمای بدن متناسب با دمای محیط باشد. اگر تعریق شبانه دارید، حتی باید پتو یا ملافه‌تان هم از جنس الیاف طبیعی باشد.

 

استفاده از روان‌کننده و مرطوب‌کننده

درد در طول رابطه جنسی یکی از جنبه‌های چالش‌برانگیز در دوران یائسگی است چون بر روابط صمیمی با همسر و همچنین اعتماد به‌نفس فرد تاثیر می‌گذارد. اگر می‌خواهید بدانید برای این مسئله در دوران یائسگی چه باید کرد باید بگوییم که برای این مورد نیز راه‌حل وجود دارد. بسیاری از زنان در رابطه جنسی از روان‌کننده مبتنی بر آب و مرطوب‌کننده‌های واژن استفاده می‌کنند که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند. اگر این گزینه‌ها به شما کمکی نکردند، با پزشک متخصص مشورت کنید تا در صورت لزوم برای شما کرم واژینال استروژن تجویز کند. اگر از روش‌های مانند زدن روغن نارگیل در داخل واژن استفاده می‌کنید بهتر است در مورد فواید و خطرات آن اطلاعات کافی داشته باشید.

 

ارتباط با دوستان  

نوسانات رفتاری یکی از مواردی است که در دوران یائسگی باید به آن دقت زیادی کنید. ارتباط با دوستان تا حدودی به کنترل نوسانات رفتاری کمک می‌کند. تغییرات جسمی در دوران یائسگی می‌تواند احساسات شما را دچار نوسان کند، اما صحبت کردن با دوستان این دوران را قابل تحمل می‌کند. ممکن است دوستانی پیدا کنید که کاملاً در شرایط شما هستند.

هیدارته بمانید

نوشیدن آب سرد به شما کمک خواهد کرد تا دمای بدن‌تان تنظیم شود. اگر هیچ وقت یک بطری آب با خودتان حمل نمی‌کردید، وقت آن رسیده است که این کار را انجام دهید. نوشیدن مقدار فراوان آب در سراسر روز روش خوبی برای سرد نگه داشتن بدن است و به شما کمک می‌کند تا دمای بدن‌تان متعادل‌تر شود.

نوشیدن آب کافی در طی روز می‌تواند به کاهش نفخ نیز کمک کند و پوست و بافت خشک را نیز آبرسانی می‌کند. هر روز بین هشت تا دوازده لیوان آب بنوشید تا هیدراته بمانید. فراموش نکنید که هر شب یک لیوان آب خنک کنار تخت‌تان بگذارید. نوشیدن آب در حین تعریق شبانه باعث کاهش تعریق شبانه می‌شود.

 

خوب زندگی کنید

ممکن است دریابید که در طول دوران یائسگی دیگر آن سبک زندگی قبلی را ندارید. یائسگی بر کل بدن تاثیر می‌گذارد. شاید بسیاری از سبک‌های زندگی‌تان که قبلاً بی‌اهمیت به نظر می‌رسیدند هم اکنون باعث بروز مشکلاتی در شما شوند. نوشیدن بیش از حد الکل، سیگار کشیدن، ورزش نکردن و پیروی از یک رژیم ناسالم همگی می‌توانند علائم یائسگی‌تان را تشدید کنند و یا خطرات سلامتی‌تان را افزایش دهند.

هیچ وقت برای شروع سبک زندگی سالم دیر نیست و مجبور نیستید این کار را به تنهایی انجام دهید. می‌توانید از مراکز کنترل وزن، باشگاه‌های ورزشی  و غیره کمک بگیرید.

دوران یائسگی دوران گذرایی است و در این دوران باید به خوبی از خودتان مراقبت کنید هم به لحاظ جنسی و هم به لحاظ ذهنی. با پیروی از یک رژیم سالم و سبک زندگی درست می‌توانید علائم یائسگی را کاهش دهید و زندگی خودتان را بهتر کنید.

 

در مورد مصرف مکمل‌ها با پزشک‌تان مشورت کنید

اگر به مصرف مکمل‌های مغذی برای یائسگی یا برای پیشگیری از خطرات مرتبط با سلامتی علاقمند هستید، می‌توانید با پزشک‌تان مشورت کنید. برخی از زنان از کلسیم و یا کوهوش سیاه استفاده می‌کنند، اما ممکن است مناسب شما نباشند. بنابراین در صورت مصرف هر گونه مکمل یا قرص یائسگی لاغری  نظر پزشک را هم جویا شوید.

 

 

 

منبع

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب