با ترشحات سفید در بارداری چه کنیم؟

ممکن است با مشاهده ترشحات سفید در بارداری نگران شوید و بخواهید به پزشک متخصص مراجعه کنید. بدن در این دوران تغییرات زیادی می‌کند و گاهی ممکن است مادر با تجربه این تغییرات کمی احساس سردرگمی کند. شاید بد نیست بدانید که تقریباً 43 درصد از زنان باردار با این ترشحات روبه‌رو می‌شوند. اکثر زنان با انواع ترشحات در بارداری آشنا هستند، اما هر ترشح معنی مخصوص به خودش را دارد که در این مقاله می‌خواهیم بیشتر در مورد این ترشحات مخصوصاً ترشحات سفید صحبت کنیم.

 

ترشحات سفید در بارداری

طبق تحقیقات پریهان، همانطور که از نامش پیدا است، ترشحات سفید در بارداری، ترشحاتی هستند که زنان در طول بارداری تجربه می‌کنند. در واقع رنگ این ترشحات سفید است و بافتی شبیه به شیر دارد.

چه باردار باشید و چه باردار نباشید، ترشح واژن پدیده رایجی است. قبل از اینکه وارد بحث ترشحات سفید شویم، بهتر است کمی در مورد ترشحات نرمال به‌نام ترشحات لکوره صحبت کنیم.

لکوره چیست؟

لکوره در واقع یک واژه پزشکی برای ترشحات واژن است. ترشحات واژن در واژن و دهانه رحم ساخته می‌شود که به حفظ رطوبت و تمیز بودن واژن کمک می‌کند. همچنین از بروز عفونت واژن نیز جلوگیری می‌کند.

انواع ترشحات واژن وجود دارند که بر اساس رنگ، بافت یا علت طبقه‌بندی می‌شوند. برخی از انواع رایج ترشحات واژن عبارتند از:

  • ترشحات شفاف و آبکی
  • ترشحات شفاف و کشدار
  • ترشحات قهوه‌ای و خونی
  • ترشحات سبز یا زردرنگ

ترشحات واژن در طول دوران بارداری، لکوره بارداری نامیده می‌شود. این ترشحات معمولاً بدون بو یا در بسیاری از مواقع، همراه با بوی ملایم هستند.

ممکن است وقتی باردار می‌شوید ترشحات بیشتری را تجربه کنید. اما تغییر در نوع ترشحات واژن می‌تواند نشانه چیزی باشد که نیاز به درمان داشته باشد. برای همین باید بدانید که کدام ترشحات نرمال هستند و کدام ترشحات نیاز به کمک فوری پزشک دارند.

اگر به تازگی باردار شده‌اید، ترشحات بارداری هیچ تفاوتی با آنچه که قبلاً بین پریودها تجربه می‌کردید نخواهند داشت. این نوع ترشحات، ترشحات اولیه بارداری نامیده می‌شوند.

اکثر زنان احساس می‌کنند که در اوایل بارداری، ترشحات آنها بیشتر شده است. ترشحات سفید در بارداری معمولاً همزمان با وارد شدن به هفته‌های بعدی بارداری، بیشتر می‌شود.

 

چرا لکوره اتفاق می‌افتد؟

لکوره یا ترشح واژن نوعی کارکرد طبیعی بدن است که نوعی نشانه سلامت واژن محسوب می‌شود. تقریباً همه زنان در طول سالهای تولید مثل، این نوع ترشحات را تجربه می‌کنند. چندین دلیل برای اینکه چرا لکوره اتفاق می‌افتد وجود دارد.

اولاً، روش طبیعی بدن برای تمیز کردن واژن، خارج شدن ترشحات از واژن یا همان لکوره است. از طریق ترشحات طبیعی واژن، بدن روشی برای محافظت از خود در برابر چندین نوع باکتری به وجود می‌آورد. همچنین، ترشحات طبیعی بدن می‌توانند به‌وسیله باکتری‌ها و یا عفونت مخمری به‌جود آمده باشند.

 

چرا لکوره در دوران بارداری اتفاق می‌افتد؟

چند دلیل برای ترشحات سفید در بارداری وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • بیماری‌های مقاربتی: اگر به این بیماری‌ها مبتلا باشید، با ترشحات سفید شیرینی مانند در بارداری روبه‌رو خواهید شد.
  • بیماری التهابی لگن
  • سرطان دهانه رحم
  • عفونت‌های مخمری: در بسیاری از مواقع، ترشحات سفید در بارداری کمی غلیظ هستند که ممکن است نشانه‌ای از ابتلا به عفونت قارچی یا عفونت واژینال باشند.

آیا ترشحات سفید در دوران بارداری نرمال هستند؟  

بله ترشحات سفید در بارداری کاملاً نرمال است، اما با مشاهده هرگونه تغییر غیر نرمال بهتر است موضوع را با پزشک متخص‌تان مطرح کنید.

همانطور که در بالا اشاره شد، ترشحات اولیه بارداری، رقیق، سفید وکم بو هستند، اگر غیر از این بود باید در مورد این ترشحات نگران باشید. ترشحات غیر نرمال، نشان‌دهنده وجود مشکلاتی در بارداری هستند. برای مثال، ترشحات سبز، زرد و یا خاکستری رنگ را باید با پزشک‌تان مطرح کنید. خارش و قرمزی در واژن را نیز جدی بگیرید.

منبع

 

 

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب