کشف یک افسانه: آیا شیر برای پریودی خوبه؟

نظرتان در مورد خوردن شیر در دوران پریودی چیه؟ آیا به نظرتان شیر برای پریودی خوبه یا بده؟ بسیاری از بانوان در دوران قاعدگی با علائم ناراحت‌کننده‌ای روبه‌رو می‌شوند. برخی از غذاها می‌توانند این علائم را تشدید کنند و برخی از غذاها نیز می‌توانند این علائم را کاهش دهند. پس توحه به هر چیزی که می‌خورید از اهمیت زیادی برخوردار است. این علائم عبارتند از سردرد، اسهال، نفخ، حالت تهوع و گرفتگی‌های شکمی.

 

شیر برای پریودی خوبه یا یده؟

پریهان: شاید با خودتان فکر کنید که چرا باید در این مورد محتوا بنویسیم که آیا شیر برای پریودی خوبه یا بده؟ اگر پریودهای سنگین را تجربه کرده باشید و یا به هر دلیلی چرخه قاعدگی بر روتین روزمره‌تان تاثیر گذاشته باشد، کم کم متوجه می‌شوید که عوامل بسیاری بر چرخه قاعدگی تاثیر می‌گذارند که توجه به تغذیه یکی از مهم‌ترین آنها است.

 

شناخت چرخه قاعدگی

قبل از اینکه در مورد این صحبت کنیم که آیا شیر برای پریودی خوبه یا بده؟ اجازه دهید خیلی سریع به این مسئله بپردازیم که زمانی که یک زن پریود می‌شود چه اتفاقاتی در بدن او اتفاق می‌افتد. بدن یک زن به‌طور طبیعی چرخه قاعدگی را طی می‌کند تا برای بارداری آماده شود. در این دوران دیواره رحم دچار ریزش می‌شود که همین باعث خونریزی می‌شود و ممکن است چند روز طول بکشد. تغییرات هورمونی در این دوران باعث به وجود آمدن برخی علائم در زنان می‌شود.

 

فواید تغذیه‌ای شیر برای زنان

فواید تغذیه ای شیر در دوران قاعدگی

شیر یک نوشیدنی پر از مواد مغذی است که بیشتر به خاطر داشتن کلسیم بالا مشهور است، در واقع کلسیم باعث محکم شدن دندان‌ها و استخوان‌ها می‌شود. پروتئین، ویتامین‌ها و املاح معدنی مانند ویتامین D، B12، پتاسیم و فسفر نیز در شیر یافت می‌شوند. این ویتامین‌ها و املاح معدنی برای حفظ سلامت کلی بدن ضروری هستند. حالا اجازه دهید ببینیم چرا شیر برای پریودی خوبه.

 

هیدارسیون و تعادل مایعات در بدن

شیر برای تعادل مایعات در بدن

حفظ تعادل مایعات در طول دوران قاعدگی مهم است چون می‌تواند به کاهش علائمی مانند نفخ و خستگی بدن کمک کند. شیر که عمدتاً از اّب تشکیل شده است می‌تواند نیاز شما به مایعات را در طول روز برطرف کند. شیر می‌تواند به هیدراسیون بدن در طول دوران قاعدگی کمک کند و به حفظ تعادل مایعات به شکل صحیح در بدن منجر شود.

 

کلسیم در دوران قاعدگی

شیر برای پریودی خوبه چون کلسیم برای کنترل انقباضات عضلانی ضروری هست مخصوصاً برای انقباضات عضلانی رحم. اگر در دوران قاعدگی به اندازه کافی کلسیم دریافت کنید ممکن است شدت و مدت زمان گرفتگی‌های قاعدگی کاهش یابد. در واقع شیر باعث چرخه قاعدگی سالم می‌شود.

 

بهبود نوسانات اخلاقی

تغییرات هورمونی مرتبط با قاعدگی ممکن است گهگاهی منجر به نوسانات اخلاقی، بی‌صبری و عدم ثبات رفتاری شود. شیر حاوی آنزیمی به نام تریپتوفان است که به ترشح سروتونین در بدن کمک می‌کند. گنجاندن شیر در رژیم غذایی می‌تواند به کنترل بهتر رفتار در دوران قاعدگی کمک کند.

 

مشکلات گوارشی

چون در طول دوران قاعدگی بدن خون زیادی را از دست می‌دهد، بسیاری از زنان ممکن است دچار کمبود آهن شوند. آهن یکی از املاح معدنی ضروری است که به سنتز خون در بدن کمک می‌کند. باید این نکته را در ذهن به یاد داشته باید که شیر مخصوصاً شیر گاو حاوی کلسیم زیادی است که می‌تواند از جذب آهن در بدن جلوگیری کند.

اگر در مورد سطوح آهن در بدن‌تان نگران هستید، شیر را به همراه غذاهایی که حاوی آهن هستند نخورید یا از دیگر مواد غذایی حاوی کلسیم استفاده کنید تا بتوانید آهن را هم جذب کنید.

 

عوامل گوارشی

اگرچه شیر حاوی مواد مغذی زیادی است، برخی افراد به لاکتوز موجود در شیر حساس هستند. عدم توانایی برای گوارش لاکتوز، قند در شیر با عنوان عدم تحمل لاکتوز شناخته می‌شود.

اگر نوشیدن شیر باعث ایجاد نفخ در شما می‌شود می‌توانید از جایگزین‌های بدون لاکتوز استفاده کنید یا از پزشک متخصص کمک بگیرید.

 

شیر برای پریودهای سنگین

وقتی در مورد این صحبت می‌کنیم که آیا شیر برای پریودی خوبه یا نه منظورمان هر نوع پریودی است، چه پریودتان سنگین باشد و چه پریود سبکی را تجربه کرده باشید. در واقع، شیر برای پریودهای سنگین خیلی هم مفید است. کلسیم که در شیر به وفور یافت می‌شود برای کنترل انقباض عضلانی ضروری است. شیر منبع غنی کلسیم محسوب می‌شود. انقباضات عضلانی مخصوصاً انقباضات رحمی تحت تاثیر کلسیم قرار دارند.

برای برخی افراد، نوشیدن شیر یا خوردن غذاهای غنی از کلسیم به کاهش شدت و مدت زمان انقباضات رحمی در طول دوران قاعدگی کمک می‌کند. این نکته را به یاد داشته باشید که کاهش این انقباضات به کمک شیر برای هر فردی متفاوت است و به متغیرات دیگری از جمله عدم تعادل هورمونی، اختلالات درمانی و تغییرات منحصر به فرد در درک درد  بستگی دارد که ممکن است بر شدت انقباضات رحمی در طول دوران قاعدگی تاثیر بگذارد.

 

منبع

 

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب