از کجا بفهمیم مشکل هورمونی داریم

از کجاب بفهمیم مشکل هورمونی داریم این سوالی است که بسیاری از خانم‌ها به دنبال پاسخی برای آن هستند. هورمون­ها پیامرسان­های شیمیایی هستند که بر بسیاری از فرآیندهای بدن مانند عملکرد جنسی، تولید مثل، متابولیسم و خلق و خوی فرد تأثیر می­گذارند. به دلیل تغییرات طبیعی هورمونی یا شرایط پزشکی خاص ممکن است دچار عدم تعادل هورمونی شوید که منجر به علائم مختلفی شود. اما عدم تعادل هورمونی چیست؟ غدد در سراسر بدن بیش از 50 هورمون مختلف می­سازند. بسیاری از این هورمون­ها برای حفظ ثبات به نوسانات هورمون­های دیگر پاسخ می­دهند. عدم تعادل هورمونی زمانی است که شما یک یا چند هورمون بسیار کم یا بیش از حد داشته باشید. حتی کوچکترین عدم تعادل می­تواند منجر به ایجاد تغییرات بزرگ در بدن شود.

از کجا بفهمیم مشکل هورمونی داریم؟

آیا می­دانستید افزایش وزن، نوسانات خلقی، آکنه و پریودهای نامنظم همگی می­توانند نشانه های عدم تعادل هورمونی باشند؟ در این مقاله از پریهان میخواهیم به علائم عدم تعادل هورمونی، علل ایجاد آنها و چگونگی بازگرداندن تعادل هورمونی بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا به این نکته مهم بپردازیم که از کجا بفهمیم مشکل هورمونی داریم.

پریودهای نامنظم

چرخه قاعدگی ماهانه در برخی از زنان مانند ساعت دقیق و منظم است در حالی که ممکن است برای برخی گاهی اوقات به تعویق بیفتد و یا از دست برود. قاعدگی زمانی نامنظم تلقی میشود که پیشتر از قبل یا دیرتر از قبل رخ دهد، یا اگر مقدار و مدت خونریزی  برای ماه­های مکرر بطور قابل توجهی تغییر کرده باشد. به تعویق افتادن و یا رخ ندادن دوره ماهانه نباید بطور مکرر و با فاصله چندماهه اتفاق بیفتد.

عدم تعادل هورمونی می­تواند منجر به علائم قاعدگی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک، پریودهای نامنظم، خونریزی شدید، خونریزی بین پریود و پریودهای از دست رفته شود. ممکن است زنان در سنین 40 تا 50 که در آستانه یائسگی هستند دوره­‌های نامنظم را تجربه می­کنند و این می­تواند بخشی از روند طبیعی باشد اما برای زنان جوانتر ممکن است نشانه­‌ای از سندروم تخمدان پلی کیستیک که یکی از نشانه‌­های عدم تعادل هورمونی است، باشد.

از دیگر شرایطی که می­توانند هورمون­های مرتبط با قاعدگی را مختل کنند می­توان به نارسایی اولیه تخمدان ها و اختلالات تیروئیدی اشاره کرد. اگر خونریزی‌تان خیلی زیاد است می‌توانید از دمنوش قطع خونریزی پریودی استفاده کنید.

 

مشکلات پوستی

از علائم پوستی ناشی از عدم تعادل هورمونی می­توان به آکنه، به ویژه در دوران نوجوانی، بارداری، پیش از یائسگی و یائسگی، خشکی پوست، نازک شدن پوست، بثورات و تحریک پوستی و به تاخیرافتادن ترمیم زخم روی پوست اشاره کرد.

 

مشکلات گوارشی

علائم گوارشی ناشی از عدم تعادل هورمونی ممکن است شامل اسهال، یبوست، نفخ و ناراحتی معده باشد.

تغییر سطح هورمون­های استروژن و پروژسترون نیز می­تواند بر هضم تأثیر بگذارد. این نوسانات معمولا در طول دوره­های ماهانه اتفاق می­افتد.

 

مشکلات خلقی

با کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی سطح سروتونین نیز کاهش می­یابد. سروتونین یک پیامرسان شیمیایی ( انتقال دهنده عصبی) میباشد که به ارتباط سلول­های مغز و سیستم عصبی کمک می­کند.همچنین کاهش استروژن ممکن است پس از زایمان اتفاق بیفتد. این تغییرات می­تواند به علائمی مانند عصبی بودن، تحریک پذیری، غمگینی و اضطراب منجرشود. سایر شرایط هورمونی مانند پرکاری تیروئید نیز می­تواند باعث ایجاد علائم خلقی شود.

عدم تعادل وزن

تغییرات وزن گاهی اوقات نتیجه عدم تعادل هورمونی است. به عنوان مثال، تغییرات هورمونی ناشی از یائسگی یا داشتن کورتیزول بیش از حد، مانند سندرم کوشینگ، می­تواند منجر به افزایش وزن و شرایطی مانند پرکاری تیروئید می­تواند منجر به کاهش وزن شود.

مشکلات مو

هورمون­ها تأثیر زیادی بر چرخه رشد مو و ساختار فولیکول مو دارند. هر چیزی که بر سطح هورمون شما تأثیر بگذارد می­تواند روی موهای شما نیز تأثیر بگذارد و باعث شود موهای زائد زیر چانه، در امتداد خط فک یا بالای لب شما رشد کند و یا باعث نازک شدن و ریزش موی سرتان شود.

 

مشکلات خواب

مشکل در به خواب رفتن یا خواب ماندن، خواب ضعیف به دلیل تعریق شبانه و گرگرفتگی و بی خوابی می­توانند از علائم عدم تعادل هورمون باشند. همچنین مشکلات خواب میتواند خود باعث برهم زدن ریتم هورمونی شود.

 

مشکلات جنسی

در پاسخ به این سوال که از کجا بفهمیم مشکل هورمونی داریم؟ باید بگوییم که میل جنسی پایین می­تواند نشانه عدم تعادل هورمونی باشد. ناهنجاری­های غدد درون ریز (هورمونی) در افراد مبتلا به اختلال عملکرد جنسی شایع است. چندین هورمون، در درجه اول تستوسترون، می‌­توانند بر میل جنسی مردان تأثیر بگذارند. استرادیول، تستوسترون و پروژسترون همگی به تعدیل میل جنسی در زنان کمک می­کنند. از دیگر علائم جنسی می‌توان به خشکی واژن و مقاربت دردناک در زنان و اختلال نعوظ در مردان اشاره کرد.

 

مشکلات باروری

ناباروری به معنی عدم توانایی باردار شدن پس از 12 ماه رابطه جنسی منظم بدون کنترل بارداری است. اختلال در تغییر سطح هورمون­های زنانه موجب بروز مشکلات باروری میشود. همچنین در مردان بروز مشکلات هورمونی از قبیل ترشح نامناسب هورمون هایLH  و FSH با اثرگذاری بر هورمون تستوسترون و تولید اسپرم باعث وقوع درصدی از ناباروری مردانه میشود.   

چگونگی میزان سطح هورمون­ها متعادل میشوند؟

در ادامه پاسخ به این سوال که از کجا بفهمیم مشکل هورمونی داریم؟ باید بگوییم که نحوه درمان علائم عدم تعادل هورمونی بستگی به تشخیص خاص دارد. به عنوان مثال، استروژن و پروژسترون پایین در زنان را می­توان با درمان جایگزینی هورمونی (HRT) درمان کرد. HRT معمولا برای درمان علائم یائسگی استفاده می­شود. درمان سندروم تخمدان پلی کیسیتیک PCOS و برخی شرایط دیگر ممکن است به بیش از یک نوع درمان نیاز داشته باشد. علاوه بر متعادل کردن هورمون­ها، درمان هایی برای رفع علائم خاص وجود دارد.

راه­های طبیعی برای متعادل کردن علائم عدم تعادل هورمونی

ممکن است بتوانید از طریق رژیم غذایی بر سطح هورمون­ها تأثیر بگذارید. برخی از گیاهان حاوی ترکیباتی هستند که استروژن را تقلید می­کنند. ازجمله غذاهایی که ممکن است به افزایش استروژن کمک کنند میتوان به سیب، توت، انگور، هلو، گلابی و آلو،انواع کلم،پیاز،اسفناج،جو، جوانه گندم، بادام، بذر کتان، بادام زمینی، کنجد وتخم آفتاب گردان اشاره کرد. ویتامین های BوD نیزمی­توانند به افزایش استروژن کمک کنند. علاوه بر رژیم غذایی سالم و متعادل، راه­های طبیعی دیگر برای حفظ تعادل هورمون­ها عبارتند از ورزش منظم، خواب کافی و مدیریت استرس.

نتیجه گیری

در این مقاله تلاش کردیم تا به این سوال مهم شما پاسخ دهیم که از کجا بفهمیم مشکل هورمونی داریم؟ علائمی مانند تغییرات وزن، بی نظمی­‌های قاعدگی و مشکلات پوستی ممکن است با عدم تعادل هورمونی مرتبط باشند. همچنین تغییرات طبیعی مانند بلوغ، بارداری و یائسگی می‌توانند باعث تغییرات هورمونی چشمگیر شوند.عدم تعادل هورمونی قابل درمان است، بنابراین مهم است که برای تشخیص به یک پزشک مراجعه کنید و آزمایش خون دهید. آزمایش خون معمولاً می­تواند تعیین کند که آیا سطح هورمون­های شما در محدوده طبیعی است یا خیر.

 

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب