معنی و رنگ انواع ترشحات در بارداری

انواع ترشحات در بارداری می‌توانند در رنگ، بافت و حجم متغیر باشند. اکثر این ترشحات باید شفاف و یا به رنگ سفید شیری باشند. در بسیاری از مواقع رنگ‌های دیگر می‌توانند نشانه عفونت یا مشکلات دیگری باشند. در اغلب اوقات، افزایش در ترشحات واژن یکی از اولیه‌ترین نشانه‌های بارداری محسوب می‌شود. رنگ یکی از قابل توجه‌ترین تغییراتی است که می‌تواند اتفاق بیفتد.

 

انواع ترشحات در بارداری

همانطور که در بالا اشاره کردیم انواع ترشحات در بارداری با رنگ مشخص می‌شوند:

هر کدام از این رنگ‌ها معنای مخصوص به خودشان را دارند. بهتر است با این ترشحات آشنا شوید و در صورت بروز خطر فوراً به پزشک مراجعه کنید.

 

ترشحات نرمال چیست؟

در مراحل مختلف چرخه قاعدگی و در طول بارداری، داشتن ترشحات بسیار نرمال است و نیاز به نگرانی نیست. ترشحات سالم از واژن که لکوره نامیده می‌شود، رقیق و شفاف و یا سفید رنگ است و بوی ملایمی دارد.

حجم انواع ترشحات در بارداری افزایش می‌یابد تا خطر عفونت واژن و رحم کاهش یابد. اکثر این ترشحات در هفته‌های آخر بارداری بسیار سنگین هستند و ممکن است حاوی مخاط صورتی رنگی باشند. مخاط معمولاً چسبنده است و انسجام آن شبیه ژل است و نشان می‌دهد که بدن در حال آماده شدن برای زایمان است.

 

رنگ ترشحات و معنای آنها

رنگ‌های مختلف در انواع ترشحات در بارداری ممکن است نشان‌دهنده مسائل مرتبط با بیماری باشند:

شفاف یا شیری مانند

این رنگ نشان‌دهنده ترشحات لکوره است که معمولاً نرمال در نظر گرفته می‌شود، مخصوصاً اگر بوی ملایمی داشته باشد. با این وجود، هر گونه تغییر در مقدار یا انسجام آن ممکن است نشان‌دهنده یک مسئله باشد. اگر این نوع ترشحات افزایش پیدا کند و یا غلیظ‌تر و ژل مانند شود، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. این تغییرات ممکن است نشانه زایمان زودرس باشند.

 سفید و توده‌ای

یکی از انواع ترشحات در بارداری این است که ترشحات واژن سفید و توده‌ای باشد یعنی هم سفید باشد و هم سفید نباشد. در واقع می‌توان گفت شبیه به پنیر کاتج باشد که نشان‌دهنده نوعی عفونت به نام عفونت مخمری است.

عفونت مخمری رایج است و بدن به‌طور ویژه‌ای مستعد ابتلا به این عفونت مخصوصاً در دوران بارداری است. علائم دیگر این نوع عفونت عبارتند از خارش، سوزش، رابطه جنسی دردناک.

 

سبز یا زرد

ترشحات سبز یا زرد رنگ، ترشحات سالمی محسوب نمی‌شوند و به خاطر عفونت مقاربتی ایجاد می‌شوند. علائم دیگر این ترشحات عبارتند از قرمزی یا تحریک در ناحیه تناسلی. عفونت‌های مقاربتی موجب هیچ گونه علامت دیگری نمی‌شوند.

بر طبق تحقیقات، عفونت‌های مقاربتی می‌توانند موجب بروز مشکلاتی در طول بارداری شوند که هم بر زن باردار و هم بر جنین تاثیر می‌گذارد. در بسیاری از مواقع این مشکلات سالها پس از تولد نوزاد خودشان را نشان می‌دهند، اما می‌توانند بر سیستم عصبی و رشد کودک تاثیر جدی بگذارند و موجب ناباروری در زنان نیز می‌شوند.

 

خاکستری

یکی از انواع ترشحات در بارداری، ترشحات خاکستری رنگ است که ممکن است نشان‌دهنده ابتلا به نوعی عفنت به نام واژیینوز بالکتریال باشد، مخصوصاً اگر بوی ماهی بدهد و در زمان رابطه جنسی شدیدتر شود.

این نوع عفونت حاصل عدم تعادل باکتریایی در واژن است. دوش واژینال و داشتن شریک جنسی متفاوت در رابطه جنسی یکی از عوامل ابتلا به این عفونت هستند که از رایج‌ترین عفونت‌ها در دوران بارداری محسوب می‌شوند.

 

قهوه‌ای

یکی از انواع ترشحات در بارداری، ترشحات قهوه‌ای است که معمولاً به خاطر کهنه شدن خون در بدن اتفاق می‌افتد و یکی از نشانه‌های اولیه بارداری محسوب می‌شود. در کل برای ترشحات قهوه‌ای در بارداری نیازی به نگرانی نیست. با این وجود، زنانی که ترشحات قهوه‌ای تیره رنگ را در بارداری تجربه می‌کنند باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

 

صورتی

ترشحات صورتی در بارداری ممکن است هم نرمال باشد و هم نرمال نباشد. ترشحات صورتی رنگ معمولاً در اوایل بارداری یا در هفته‌های نهایی بارداری اتفاق می‌افتد. همچنین قبل از سقط جنین نیز ممکن است با این نوع ترشحات روبه‌رو شوید.

یک مطالعه نشان داد که لکه‌بینی و خونریزی به رنگ روشن در طول سه ماهه اول مخصوصاً لکه‌بینی به مدت 1 تا 2 روز، مرتبط با ریسک بالای سقط جنین نیست. از دیگر علت‌های لکه‌بینی روشن در طول بارداری می‌توان به داشتن رابطه جنسی و عفونت‌های واژینال اشاره کرد.

 

قرمز

یکی از انواع ترشحات در بارداری، ترشحات قرمز رنگ است که نیاز به توجه فوری پزشک دارد، مخصوصاً اگر خونریزی سنگین باشد و حاوی لخته نیز باشد. ممکن است همراه با این ترشحات، گرفتگی و درد شکمی را نیز تجربه کنید.

این علائم نشان‌دهنده سقط جنین یا بارداری خارج از رحم هستند. تقریباً 10 تا 15 درصد از بارداری‌ها منجر به سقط جنین می‌شوند. از دیگر علت‌های ترشحات قرمز رنگ می‌توان به عفونت یا لانه‌گزینی در اوایل بارداری اشاره کرد که کمتر نگران‌کننده هستند.

خونریزی در اواخر بارداری می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات جدی یا زایمان زودرس باشد که نیاز به مراقبت و توجه فوری توسط پزشک دارد.

عوارض کاپوچینو برای زن باردار را هم بخوانید.

 

نحوه مداخله با ترشحات واژن در طول بارداری

افزایش در حجم ترشحات واژن همراه با بوی ملایم در طول بارداری نرمال است، اما رنگ‌ها و بوهای غیر معمول در اغلب اوقات نشان‌دهنده ابتلا به عفونت هستند. پزشک می‌تواند با تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها و یا داروهای دیگر به درمان این نوع عفونت‌ها کمک کند.

زنان در اغلب اوقات با انجام کارهای زیر می‌توانند واژن سالمی داشته باشند:

  • عدم استفاده از تامپون
  • عدم استفاده از دوش واژینال
  • انتخاب محصولات مراقبت شخصی بدون بو از جمله کاغذ توالت و صابون‌های بدون بو.
  • پوشیدن شورت‌های آستردار برای جذب ترشحات اضافی.
  • خشک کردن ناحیه تناسلی بعد از دوش گرفتن یا شنا کردن.
  • پوشیدن شورت‌های نخی قابل تنفس.
  • اجتناب از پوشیدن شلوارهای جین و جوراب شلواری‌های تنگ که باعث افزایش احتمال خطر عفونت می‌شوند.
  • پیروی از یک رژیم سالم و اجتناب از خوردن بیش از حد شکر که می‌توانند موجب عفونت‌های مخمری شوند.
  • مصرف غذاهای پروبیوتیکی و مکمل‌هایی که مصرف آنها در طول بارداری امن است، این غذاها و مکمل‌ها از عدم تعادل باکتریایی در واژن پیشگیری می‌کنند.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر مبتلا به عفونت باشید و به پزشک مراجعه نکنید، این عفونت‌ها می‌توانند باعث بروز مشکلات جدی در شما شوند. بنابراین، اگر یکی از انواع ترشحات در بارداری را مشاهده می‌کنید که غیر نرمال است، علائم خود را با پزشک متخصص در میان بگذارید.

 کلام آخر  

افزایش ترشحات در طول بارداری نرمال است، اما ترشحات غیر نرمال که همراه با بوی بد باشند و در واژن یا شکم‌تان ناراحتی و یا مشکلاتی را ایجاد کنند، نشان‌دهنده جدی بودن مسئله است. ترشحات سبز، زرد و یا خاکستری را حتماً جدی بگیرید.

 تهیه و ترجمه: مجله اینترنتی پریهان

 

منبع

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب