آیا پنیر برای دیابت ضرر دارد؟

آیا پنیر برای دیابت ضرر دارد؟ آیا افراد دیابتی به راحتی می‌توانند پنیر بخورند؟ پنیر به خاطر اینکه سرشار از کلسیم است و حاوی مواد مغذی بسیاری است می‌تواند بخش سالمی از یک رژیم متعادل باشد. البته برای خوردن پنیر هم باید به چند نکته مهم توجه کنید که در ادامه مقاله با این نکات بیشتر آشنا می‌شویم.

 

مزیت‌های پنیر برای دیابت

در ادامه با مزیت‌های پنیر برای افراد مبتلا دیابت بیشتر آشنا می‌شویم:

 پنیر باعث حفظ سطوح گلوکز می‌شود

افراد مبتلا به دیابت باید مراقب مقدار گلیسمی غذاهای مختلف خود باشند. شاخص گلیسمی (GI) یک مقیاس 100 نمره‌ای است که غذاها بر اساس چگونگی افزایش سریع قند خون رتبه‌بندی می‌شوند. اکثر پنیرها بدون کربوهیدارت‌ها هستند و یا کربوهیدارت کمی دارند و از این رو شاخص گلیسمی پنیر پایین است. با این وجود، کربوهیدارت برخی از پنیرها نسبت به برخی دیگر بیشتر است. برای مثال، پنیر چدار فقط حاوی 0.4 گرم کربوهیدارت در هر 1 اونس است، درحالیکه پنیر سوئیسی حاوی 1.5 گرم کربوهیدارت در هر 1 اونس است.

 

پنیر غنی از پروتئین است

پنیر غنی از پروتئین است که برای کمک به متعادل کردن قند خون عالی است. در هنگام خوردن پنیر، پروتئین باعث می‌شود تا به مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید، از این رو میل به خوردن غذاهای ناسالم کاهش می‌یابد. مقدار پروتئین در پنیر متغیر است که به نوع پنیر بستگی دارد. برای مثال، 1 اونس پنیر پارمسان حاوی 10 گرم پروتئین است، درحالیکه پنیر چدار حاوی 7 گرم پروتئین است. پنیر کاتیج کمتر از 3 گرم در هر 1 اونس دارد.

 

کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع 2

یک مطالعه نشان داده است که پنیر برای دیابت ممکن است باعث کاهش ریسک پیشرفت دیابت نوع 2 شود.این مطالعه که در سال 2012 انجام شد نشان داد که خوردن دو برش پنیر در هر روز (تقریباً 55 گرم) ریسک دیابت را تا 12 درصد کاهش می‌دهد.

 

عوارض خوردن پنیر برای بیماران دیابتی

با اینکه پنیر برای دیابت مفید است، اما نباید در خوردن آن زیاده‌روی کرد. بهتر است به نکات زیر دقت کنید:

 پنیر چربی و کالری زیادی دارد

مطالعات نشان داده‌اند که برای اینکه ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی کاهش یابد، مصرف چربی روزانه بهترین انتخاب نیست. درحالیکه می‌توان چربی را در حد متعادل مصرف کرد، چربی‌های اشباع نشده از روغن، آجیل، دانه‌ها، آووکادو و برخی از ماهی‌ها سالم‌ترین ماهی‌ها محسوب می‌شوند. سازمان USDA پیشنهاد می‌کند که کمتر از 10 درصد کالری روزانه باید از چربی‌های اشباع‌شده باشد. پنیر حاوی کالری بالایی است از این رو کنترل پرس آن از اهمیت زیادی برخوردار است. برای مثال، یک اونس پنیر چدار دارای 113 کالری است. خوردن پنیرهای بدون چربی ممکن است گزینه‌های سالم‌تری باشند.

 

آلرژی به لبنیات و عدم تحمل

هر کسی نمی‌تواند محصولات لبنیاتی را تحمل کند و برخی افراد به آن آلرژی دارند. خوشبختانه جایگزین‌های زیادی برای پنیر وجود دارد که همان مواد مغذی پنیر را دارند و یا حتی مواد مغذی بیشتری دارند مانند آجیل.

 

مراقب سدیم باشید

پنیر برای دیابت ممکن است مضر باشد، چون برخی پنیرها وجود دارند که سدیم زیادی دارند. افراد مبتلا به دیابت باید جذب سدیم را به حداقل برسانند، چون سدیم می‌تواند باعث فشار خون شود و منجر به مشکلات قلبی عروقی شود. برخی پنیرها سدیم بیشتری نسبت به برخی دیگر از پنیرها دارند. برای مثال، پنیر فتا دارای 316 میلی‌گرم سدیم در یک اونس است، درحالیکه پنیر موزاریلا فقط دارای 4 میلی‌گرم سدیم در هر اونس است. حتماً برچسب پنیرهایی که می‌خرید را به دقت بخوانید و تا حد امکان پنیرهای کم سدیم را انتخاب کنید.

USDA توصیه می‌کند که افراد بزرگسال و کودکان بالای 13 سال، جذب سدیم را تا کمتر از 2300 میلی‌گرم در روز محدود کنند.

 

چه نوع پنیری انتخاب کنیم؟

بهترین پنیر برای دیابت پنیری طبیعی با مقدار چربی کمتر، سدیم کمتر و تا حد امکان پروتئین بیشتر است. پنیرهای فرآوری شده که معمولاً سدیم و چربی زیادی دارند باید اجتناب شود.

چون پنیر تاثیر کمی بر روی گلوکزتان دارد، بهتر است پنیر با غذاهای که GI بالاتری دارند مصرف شود تا حالت تعادل ایجاد شود. برای مثال خوردن سیب با پنیر یا یک برش کوچک پیتزا ایده خوبی است.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان  

 

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب