علائم مشکلات هورمونی در پریودی و راهکار برای آنها

قطعاً هیچ کس دلش نمی‌خواهد هورمون‌هایش به هم بریزد، اما علائم مشکلات هورمونی را باید بشناسید تا در صورتی که با این مشکل روبه‌رو هستید به فکر چاره آن باشید. هورمون‌ها مواد شیمیایی تولید شده توسط غده‌ها در سیستم غدد درون‌ریز هستند که در جریان خون رهاسازی می‌شوند. عدم تعادل هورمونی زمانی اتفاق می‌افتد که از یک هورمون بیش از حد وجود دارد و یا از آن هورمون به مقدار خیلی کمی در بدن وجود دارد. هورمون‌ها برای تنظیم فرآیندهای متفاوت در بدن از جمله اشتها و متابولیسم، چرخه خواب، چرخه قاعدگی، رابطه جنسی، دمای بدن و رفتار مهم هستند.

 

علائم مشکلات هورمونی در پریودی

طبق تحقیقات پریهان، با شناخت علائم مشکلات هورمونی در پریودی می‌توانید به فکر راهی برای رفع آنها باشید، چون عدم تعادل هورمونی باعث مختل شدن بسیاری از روتین‌های زندگی می‌شود. پس با این علائم آشنا می‌شویم:

 

نوسانات رفتاری

نوسانات اخلاقی به خاطر عدم تعادل هورمونی

استروژن هورمون جنسی زنانه است که بر انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز از جمله سروتونین (ماده شیمیایی که باعث بهبود رفتار می‌شود) تاثیر می‌گذارد. نوسان در استروژن می‌تواند موجب علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) در زنان یا افسردگی در طول دوران قاعدگی و حتی پیش از یائسگی و یائسگی شود.

چه باید کرد؟

برای تنظیم این هورمون باید رژیم غذایی و سبک زندگی‌تان را تغییر دهید مانند انجام حرکات ورزشی، نوشیدن کمتر الکل، ترک سیگار، استفاده از داروهای گیاهی و درمان جایگزین هورمون (HRT) (البته این روش برای کسانی مناسب است که در مرحله پیش از یائسگی و یائسگی قرار دارند). بهتر است در دفترچه یادداشتی همه علائم خود را ثبت کنید تا پزشک در تشخیص بهتر عدم تعادل این هورمون به شما کمک کند.

 

پریودهای سنگین و یا دردناک

پریودهای سنگین و دردناک

پریودهای سنگین و یا دردناک همراه با علائم دیگر مانند درد شکمی، تکرر ادرار، درد کمر، یبوست و رابطه جنسی دردناک از علائم مشکلات هورمونی در پریودی هستند. اینها نشانه این هستند که شما ممکن است مبتلا به فیبروئید باشید. فیبروئیدها رشد غیر سرطانی تومورهای هستند که در داخل و یا اطراف رحم رشد می‌کنند. علت دقیق فیبروئید هنوز مشخص نیست. البته برخی از کارشناسان بر این باور هستند که رشد فیبروئید در اثر هورمون استروژن تحریک می‌شود و در عین حال داشتن سابقه فامیلی نیز ریسک ابتلای شما به فیبروئید را افزایش می‌دهد.

 

چه باید کرد؟

اگر از علائمی که در بالا اشاره کردیم رنج می‌برید، بهترین راه این است که با پزشک متخصص مشورت کنید چون پزشک داروهایی را برای کوچک کردن فیبروئیدها تجویز می‌کند. اگر علائم‌تان شدید باشد و یا دارو تاثیری نداشته باشد، تنها راه آن برداشتن فیبروئیدها از طریق جراحی است. 

 

میل جنسی کم

با کاهش هورمون استروژن و پروژسترون در دوران پیش از یائسگی و بعد از یائسگی، میل جنسی در زنان کاهش می‌یابد. دیگر علائم یائسگی مانند تعریق شبانه، خستگی، نوسانات رفتاری و اضطراب نیز می‌توانند بر فعالیت جنسی‌تان تاثیر بگذارند.

چه باید کرد؟

اگر وارد مرحله یائسگی شده‌اید باید در مورد تستسترون با پزشک‌تان صحبت کنید. این هورمون می‌تواند میل جنسی‌تان را افزایش دهد و موجب بهبود رفتار و سطوح انرژی‌تان شود. این هورمون با دوز بسیار پایین به‌صورت ژل بر روی پوست استفاده می‌شود.

 

بیخوابی و کاهش کیفیت خواب

در طول دوران پیش از یائسگی و یائسگی، تخمدان‌ها به‌تدریج هورمون استروژن و پروژسترون کمتری تولید می‌شود که بر کیفیت خواب تاثیر می‌گذارد. کاهش سطوح استروژن ممکن است به تعریق شبانه نیز کمک کند که همین امر موجب بی‌کیفیت شدن خواب می‌شود و منجر به خستگی و کمبود انرژی نیز می‌شود.

 

چه باید کرد؟

این مرحله نیاز به تشخیص دقیق دارد. اگر در مرحله پیش از یائسگی و یائسگی قرار دارید، در مورد درمان جایگزین هورمون با پزشک متخصص‌تان مشورت کنید. این روش به حفظ سطوح استروژن و پروژسترون کمک می‌کند. همچنین می‌توانید از روش‌های عملی برای بهبود خواب‌تان استفاده کنید مانند پوشیدن لباس‌های نخی موقع خواب، دوش حمام آب سرد و خوابیدن در محیط تاریک، انجام حرکات ورزشی و کاهش مصرف الکل و کافئین.

منبع

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب