نحوه جذب کلسیم در بدن چگونه است؟

کلسیم یکی از ملزومات فرآیند استخوان سازی است. نحوه جذب کلسیم در بدن می‌تواند از طرق مختلفی صورت بگیرد که در ادامه این مطلب به اختصار پیرامون آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

نحوه جذب کلسیم در بدن

همانطور که در این مقاله از پریهان اشاره شد کلسیم برای استخوان سازی لازم است؛ اما تنها برای استخوان‌سازی نیست. انقباض عضلات نیز یکی دیگر از فعالیت‌های بیولوژیکی است که برای آن نیازمند کلسیم هستیم. برای جذب کلسیم راه‌های بسیاری وجود دارد، از مصرف ویتامین ‌D گرفته تا خوردن گوشت و سبزیجات و حتی استفاده از مکمل‌های غذایی که هر یک می‌توانند به گونه‌ای کلسیم لازم را برای بدن ما فراهم کنند.

منابع اصلی جذب کلسیم

منبع اصلی کلسیم شیر و محصولات لبنی، گوشت، سبزیجات و اگزالات‌ها (نمک اگزالیت اسید) هستند. میزان جذب کلسیم تحت تاثیر مستقیم شرایط درونی روده کوچک است. اسید ترشح شده معده کلسیم را به نمک تبدیل می‌کند که همان ابتدا در قسمت دوازدهه (نخستین بخش و کوتاه‌‌ترین قسمت روده باریک) جذب می‌شود. کلسیم جذب نشده نیز وارد دراز روده شده و از طریق مدفوع از بدن دفع می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که منیزیم رابطه‌ای معکوس با کلسیم دارد؛ به گونه‌ای که هرچقدر غذا منیزیم کمتری داشته باشه کلسیم بیشتری از غذا جذب بدن خواهد شد.

مقادیر جذب کلسیم در بدن

اگر به دقت بسته‌بندی محصولات غذایی را وارسی کنید می‌توانید بخشی را ببینید که در آن مواد مغذی موجود در آن محصول فهرست شده‌اند؛ اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا تمام مقداری که در پشت محصول ذکر شده جذب بدن ما می‌شود؟ پاسخ بدون شک خیر است. نحوه جذب کلسیم در بدن ما ساز و کار مشخصی دارد. بدن قادر است تا حد مشخصی از کلسیم را از طریق دوازدهه جذب کند و مابقی را از بدن دفع می‌کند.

اگر به لاکتوز شیر حساسیت داشته باشید برای آن هم راه حل وجود دارد.

چگونه لاکتوز شیر را از بین ببریم؟

 

هرچند این بدان معنا نیست که نمی‌توان مقادیر جذب کلسیم را افزایش نداد؛ برای مثال کلسیم موجود محصولات لبنی تا 30٪ قابل جذب هستند که عدد بسیار قابل توجهی به شمار می‌رود. بدین ترتیب اگر یک محصول لبنی حاوی 300 میلی‌گرم کلسیم باشد، 100 میلی‌گرم آن توسط بدن شما جذب خواهد شد. غذاهای گیاهی سبز برگ نیز اگرچه کلسیم کمتری نسبت به محصولات لبنی دارند اما نرخ جذب کلسیم در آنان از محصولات لبنی هم بالاتر است. مثلا یک لیوان کلم بوک‌چوی پخته شده که هم خانواده بروکلی و تربچه و سایر سبزیجات برگ سبز است حاوی 160 میلی‌گرم کلسیم می‌باشد که با میزان جذب 50٪ حدودا 80 میلی‌گرم آن توسط بدن جذب می‌شود. پس خوردن یک لیوان از آن با یک لیوان شیر برابری می‌کند.

شیر و جلوگیری از گرفتگی عضلات در دوران قاعدگی

شیر و سایر محصولات لبنی به طور عام انتخاب‌های سالمی برای بدن هستند. هرچند در زمان قاعدگی جریان برای بانوان کمی فرق می‌کند چراکه در آن زمان بدن مستعد التهاب است. چربی‌های اشباع شده در محصولات لبنی می‌توانند باعث شروع التهاب شوند که این التهاب می‌تواند دردهای شما را دو چندان کند. با این وجود، کلسیم موجود در محصولات لبنی با کنترل فعالیت‌های عصبی ماهیچه‌هایتان می‌تواند گرفتگی عضلات را بهتر کند. کمبود کلسیم در دوران قاعدگی می‌تواند اسپاسم (گرفتگی) عضلات را بیشتر کند. پس میانه روی در مصرف محصولات لبنی، البته با توجه به حساسیت‌ها و شرایط‌تان، می‌تواند یکی از راه‌های موثر در کاهش درد اسپاسم عضلانی در زمان قاعدگی باشد.

 

منبع

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب