شاخص گلیسمی عناب و تاثیر آن بر بیماران دیابتی

شاخص گلیسمی عناب برای افرادی که با قند خون زندگی می‌کنند مهم است و خیلی اوقات هم این نوع زندگی کاری چالش‌برانگیز است. افرادی که قند خون بالایی دارند باید مراقب سبک زندگی خود باشند و رژیم غذایی‌شان را تغییر دهند. خیلی وقت‌ها این افراد سردرگم می‌شوند که چه بخورند و چه نخرند. خبر خوب این است که بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات هستند که برای کنترل قند خون مناسب هستند. عناب هم یکی از آنها است.

عناب چیست؟

عناب میوه استوایی است که به‌طور ویژه‌ای در مناطق هندی یافت می‌شود. عناب، خرمای چینی نیز نامیده می‌شود. نام علمی این میوه Ziziphus Mauritiana است. این میوه استوایی به شکل درختچه می‌روید. عناب لوزی شکل است و رنگ پس از رسیدن قرمز است. اندازه آن می‌تواند متغیر باشد که بستگی به درختچه و رشد میوه متغیر است. بافت میوه عناب تقریباً شبیه به سیب است.

عناب دارای یک پوشش بیرونی است و از داخل ظاهری سفید و گوشتی دارد. عناب دارای بویی خوشایند و ملایم است و مزه آن شیرین و ترش است. این میوه تقریباً در همه فصول سال یافت می‌شود و در زمستان و در ماه‌های بعد از زمستان قابل دسترس است. عناب هم خوشمزه است و هم سالم است. به خاطر شاخص گلیسمی عناب که پایین است برای افراد دیابتی توصیه می‌شود.

 

آیا عناب برای دیابتی‌ مفید است؟

پاسخ این سوال بسیار ساده است- بله! عناب سالم است و برای افراد دیابتی توصیه می‌شود. عناب می‌تواند حتماً در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت جای داشته باشد. عناب برای کنترل قند خون بسیار عالی است. از طریق خوردن عناب می‌توانید مطمئن شوید که بسیاری از مواد مغذی وارد بدن‌تان شده است. با دانستن شاخص گلیسمی عناب، ثابت شده است که عناب دارای تاثیر کاهش قند خون است. از این رو یکی از غذاهای فوق‌العاده برای دیابتی‌ها محسوب می‌شود.

عناب مجموعه غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است. این میوه دارای چندین نوع ویتامین و املاح معدنی است که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد بدن کمک می‌کند. ویتامین‌ها و املاح معدنی عناب به بدن کمک می‌کنند تا از قرار گرفتن در معرض بیماری‌های جدی محافظت شود.

همچنین آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن باعث کاهش تاثیر علائم و ناراحتی‌های مرتبط با دیابت می‌شود. تغذیه با آنتی‌اکسیدان‌ها کمک می‌کند که تاثیرات شدید این بیماری کاهش یابد.

همچنین آنتی‌اکسیدان‌های عناب به بدن کمک می‌کند تا میکروب‌های سرطان‌زا از بدن دور شوند. همچنین عناب غنی از ویتامین‌ها، املاح معدنی، اسیدهای آلی و غیره است که به روش‌های مختلفی به بدن کمک می‌کند. افراد مبتلا به دیابت باید با مواد ریزمغذی خود را تغذیه کنند.

نوروپاتی دیابتی یکی از علائم رایج عدم تعادل قند خون محسوب می‌شود. قسمت گوشتالوی این میوه از آسیب عصبی و اختلالات آن پیشگیری می‌کند. یکی از قابل‌توجه‌ترین تاثیرات عناب به خاطر این است که غنی از فیبر است. فیبر رژیمی برای محافظت از سطح قند خون نرمال مفید است. فیبر در بدن به هضم مناسب غذا کمک می‌کند. علاوه بر همه اینها، شاخص گلیسمی عناب چون پایین است برای همین افراد دیابتی طرفدار این میوه هستند.

 

شاخص گلیسمی عناب چقدر است؟

افراد دیابتی باید مقدار قند هر غذا را بدانند. بهترین روش این است که شاخص گلیسمی هر غذا را بدانند. شاخص گلیسمی غذاهای مختلف از 0 تا 100 محاسبه می‌شود. شاخص گلیسمی عناب برابر با بیست است و بسیار پایین است. از این رو افراد دیابتی می‌توانند این میوه بی‌خطر را مصرف کنند. توصیه می‌کنیم بقیه مقاله را با ما پریهان باشید تا در مورد خواص عناب و مواد مغذی آن بیشتر صحبت کنیم تا باور کنید که این میوه چقدر برای افراد دیابتی مفید است.

خواص عناب

عناب به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. بیماران دیابتی به تقویت سیستم ایمنی نیاز دارند. بیایید نگاهی به این بیندازیم که چرا عناب را باید وارد رژیم غذایی‌تان کنید.

  • عناب چون چربی بسیار پایینی دارد به کاهش وزن و همچنین کنترل وزن کمک می‌کند.
  • خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد سرطانی عناب به بدن کمک می‌کند تا از آسیب داخلی بدن و پیشرفت بیماری‌ها جلوگیری شود.
  • عناب به شکل‌گیری اثربخش کلاژن کمک می‌کند. از این طریق زخم‌ها و آسیب زودتر ترمیم می‌یابند.
  • عناب غنی از کلسیم است که به محکم شدن استخوان‌ها و دندان کمک می‌کند. داشتن استخوان‌های قوی برای حفظ بدن از آسیب‌ها و درد ضروری است.
  • عناب از تاثیر رادیکال‌های آزاد بر آسیب سلولی جلوگیری می‌کند. این کار به سلامت بدن و پوست کمک می‌کند. بنابراین، خوردن عناب تاثیرات مثبتی بر روی پوست می‌گذارد.
  • عناب کالری، چربی، قند و کلسترول کمی دارد. بنابراین وعده غذایی خوبی برای افراد دیابتی است.

افراد دیابتی پنیر بخورند؟

 

نکته پایانی

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم، چون شاخص گلیسمی عناب پایین است، برای بیماران دیابتی توصیه می‌شود. این میوه کالری بسیار کمی دارد و غنی از فیبر رژیمی است. عناب به خاطر ویتامین‌ها و املاح معدنی که دارد یک میان وعده غذایی عالی محسوب می‌شود.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان  

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب