ترشحات آبکی در بارداری نشانه چیست؟

نگران شدن در مورد ترشحات آبکی در بارداری نرمال است و اکثر زنان در بارداری با این ترشحات روبه‌رو می‌شوند. ترشحات آبکی بیشتر در اوایل بارداری و یا قبل از زایمان مشاهده می‌شود و ممکن است همراه با این ترشحات، ترشحات مخاطی خونی را هم تجربه کنید. در همین ابتدا باید بگوییم که این ترشحات به‌ندرت باعث نگرانی می‌شوند و در واقع نشانه‌ای از این است که بدن‌تان برای حفظ سلامت شما و جنین به‌سختی کار می‌کند.

 

ترشحات آبکی در بارداری

مجله اینترنتی پریهان: ترشحات آبکی در بارداری چیزی نیست جز مایعاتی که از واژن بیرون می‌آیند. ترشحات آبکی در هر مرحله از بارداری متفاوت است. ترشحات آبکی در اوایل بارداری می‌توانند یک یا دو هفته بعد از لقاح شروع شوند. علاوه‌براین، ترشحات آبکی در اواخر بارداری همراه با ترشحات غلظی خواهد بود. این امر به دلیل وجود هورمون‌هایی به‌نام استروژن اتفاق می‌افتد. جریان خون در ناحیه لگن افزایش می‌یابد و غشاهای مخاطی تحریک می‌شوند. در ادامه به برخی از ویژگی‌های این ترشحات در دوران بارداری اشاره می‌کنیم و به شما می‌گوییم که در هر مرحله از بارداری چه انتظاری باید داشته باشید:

 

سه ماهه اول

سه ماهه اول بارداری

ترشحات آبکی در بارداری در سه ماهه اول همراه با بوی تند است و شبیه به خونی است که در چرخه قاعدگی از واژن خارج می‌شود. این ترشحات می‌توانند موجب لکه‌دار شدن لباس زیرتان شوند. در این مرحله، سطوح استروژن جریان خون در ناحیه واژن را افزایش می‌دهد.

 

سه ماهه دوم

ترشحات آبکی در ماه چهارم بارداری شیری مانند است و رنگ آن شبیه به سفیده تخم‌مرغ است. مقدار ترشحات آبکی در ماه پنجم بارداری نسبت به سه ماهه اول بیشتر است.  اگر در سه ماهه دوم با ترشحات آبکی همراه با خون و با بوی بد روبه‌رو شدید، باید با پزشک متخصص‌تان مشورت کنید.

 

سه ماهه سوم

  • جریان خون در ناحیه دهانه رحم افزایش می‌یابد.
  • ترشحات آبکی در این مرحله به‌صورت مخاطی و به رنگ سفید شیری مانند است.
  • ترشحات می‌توانند متفاوت باشند که به رنگ، بو و مقدار خون بستگی دارند. معنی و رنگ ترشحات در بارداری متفاوت هستند.

ترشحات نرمال در بارداری

ترشحات نرمال در بارداری

تجربه ترشحات آبکی در بارداری یکی از عجیب‌ترین تجربیات بارداری است، با این‌وجود می‌تواند کاملاً امری نرمال محسوب شود. وقتی ترشحات سفید و شفاف و چسبنده‌ای را همراه با بوی جزئی از واژن‌تان تجربه می‌کنید، می‌توانید این ترشحات را نرمال در نظر بگیرید. اگر در لباس زیرتان لکه زردرنگ می‌بینید هم نگران نباشد، چون وجود این لکه‌ها هم نرمال است. البته بهتر است هرگونه تغییر را به پزشک متخص گزارش دهید، ولی به هر حال استرس برای زن باردار خطرناک است و بهتر است برای هر مسئله کوچکی نگران نشوید.

همزمان با وارد شدن به سه ماهه دوم و سوم بارداری، سطوح هورمون‌های استروژن و پروژسترون افزایش می‌یابد. این هورمون‌ها باعث افزایش جریان خون در واژن می‌شوند که در واقع این روش، روش طبیعی بدن برای تمیز نگه داشتن واژن و حفظ بدن از هر نوع عفونتی است. همچنین بهتر است در این مورد هم بدانید که آیا کاپوچینو برای زن باردار ضرر دارد؟

 

لکوره

هرگونه ترشح مانند مایعات از واژن را ترشحات لکوره می‌گویند. هر زنی در طول دوران بلوغ با ترشحات مخاطی مانند روبه‌رو می‌شود. لکوره هر زنی با زن دیگر متفاوت است که بستگی به چرخ قاعدگی آن شخص دارد. برای اکثر زنان، لکوره در طول چندین هفته بعد از لقاح دیده می‌شود و به‌تدریج افزایش می‌یابد.

 

مایع آمنیوتیک

در اواخر بارداری، متوجه خواهید شد که ترشحات آبکی در بارداری شما شبیه به ادرار است. این ترشحات با عنوان مایع آمنیوتیک شناخته می‌شود و اگر به‌طور دائم این مایع از شما ترشح شود، باید نگران شوید. مایع آمنیوتیکی بیش از حد می‌تواند به معنای نزدیک شدن به زمان زایمان باشد.

 

حرف آخر

ترشحات آبکی در بارداری می‌تواند احساس ناخوشایندی در شما ایجاد کند، اما این نکته را به یاد داشته باشید که این ترشحات، فرآیند طبیعی بدن‌تان است. در این مقاله سعی کردیم به نکات مهم در مورد این ترشحات اشاره کنیم و به شما بگوییم که در هر مرحله از بارداری چه انتظاری باید داشته باشید.

منبع

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب