شاخص گلیسمی خرما و تاثیر آن بر روی افراد دیابتی

همانطور که می‌دانید خرما یکی از میوه‌های شیرین و گوشتی است که ممکن است به خاطر همین شیرین بودن، افراد مبتلا به دیابت نگران شاخص گلیسمی خرما باشند. در این مقاله می‌خواهیم به شما بگوییم که افراد مبتلا نباید نگران خوردن خرما باشند و خوردن خرما هیچ ضرری ندارد.

 

چرا شاخص گلیسمی خرما نگران‌کننده است؟

خرما برای دیابت

خرما با اینکه میوه کوچکی است اما همین مقدار کوچک شیرینی زیادی دارد. خرما منبع طبیعی فروکتوز محسوب می‌شود که نوعی قند یافت شده در میوه است. هر یک عدد خرمای خشک شده (تقریباً 24 گرم) حاوی 67 کالری و تقریباً حاوی 18 گرم کربوهیدارت است.

کنترل سطوح قند خون برای افراد دیابتی می‌تواند چالش برانگیز باشد و به افراد مبتلا به این بیماری توصیه می‌شود که مواظب جذب کربوهیدارت‌شان باشند. برای همین چون خرما کربوهیدارت بالایی دارد ممکن است نگرانی‌هایی را به وجود بیاورد. با این وجود، اگر افراد دیابتی خرما را در حد اعتدال مصرف کنند، نیازی به نگرانی نیست.

یک عدد خرمای خشک شده حاوی 2 گرم فیبر است و 8 درصد نیاز روزانه به فیبر را برطرف می‌کند.

 

چگونه خرما بر قند خون تاثیر می‌گذارد؟

تاثیر خرما بر قند خون

شاخص گلیسمی، روشی برای ارزیابی تاثیر کربوهیدارت‌ها بر سطوح قند خون است. شاخص گلیسمی هر ماده غذایی بین 0 تا 100 ارزیابی می‌شود. کربوهیدارت‌هایی با شاخص گلیسمی پایین دارای شاخص گلیسمی 55 یا کمتر هستند، درحالیکه برخی از کربوهیدرات‌ها دارای شاخص گلیسمی 70 یا حتی بیشتر هم هستند. به‌عبارت دیگر، یک غذا با شاخص گلیسمی پایین موجب نوسانات کمتر در قند خون و سطوح انسولین می‌شود. از طرف دیگر، یک غذا با شاخص گلیسمی بالا باعث افزایش سریع قند خون می‌شود که در این مواقع کنترل دیابت سخت می‌شود.

افراد مبتلا به دیابت باید به طور کلی سعی کنند تا غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین مصرف کنند. این کار به آنها کمک می‌کند تا سطوح قند خون‌شان را پایین نگه دارند. در افراد مبتلا به دیابت، قند می‌تواند در خون تجمع یابد و خطرناک باشد.

خوشبختانه با اینکه خرما شیرین است، اما شاخص گلیسمی خرما پایین است. این بدین معنا است که باید در حد تعادل مصرف شود و اگر در حد تعادل مصرف شود می‌توان گفت برای افراد دیابتی خطرناک نیست.

یک مطالعه نشان داده است که شاخص گلیسمی خرما بین 44 و 53 است که ممکن است به نوع خرما بستگی داشته باشد.

 اگر مبتلا به دیابت هستید، سعی کنید بیشتر از یک یا دو عدد خرما در روز نخورید. خوردن خرما با پروتئین مانند یک مشت دست آجیل به بدن کمک می‌کند تا کربوهیدارت را به‌طور آهسته‌تری دفع کند که از افزایش فشار خون جلوگیری می‌کند.

 

خواص خرما برای دیابتی‌ها

خرما غنی از انواع مواد مغذی از جمله منیزیم و پتاسیم است. خرما منبع خوبی از فیبر، کربوهیدارت‌ها و آنتی‌اُکسیدان‌ها محسوب می‌شود. حال در ادامه مقاله مجله اینترنتی پریهان ببینیم چرا افراد دیابتی باید خرما بخورند.

 

فیبر

فیبر رژیمی جذب قند را در جریان خون آهسته می‌کند که از افزایش قند خون پیشگیری می‌کند.

مطالعات نشان داده‌اند شیوع بیماری دیابت در افرادی که فیبر بیشتری در رژیم غذایی خود مصرف می‌کنند، کمتر است. همچنین فیبر رژیمی به تغذیه باکتری‌های مفید روده نیز کمک می‌کند که بخش مهمی از سلامت هر فرد محسوب می‌شود.

 

منیزیم

دو عدد خرما حاوی 26 میلی‌گرم منیزیم است. این مقدار 8 درصد از نیاز روزانه زنان و 6 درصد از نیاز مردان را به منیزیم فراهم می‌کند. منیزیم برای افراد مبتلا به دیابت مفید است چون نقش مهمی را در کنترل قند خون بازی می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهند که افراد مبتلا به دیابت نوع دو اغلب دارای سطوح منیزیم پایینی در بدن هستند. جذب منیزیم ممکن است احتمال خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش دهد.

همچنین منیزیم در تنظیم فشار خون نیز نقش مهمی را بازی می‌کند که برای افراد دیابتی خوب است. چون افراد دیابتی در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند.

 

پتاسیم

هر دو عدد خرما حاوی 334 گرم پتاسیم است. این مقدار تقریباً 10 درصد از نیاز روزانه مردان و تقریباً 13 درصد از نیاز روزانه زنان را به پتاسیم تامین می‌کند.

مطالعات نشان داده‌اند که افراد با سطوح پایین پتاسیم معمولاً سطوح بالایی انسولین و گلوکز هستند. اینها علائم ابتلا به دیابت هستند. علاوه‌براین، پتاسیم یک ماده مغذی مهم برای تنظیم فشار خون محسوب می‌شود.

 

آنتی‌اُکسیدان‌ها

خرما حاوی آنتی‌اُکسیدان‌هایی است که ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد. خرما دارای پلی‌فنول‌های زیادی است که التهاب در بدن را کاهش می‌دهد. التهاب ممکن است نقش مهمی را هم در دیابت نوع 1 و هم در دیابت نوع 2 بازی کند و مرتبط با اختلالات متابولیکی است مانند چاقی و فشار خون بالا.

 

فیتواستروژن‌ها

فیتواستروژن‌ها به‌طور طبیعی موادی هستند که دارای تاثیرات مشابهی با هورمون استروژن هستند. خرمای خشک دارای مقدار زیادی فیتواستروژن نسبت به میوه‌های دیگر است. شواهد جدید نشان می‌دهند که فیتواستروژن‌های رژیمی ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت و افراد چاق مفید باشد چون به افزایش کنترل قند خون و کاهش مقاومت انسولین کمک می‌کند.

 

حرف آخر

چون خرما منبع طبیعی فیبر محسوب می‌شود، بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نگران خوردن آن هستند و می‌خواهند بدانند شاخص گلیسمی خرما چقدر است که در این مقاله به این موضوع پرداختیم. با این وجود، چون شاخص گلیسمی آن پایین است افراد دیابتی می‌توانند آن را در حد تعادل مصرف کنند و بیشتر از یک یا دو عدد خرما در روز نخورند.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

 

منبع: healthline.com

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب