آیا سوپ جو برای دیابت ضرر دارد؟

بسیاری از ما سوال می‌کنند که آیا سوپ جو برای دیابت ضرر دارد؟ جو یکی از غلات باستانی مغذی است که مزیت‌های زیادی برای سلامتی بدن دارد. جو غنی از فیبر است  و شاخص گلیسمی پایینی دارد که برای افراد دیابتی مناسب است. در واقع، جو به کنترل سطوح فشار خون کمک می‌کند. همچنین افراد مبتلا به دیابت که دارای اضافه وزن و چاقی نیز می‌باشند، جو به کنترل وزن این افراد کمک بسیار زیادی می‌کند. حتی افرادی که چاق هستند و معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند بهتر است سوپ جو را وارد رژیم غذایی خود کنند.

آیا سوپ جو برای دیابت ضرر دارد؟

کنترل رژیم غذایی برای فردی که مبتلا به دیابت است آسان نیست. در این مقاله می‌خواهیم به این مسئله بپردازیم که آیا سوپ جو برای دیابت ضرر دارد؟ در مقالات دیگری از مجله اینترنتی پریهان به غذاهای دیگری اشاره کرده‌ایم که می‌توانید از این مقالات هم استفاده کنید مانند:

آبگوشت و دیابت

آیا سیب برای دیابت ضرر دارد؟

لیموترش برای دیابت

آب هویج برای دیابت

خوب حالا برویم سراغ سوپ جو تا با این غذا برای دیابتی‌ها بیشتر آشنا شویم:

 شاخص گلیسمی جو و ارزش غذایی آن

بر طبق USDA، 100 گرم جو پوست کنده حاوی مواد مغذی زیر است:

کالری: 354 کالری

پروتئین: 12.5 گرم

کربوهیدارت: 73.5 گرم

فیبر: 17.3 گرم

چربی: 2.3 گرم

منیزیم: 133 گرم

کلسیم: 33 میلی‌گرم

فسفر: 264 میلی‌گرم

پتاسیم: 452 میلی‌گرم

روی: 2.77 میلی‌گرم

شاخص گلیسمی نشان می‌دهد که یک غذا چقدر می‌تواند بر سطوح گلوکز خون تاثیر بگذارد. هر چه شاخص گلیسمی پایین باشد، تاثیر آن بر سطوح قند خون کمتر است. یک غذا با شاخص گلیسمی 85 می‌تواند موجب افزایش گلوکز خون شود، در حالیکه یک غذا با شاخص گلیسمی 40 تاثیر کمتری بر گلوکز خون می‌گذارد. افرادی که مبتلا به دیابت هستند باید غذاهایی را وارد رژیم غذایی خود کنند که شاخص گلیسمی پایینی آنها زیر 55 است.

  • جو پوست کنده دارای شاخص گلیسمی 20 تا 25 است. این شاخص گلیسمی در هنگام پخت تغییری نمی‌کند.
  • جو مرواریدی دارای شاخص گلیسمی 22 تا 29 است. بعد از یک ساعت پختن جو مرواریدی، شاخص گلیسمی آن به 35 می‌رسد، چون این نوع جو در هنگام پخت، کمی از فیبر خود را از دست می‌دهد.
  • جوی دوسر پرک شاخص گلیسمی بالایی دارد و نباید در سوپ از آن استفاده کنید. شاخص گلیسمی جو دوسرپرک 66 است.
  • جو پرک ساده نیز دارای شاخص گلیسمی بالایی است و برابر با 50 است.
  • شاخص گلیسمی آرد جو برابر با 30 است و شاخص گلیسمی پایینی دارد.

شاخص گلیسمی برخی غذاها که مقاله‌ای در مورد آن برای شما آماده کردیم اینها هستند:

شاخص گلیسمی ذرت

شاخص گلیسمی سیب

شاخص گلیسمی خرما

شاخص گلیسمی بادام

شاخص گلیسمی عناب

شاخص گلیسمی سنگک

 

چرا سوپ جو برای دیابت خوب است؟

جو دارای مواد مغذی بسیاری است. یک مطالعه نشان داده است که خوردن سوپ جو باعث افزایش کنترل حساسیت به انسولین و همچنین کنترل اشتها می‌شود. در ادامه می‌خواهیم به چند دلیل اشاره کنیم که چرا سوپ جو برای افراد دیابتی خوب است. با مشاهده این دلایل به پاسخ قاطع برای اینکه آیا سوپ جو برای دیابت ضرر دارد خواهید رسید.

غنی از فیبر است

سوپ جو غنی از فیبر قابل حل به نام بتاکاروتن است. یک مطالعه نشان داده است که جو 19 برابر فیبر رژیمی بیشتری نسبت به برنج دارد. سوپ جو یک غذای عالی برای بیماران دیابتی است. مطالعه دیگری نشان داده است که بتاکاروتن بالا در سوپ جو باعث تنظیم هیپرگلیسمی بعد از غذا در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 می‌شود.

شاخص گلیسمی پایین

همانور که در بالا اشاره کردیم جو دارای شاخص گلیسمی پایینی است. حتی نوع فرآوری شده آن که جو مرواریدی نامیده می‌شود، شاخص گلیسمی متوسطی دارد.

 

غنی از منیزیم

کمبود منیزیم یک عامل کمتر شناخته شده برای دیابت نوع 2 است. در اغلب اوقات کمبود منیزیم باعث می‌شود کنترل ضعیفی بر روی شاخص گلیسمی مواد غذایی داشته باشید. سوپ جو علاوه بر اینکه منبع غنی از فیبر است، بلکه منیزیم آن نیز بالا است. در واقع می‌توان گفت که سوپ جو برای بیماران دیابتی که دچار کمبود منیزیم نیز هستند یک غذای عالی محسوب می‌شود.

 

طرز تهیه سوپ جو برای بیماران دیابتی

مواد لازم:

جوی مرواریدی: 2 قاشق غذاخوری

عدس قرمز: 2 قاشق غاخوری

روغن: 2 قاشق غذاخوری

سیر: 2 قاشق غذاخوری له شده

پیاز: یک عدد متوسط

هویج: 1/4 فنجان

گوجه‌فرنگی: نصف یک عدد گوجه‌فرنگی کوچک

برگ گشنیز

نمک برای مزه‌دار کردن

پودر فلفل برای مزه‌دار کردن

 

طرز تهیه

از شب قبل جو را بشویید و خیس کنید.

همه سبزیجات را ریز خرد و آماده کنید.

در یک زودپز کمی روغن بریزید و پیاز و سیر را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند.

عدس قرمز شسته شده، جو، هویج خرد شده، نمک و کمی آب به زودپز اضافه کنید و منتظر بمانید تا سوپ بپزد.

وقتی کمی از مواد پخته شدند، در زودپز را باز کنید و گوجه‌فرنگی خرد شده، برگ گشنیز و پودر فلفل را برا مزه‌دار کردن اضافه کنید.

سوپ جو رژیمی مخصوص افراد دیابتی آماده است. می‌توانید ان را با نان سیر و یا نان با غلات کامل گندم میل کنید.

نکته: می‌توانید به جای آب معمولی از آب سبزیجات در تهیه این سوپ استفاده کنید. همچنین در صورت ترجیح شخصی خودتان از سبزیجات بیشتری در تهیه این سوپ استفاده کنید.

 

حرف پایانی

در این مقاله به این سوال شما پاسخ دادیم که آیا سوپ جو برای دیابت ضرر دارد؟ و شاخص گلیسمی جو و همچنین ارزش غذایی آن را به شما توضیح دادیم. اگر این مقاله را به خوبی مطالعه کرده باشید، مطمئن هستم سوپ جو را وارد رژیم غذایی‌تان خواهید کرد و از آن غافل نخواهید شد. چرا که سوپ جو نه تنها ضرر ندارد ، بلکه برای افراد دیابتی مفید هم هست. البته می‌توانید از طرز تهیه سوپ رژیمی مخصوص بیماران دیابتی که در این مقاله توضیح دادیم نیز استفاده کنید.

منبع

 

 

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب