علائم واژن تنگ

آیا واژن من تنگ است؟ اگر در حین مقاربت احساس درد می­کنید، ممکن است نگران شوید و  به دنبال علائم واژن تنگ وعلت آن باشید. برخلاف گروهی از بانوان که گشادی واژن را تجربه می کنند گروهی از تنگی واژن رنج میبرند که سلامت رابطه جنسی آنها فرایند زایمانی که تجربه میکنند و ورود الت تناسلی مردانه یا ابزارهای پیشگیری از بارداری  را به واژن آنها را تحت الشعاع قرار میدهد.این مسئله میتواند یکی از مشکلات جدی در روابط زناشویی باشد در حالیکه این بیماری نیز مانند دیگر بیماری ها قابل درمان است. در این مقاله میخواهیم  در مورد علایم تنگی واژن وعلل آن صحبت کنیم.

علائم واژن تنگ

چگونه بفهمم واژن من تنگ است؟ طبق تحقیقات پریهان، به دلیل تفاوت فردی و موقعیت شما ممکن است تشخیص اینکه آیا واژن شما تنگ است یا نه دشوار باشد. برخی از علائم رایج که نشان می­دهند ممکن است واژن شما تنگ باشد عبارتند از:

ناراحتی در حین دخول

احساس درد و ناراحتی در حین دخول می­تواند از علائم واژن تنگ باشد.

مشکل در قرار دادن انگشتان

اگر در وارد کردن انگشتان به کانال واژن خود مشکل دارید، ممکن است نشانه‌هایی بیش از تنگ شدن بیش از حد عضلات واژن باشد.

میل جنسی کم

میل جنسی پایین گاهی اوقات می­تواند نشان­دهنده تنگی واژن باشد زیرا ماهیچه­‌ها آنقدر سفت می‌­شوند که می­‌توانند باعث کاهش لذت در هنگام رابطه جنسی شوند.

ناراحتی عمومی

یکی از علائم واژن تنگ، احساس درد و ناراحتی در قسمت واژن است.

 

دلایل تنگی واژن

دلایل متعددی برای تنگی واژن وجود دارد. برخی از این دلایل عباتند از:

استرس

استرس یکی از شایع­ترین دلایلی است که باعث تنگی واژن می­شود. هنگامی که یک زن دچار اضطراب می­شود، ممکن است بدن او با انقباض عضلات لگن واکنش نشان دهد و باعث ناراحتی در واژن شود.

زایمان طبیعی

زایمان طبیعی ممکن است باعث انقباض ماهیچه‌ها و بافت‌ها شده و در نتیجه واژن تنگ میشود.

یائسگی

در دوران یائسگی، کاهش سطح استروژن منجر به کاهش روانکاری واژن می­شود و باعث ناراحتی در حین مقاربت شود. علاوه بر این، بافت‌های نازک‌تر ناشی از این تغییرات هورمونی می‌توانند باعث شوند که برخی از زنان احساس «سفتی و تنگی» بیشتری نسبت به قبل داشته باشند.

عدم تحرک و فعالیت بدنی

عدم فعالیت بدنی نیز می­تواند منجر به تنگی واژن شود. ورزش منظم به قوی و انعطاف پذیر نگه داشتن عضلات کف لگن کمک می­کند و گردش خون را نیز افزایش می دهد بنابراین باعث کاهش سفتی در ناحیه واژن می­شود.

اختلالات جسمی و عفونت

اختلالات جسمی مانند آندومتریوز یا اختلال التهابی لگن ممکن است باعث احساس تنش مانند عفونت­های خاص شوند. در صورت مشاهده علائم غیرعادی به خصوص اگر همراه با درد باشد، به پزشک خود مراجعه ­کنید.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی می­تواند باعث تنگی یا ناراحتی واژن شود. این امر به ویژه در دوران یائسگی زمانی که سطح هورمون کاهش می یابد و دیواره‌های واژن نازک‌تر و حساس‌تر می‌شوند رایج است.

واژینیسموس

واژینیسموس وضعیتی است که در آن عضلات اطراف واژن به طور غیرارادی منقبض می­‌شوند و دخول را دشوار یا غیرممکن می‌­کنند. این مسئله میتواند ناشی از مسائل روانی مانند اضطراب، ترس از درد یا حتی ضربه جسمی باشد.

آسیب یا ضربه فیزیکی

ممکن است ضربه فیزیکی یا آسیب مانند زایمان، جراحی یا تصادف بتواند منجر به سفت شدن عضلات واژن شود. در چنین مواردی بهتر است با پزشک خود در مورد درمان صحبت کنید تا به کاهش ناراحتی و لذت بخشیدن به مقاربت شما کمک کنند.

تجاوز یا آزار جنسی

اگر تجاوز جنسی یا آزار جنسی را تجربه کرده‌­اید، می­‌تواند منجر به تنگی شدید واژن شود.  اگر احساس می­‌کنید تحت تأثیر این تجربه هستید، مهم است که از یک متخصص بهداشت روان کمک بگیرید.

سخن پایانی

تنگی واژن می­تواند ناشی از عوامل مختلف فیزیکی و روانی مانند استرس، اختلالات جسمی و عفونت ، زایمان طبیعی و… باشد. با این حال، میتوان با شناخت علائم واژن تنگ و با مراجعه به پزشک متخصص و انجام فعالیت‌های بدنی از جمله ورزش کگل و یوگا مشکل تنگی واژن را درمان کرد.

منابع

https://www.ics.org/glossary/symptom/tightvagina

https://cherokeewomenshealth.com/2021/11/is-your-vagina-too-loose-too-tight-or-just-right/

https://femtechinsider.com/causes-vaginal-tightness/

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب