علایم نزدیک شدن به پریود کدام ها هستند؟

علایم نزدیک شدن به پریود متفاوت هستند. اگر در این زمینه اطلاعات کافی ندارید، پس با ما همراه باشید و این مقاله را تا انتها  مطالعه فرمائید. برخی بانوان که نخستین بار شاهد پریود شدن خود می­گردند، نیاز دارند که این علایم را بدانند و رفتار آگاهانه­تری نشان دهند.

علایم نزدیک شدن به پریود

طبق گزارشات مجله اینترنتی پریهان: طبیعی است که هر یک از علائم زیر را درست در زمان نزدیک شدن به پریود خود تجربه کنید:

 گرفتگی شکم

دیسمنوره اولیه جزء علایم گرفتگی­های شکمی یا پریود است. گرفتگی شکم می­‌تواند در دوره نزدیک شدن به پریود آغاز شود و یا  ممکن است به هنگام آغاز پریود روزهای زیادی زمان ببرد. گرفتگی‌­ها ممکن است از درد جزئی تا درد شدید که شما را از انجام فعالیت­‌های معمول خود باز می­دارد، متفاوت باشد.

این گرفتگی­‌ها در اثر انقباضات رحمی ایجاد می­‌شوند که به ریزش پوشش داخلی رحم (آندومتر) در زمانی که بارداری انجام نمی­‌شود، کمک می­‌کند. ترشح هورمون­های اسید چرب باعث این نوع از انقباضات می­‌گردد. اگرچه این لیپیدها باعث التهاب می­‌شوند، اما به تنظیم تخمک­‌گذاری و دوره پریود نیز کمک می­‌کنند.

برخی از افراد در حالی که جریان قاعدگی در شدیدترین حالت خود است، شدیدترین گرفتگی را تجربه می­‌کنند. برخی از شرایط بهداشتی می توانند گرفتگی عضلات را شدیدتر کنند که عبارتند از:

اندومتریوز

تنگی دهانه رحم

آدنومیوز

بیماری التهابی لگن

فیبروم­ها

حساس شدن سینه‌­ها

سطح پروژسترون در اواسط چرخه قاعدگی، در هنگام نزدیک شده به تخمک­ گذاری افزایش می‌یابد. این امر موجب بزرگ و متورم شدن غدد پستانی در ناحیه سینه می­شوند. این تغییرات باعث می‌شوند که سینه‌های‌تان درست قبل یا در طول پریود احساس درد و تورم داشته باشند، حتی اگر سطح پروژسترون بار دیگر کاهش یابد. این علامت ممکن است برای برخی خفیف باشد.

خستگی

با نزدیک شدن به دوره قاعدگی، بدن‌تان سرعت خود را از آمادگی برای ادامه بارداری به آماده شدن برای پریود تغییر می­‌دهد. مقدار هورمون­ کاهش یافته و خستگی که حس می کنید، اغلب نتیجه کاهش مقدار هورمون است. تغییرات خلقی نیز شاید باعث خستگی شما شود. حتماً به خوردن صبحانه در دوران قاعدگی اهمیت دهید.

 نفخ

یکی از علائم نزدیک شدن به پریود، نفخ است. اگر چند روز قبل از قاعدگی شکم شما سنگین است یا احساس می­‌کنید نمی­‌توانید زیپ شلوار خود را ببندید، ممکن است دچار نفخ دوره نزدیک شدن به پریود شده باشید. تغییرات انجام یافته در مقدار استروژن و پروژسترون حفظ آب و نمک بیشتر نسبت به معمول گردد که زمینه نفخ را فراهم می آورد.

 

 

 مشکلات روده‌ای

از آنجایی که روده­‌های‌تان به تغییرات هورمونی حساس هستند، ممکن است قبل و در طول قاعدگی تغییراتی را در عادات معمولی دستشویی خود تجربه کنید.

پروستاگلاندین­‌هایی که باعث انقباضات رحمی می­‌شوند نیز می­‌توانند باعث ایجاد انقباضات در روده­‌ها شوند و به دلیل نزدیکی اندام‌ها ممکن است متوجه شوید که مدفوع مکرر در طول قاعدگی دارید. همچنین ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنید:

اسهال

حالت تهوع

گاز گرفتگی

یبوست

سردرد

از آنجایی که هورمون­‌ها مسئول ایجاد پاسخ درد هستند، قابل درک است که نوسانات سطوح هورمونی ممکن است باعث بروز سردرد و میگرن شود.

نوسان سطح سروتونین به عنوان یک انتقال دهنده عصبی باعث میگرن و سردرد می­‌شود. استروژن ممکن است سطح سروتونین در مغز را در نقاط خاصی در طول چرخه پریود افزایش دهد و در افراد مستعد ابتلا، حملات میگرنی را در زمانی که تعامل معکوس می‌شود، آغاز کند.

 نوسانات خلقی

یکی از علائم نزدیک شدن به پریود، نوسانات خلقی است که گاهی می تواند شدیدتر از علائم جسمانی باشد که عبارتند از:

نوسانات خلقی

افسردگی

تحریک‌پذیری

اضطراب

اگر احساس می­‌کنید در یک ترن هوایی احساسی هستید یا حالی غمگین­‌تر یا بدتر از حد معمول احساس می­‌کنید، نوسان سطح استروژن و پروژسترون ممکن است علت این امر باشد.

 کمردرد

انقباضات رحمی و شکمی ناشی از ترشح پروستاگلاندین‌­ها به‌عنوان یکی از علائم نزدیک شدن به پریود نیز ممکن است باعث ایجاد انقباضات عضلانی در ناحیه کمر شود.

همچنین ممکن است احساس درد یا کشش ایجاد شود. در برخی افراد ممکن است در طول دوره قاعدگی خود کمردرد قابل توجهی داشته باشند. برخی دیگر ناراحتی خفیف یا احساس ناراحتی در پشت خود را تجربه می‌­کنند.

 مشکل در خواب

علائم نزدیک شدن به پریود مانند گرفتگی عضلات، سردرد و نوسانات خلقی همگی می­توانند بر خواب تأثیر بگذارند. شاید زیاد به نظر نرسد، اما دمای سردتر بدن با خواب بهتر همراه است. این نیم درجه می­‌تواند آرامش‌تان را مختل کند.

نتیجه­‌گیری

علائم متعددی می­‌تواند به فرد اطلاع دهد که در شرف پریود شدن است و می­تواند شامل لکه­‌بینی، درد یا گرفتگی، نفخ، سینه­های متورم یا حساس، آکنه و تغییرات خلقی باشد.

سندرم پیش از قاعدگی معمولا یک هفته قبل ظاهر می­‌شود و چند روز پس از شروع پریود از بین می­رود. اگرچه این علائم می­تواند باعث ناراحتی شود، اما نباید در زندگی روزمره فرد تداخل ایجاد کند.

اگر فردی سندرم پیش از قاعدگی شدید یا علائمی دارد که بدون پریود رخ می­‌دهد، باید با پزشک مشورت کند.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

منبع: healthline.com

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب