آیا لیموترش برای دیابت مضر است؟

لیموترش برای دیابت جزو فهرست مواد غذایی انجمن دیابت آمریکا است که به‌عنوان یک میوه عالی برای دیابت در نظر گرفته شده است. لیموترش غنی از انواع مواد مغذی است از جمله: ویتامین A، ویتامین C، پتاسیم، کلسیم و منیزیم. یک عدد لیموترش خام بدون پوست حاوی 29 کالری، 9 گرم کربوهیدارت، 2.8 گرم فیبر رژیمی و 0.3 گرم چربی است و 1.1 گرم پروتئین دارد. با این وجود، بیماران دیابتی باید در خوردن برخی غذاها احتیاط کنند. آیا لیموترش هم یکی از این غذاها است؟ حتماً این مقاله را تا آخر بخوانید:

 

لیموترش برای دیابت

افراد دیابتی می‌توانند لیموترش بخورند. در واقع می‌توان گفت لیموترش قند پایینی دارد.

 

فیبر میوه مرکبات و قند خون

طبق گزارش مجله اینترنتی پریهان: اگرچه لیموترش برای دیابت خوب است، بیماران دیابتی بهتر است از همه میوه‌ها استفاده کنند و توصیه می‌شود به جای نوشیدن آب میوه، خود میوه را بخورند. فیبر قابل حل در آب می‌تواند جذب قند را در جریان خون آهسته کند که به تثبیت قند خون کمک می‌کند.

 

مرکبات و چاقی

بر طبق یک مطالعه در سال 2013، ترکیبات زیست فعال میوه مرکبات می‌توانند به پیشگیری و درمان چاقی کمک کنند. افراد چاق به احتمال بیشتری به دیابت مبتلا شوند چون فشار بیشتری به بدن وارد می‌شود تا از انسولین برای کنترل قند خون استفاده کند.

 

ویتامین ث و دیابت

اگرچه در این زمینه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، شواهد نشان می‌دهند که ویتامین ث ممکن است تاثیر مثبتی بر دیابت داشته باشد. ببینیم تحقیقات در این زمینه تا کجا پیش رفته است:

  • یک مطالعه کوچک در سال 2007 نشان داد که مصرف 1000 میلی‌گرم ویتامین ث به مدت شش هفته ممکن است احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد، چون به کاهش قند خون و سطوح لیپید کمک می‌کند.
  • یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که افراد دیابتی به مکمل ویتامین ث نیاز بیشتری دارند.
  • یک مطالعه دیگر در سال 2016 نشان داد که جذب ویتامین ث رژیمی می‌تواند نقش محافظتی در پیشرفت بیماری دیابت نوع 2 داشته باشد.

در مورد شاخص گلیسمی لیموترش اینجا را کلیک کنید

 

 عوارض جانبی لیموترش

اگرچه لیموترش دارای مزیت‌های بسیاری است، اما برای خوردن آن باید چند نکته را به یاد داشته باشید:

  • آبلیمو اسیدی است و می‌تواند موجب فرسایش مینای دندان شود.
  • لیمو می‌تواند موجب سوزش سر دل شود.
  • لیمو یک ادرارآور طبیعی است.
  • پوست لیمو حاوی اگزالات است که مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به سنگ کلیه شود.

اگر متوجه عوارض منفی لیموترش شدید، مصرف لیمو و آب لیمو را محدود کنید.

 

حرف آخر

لیموترش به خاطر ویتامین ث و فیبر قابل حلی که دارد و همچنین چون شاخص گلیسمی لیمو پایین است، می‌توانید در رژیم غذایی‌تان قرار دهید، چه دیابت داشته باشید چه نداشته باشید.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

منبع: healthline.com

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب