این هشت درمان گیاهی سردرد قاعدگی را حتما امتحان کنید

احتمالا شما هم در دوران قاعدگی دچار سردرد می‌شوید و به‌دنبال درمان گیاهی سردرد قاعدگی هستید! اگر تا به‌حال از قرص‌های مسکن مانند استامینوفن استفاده می‌کردید همین جا بگویم که تا دیر نشده مصرف این قرص‌ها را متوقف کنید. استامینوفن حاوی هپاتوتوکسین است. حتما می‌پرسید هپاتوتوکسین چی هست؟
هپاتوتوکسین به موادی گفته می‌شود که حاوی سمومی برای کبد هستند و استامینوفن جزو بدترین این داروها است. در حقیقت، مصرف استامینوفن یکی از علت‌های ابتلا به نقص کبدی مزمن در آمریکا محسوب می‌شود! خوب پس هرچه زودتر باید جایگزین بهتری برای این نوع داروها پیدا کنید که درمان‌های خانگی بهترین روش است.

چرا قبل از پریود دچار سردرد می‌شویم؟

سردرد قبل از قاعدگی می‌توانند به خاطر دو علت به وجود آیند: هورمون‌ها و سروتونین.

هورمون‌ها

سردرهای پیش از قاعدگی معمولا به خاطر کاهش در استروژن و پروژسترون اتفاق می‌افتد که قبل از پریود شروع می‌شود. قرص‌های ضدبارداری هورمونی نیز موجب سردردهای هورمونی در برخی افراد می‌شود، البته برخی قرص‌های ضدبارداری موجب بهبود سردرد می‌شوند.

سروتونین

سروتونین نقش مهمی را در سردردها بازی می‌کند. وقتی سروتونین کمتری در مغز شما وجود داشته باشد، رگ‌های خونی می‌توانند منقبض شوند که منجر به سردرد می‌شود. قبل از اینکه پریودتان شروع شود، سطح سروتونین در مغز ممکن است همزمان با کاهش سطوح استروتوژن کاهش یابد که به علائم PMS کمک می‌کند. اگر سطوح سروتونین در طول چرخه قاعدگی کاهش یابد، احتمالا سردردهای بیشتری را تجربه کنید.

آیا سردرد می‌تواند نشانه بارداری باشد؟

بله خیلی وقت‌ها سردرد می‌تواند نشانه بارداری شما باشد. اگر باردار باشید، ممکن است خونریزی خفیفی را تجربه کنید. برخی از علائم اولیه بارداری عبارتند از:
– حالت تهوع
– گرفتگی خفیف عضلانی
– خستگی
– تکرر ادرار
– نوسانات اخلاقی
– افزایش حس بویایی
– نفخ و یبوست
– ترشحات غیر نرمال
– مدفوع تیره یا بزرگتر
– حساس شدن سینه‌ها
به یاد داشته باشید که اگر همراه با این علائم سردرد دارید، سردرد شما به خاطر بارداری است.

درمان گیاهی سردرد قاعدگی

سردردهای قاعدگی جزء چرخه طبیعی محسوب می‌شوند و اغلب قبل و یا بعد از پریود بروز می‌کنند. برخی زنان هم در طول تخمک‌گذاری دچار سردرد می‌شوند. در ادامه به معرفی چند درمان گیاهی سردرد قاعدگی می‌پردازیم:

زردچوبه

این ریشه طلایی زیبا بر برخی از مسیرهای التهاب در بدن که موجب درد و التهاب می‌شوند، تاثیرگذار است. زردچوبه یک نوشیدنی عالی محسوب می‌شود و همچنین می‌توانید از کپسول گیاهی زردچوبه نیز در دوز 1000 تا 2500 میلی‌گرم در روز استفاده کنید. زردچوبه حاوی کورکومین است که ترکیب قدرتمندی است که فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. یکی از مزیت‌های آن این است که کورکومین دارای خواص ضد التهابی است. در حقیقت، مطالعات نشان داده‌اند که زردچوبه ممکن است موثرتر از داروهای مسکن برای کاهش درد باشد!

گیاه سایبان

این گیاه سالیان درازی است که در درمان گیاهی برای سردردهای قاعدگی استفاده می‌شود. یک بررسی از شواهد در مورد درمان‌های طبیعی که در مارس 2016 منتشر شد نشان داد که گیاه سایبان در پیشگیری از این سردردها هم موثر بوده است. بر اساس مطالعات انجام گرفته، انجمن سردرد در آمریکا، انجمن سردرد در کانادا و آکادمی نورولوژی در آمریکا همگی استفاده از این گیاه را برای پیشگیری از سردرد پیشنهاد می‌کنند. البته این گیاه به شکل دارو نیز عرضه می‌شود که حاوی مواد شیمیایی است که ممکن است برای کبد، ریه‌ها و گردش خون ضرر داشته باشد و موجب ابتلا به سرطان شود. توصیه می‌شود قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت شود.

دمنوش بابونه

دمنوش بابونه برای سردرد قاعدگی بسیار مفید است و باعث کاهش اضطراب و بی‌خوابی نیز می‌شود. با اینکه هیچ تحقیقی در مورد تاثیر این گیاه بر سردرد قاعدگی انجام نگرفته است، اما تاثیرات تسکین کنندگی آن ممکن است به این سردردها کمک کند. بابونه باعث کاهش التهاب می‌شود که می‌تواند سردرد را کاهش دهد. بهتر است قبل از مصرف این دمنوش با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

 

برای درد قاعدگی دمنوش آویشن بخورید

نکات مهم در مورد پیشگیری

می‌توانید با روش‌های زیر از سردردهای قاعدگی پیشگیری کنید:
– هر روز ورزش کنید. ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا شنا می‌توانند به شما کمک کنند تا سردردهای قاعدگی کمتری داشته باشید و از شدت آنها بکاهید. مراقب باشید که بیش از حد ورزش نکنید. خیلی وقت‌ها ورزش‌های سنگین نیز می‌توانند باعث میگرن قاعدگی شوند.
– هر شب هفت تا هشت ساعت بخوابید. نداشتن استراحت می‌تواند موجب سردردهای میگرنی شود.
– استراحت کنید. استرس منجر به سردرد در بسیاری از افراد می‌شود. از تکنیک‌هایی مانند تنفس عمیق، یوگا و مدیتیشن برای کاهش استرس استفاده کنید.
– مراقب چیزی که می‌خورید باشید. از غذاهایی که باعث سردرد می‌شوند پرهیز کنید. برخی از غذاهایی که باعث سردرد در دوران قاعدگی می‌شوند عبارتند از شکلات، کافئین، الکل، گوشت فرآوری شده و پنیر.
– گرسنگی نیز می‌تواند موجب سردرد شود. در طی روز چندین وعده کوچک بخورید.

کلام آخر

درمان گیاهی سردردهای قاعدگی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. سردرد قبل از قاعدگی امری غیر نرمال نیست و معمولا به دلیل تغییرات در سطوح هورمون‌های خاص و انتقال‌دهنده‌های عصبی است.

تهیه و ترجمه: گروه پریهان

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب