از کدام دمنوش برای قطع خونریزی قاعدگی استفاده کنیم بهتر است؟

استفاده از دمنوش برای قطع خونریزی قاعدگی رواج بسیاری پیدا کرده است. اگر شما یکی از ده­ها میلیون خانمی هستید که با منوراژی (خونریزی قاعدگی شدید یا طولانی‌مدت) دست و پنجه نرم می‌کنند، احتمالاً هر ماه احساس می‌کنید که در حال جنگ با بدن خود هستید. در این حالت نمی‌توانید بخوابید، زیرا دائماً برای تمیز کردن و تعویض محصولات بهداشتی خود از خواب بیدار می‌شوید. در هر صورت، در این مقاله می‌خواهیم چند دمنوش به شما معرفی کنیم که از بهترین درمان‌های طبیعی برای قاعدگی‌های سنگین محسوب می‌شوند.

معرفی دمنوش برای قطع خونریزی قاعدگی

در ادامه مقاله از پریهان، می‌خواهیم به ترتیب بهترین دمنوش برای قطع خونریزی قاعدگی را معرفی کنیم و خاصیت و فواید هر کدام را توضیح دهیم:

دارچین

دمنوش دارچین برای قطع خونریزی قاعدگی

همه ما با طعم شیرین دارچین آشنا هستیم … اما چه کسی می­‌دانست که دارچین نیز به عنوان قابض شناخته می‌­شود. در واقع، یک مطالعه در سال 2013 به این نکته اشاره ‌که روغن دارچین نه تنها به پیشگیری از خونریزی بیش از حد قاعدگی کمک می­‌کند، بلکه عملکرد استروژن را نیز بهبود می­‌بخشد. این عمل در بهتر کار کردن استروژن اهمیت زیادی دارد، زیرا وظیفه استروژن ضخیم کردن پوشش آندومتر است. با این حال، اگر استروژن بیش از حد وجود داشته باشد (یعنی نسبت استروژن به پروژسترون در تعادل نباشد)، این پوشش بیش از حد ضخیم می‌شود. در نتیجه زمانی که پوشش ریزش کند، خون بیشتری از دست خواهد رفت. بنابراین، با استفاده از دارچین در قاعدگی می توانید به تعادل نسبت استروژن به پروژسترون کمک کنید.

طرز تهیه دمنوش دارچین برای قاعدگی

در طرز تهیه دمنوش دارچین برای قطع قاعدگی فقط به 3 ترکیب نیاز داریم. :

آب: کمی آب را داخل کتری بریزید و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید.

چوب دارچین: چوب دارچین را داخل آب جوش بریزید.

شیرین‌کننده: می‌توانید برای این دمنوش از شیرین‌کننده استفاده نکنید، اما اگر دوست داشته باشید برای تغییر طعم آن می‌توانید کمی شکر یا عسل محلی به ترکیب آب و دارچین اضافه کنید.

سرو

دمنوش سرو برای قطع خونریزی قاعدگی

وقتی صحبت از دمنوش برای قطع خونریزی قاعدگی می­‌شود، می‌توان گفت سرو یکی از محبوب­ترین­‌ها است. دلیل اصلی که سرو قادر به انجام این کار است این است که از لخته شدن خون جلوگیری می­‌کند. دو مکانیسم اصلی وجود دارد که به سرو اجازه انجام این کار را می­دهد.

اولاً سرو قادر است خون را در یک رگ خونی آسیب دیده نگه دارد.

ثانیاً سرو نیز گیاهی قابض است و از این رو با انقباض بافت­‌ها از دست دادن خون را کاهش می­‌دهد.

 

طرز تهیه دمنوش سرو

  1. ابتدا باید گیاه سرو را از عطاری‌ها تهیه کنید (معمولاً 4 خوشه برای تهیه دمنوش کافی است).
  2. داخل کتری آب بریزید تا بجوشد (حدود 6 فنجان). با این مقدار آب می‌توانید 3 فنجان دمنوش سرو تهیه کنید.
  3. وقتی آب به جوش آمد، گیاه سرو را داخل آن بریزید.
  4. ده دقیقه منتظر بمانید.
  5. زیر حرارت را خاموش کنید و از خوردن این دمنوش عالی لذت ببرید.
  6. برای مزه‌دار کردن این دمنوش می‌توانید کمی عسل به آن اضافه کنید.

بومادران

دمنوش بومادران برای قطع قاعدگی

از قرون وسطی، بومادران به عنوان بهترین دمنوش برای قطع خونریزی قاعدگی و درمان خانگی برای بی‌­نظمی­‌های قاعدگی، از جمله خونریزی زیاد قاعدگی استفاده می­‌شده است. یکی از دلایل مفید بودن بومادران برای قاعدگی این است که مقوی رحم است. این بدان معنی است که بومادران بسته به اینکه خونریزی کم یا زیاد باشد، می‌تواند جریان خون به رحم را تنظیم کند. علاوه بر این، بومادران به عنوان یک قابض عمل کرده و با التهاب مبارزه می‌کند.

اثر ضد التهابی بومادران می‌­تواند برای پریودهای سنگین بسیار مفید باشد، زیرا برخی از مطالعات نشان می‌­دهند که قاعدگی‌های با خونریزی زیاد به دلیل افزایش پروستاگلاندین ها (که منجر به التهاب می‌­شود) ایجاد می‌­شود.

طرز تهیه دمنوش بومادران

برای تهیه دمنوش بومادران کمی از شکوفه بومادران تازه (می‌توانید در بومادران خشک شده هم استفاده کنید) به همراه گیاه دیگری که در این مقاله اشاره کرده‌ایم داخل آب جوش بریزید. اجازه دهید دمنوش به مدت 15 دقیقه یا کمی بیشتر دم بکشد تا خواص درمانی آن وارد آب شود.

سپس، دمنوش را از صافی رد کنید و به همراه کمی عسل میل کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

گزنه

دمنوش گزنه برای قطع قاعدگی

گزنه به‌عنوان بهترین دمنوش­ برای قطع خونریزی قاعدگی یکی از قوی­‌ترین گیاهان برای سلامتی زنان است! در اینجا فقط چند دلیل وجود دارد که چرا گزنه جزو دمنوش­‌های برتر برای خونریزی بیش از حد قاعدگی قرار دارد:

حاوی ویتامین K است که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند.

سرشار از آهن است که بسیاری از زنان با پریودهای سنگین دچار کمبود آهن هستند.

کبد را سالم نگه می دارد، به این معنی که می­‌توانید به راحتی از شر سموم پیش التهابی خلاص شوید.

از بدن در برابر اثرات مضر التهاب مزمن محافظت می­‌کند.

سرشار از کلروفیل است که به دفع سموم بدن کمک می­‌کند.

طرز تهیه دمنوش گزنه

اگر تهیه گزنه برایتان مشکل باشد می‌توانید از چای کیسه‌ای گزنه برای تهیه این دمنوش استفاده کنید. اما اگر به گزنه دسترسی دارید، می‌توانید به صورت زیر عمل کنید.

گزنه‌ها را آماده کنید و آب را به آن اضافه کنید.

سپس ظرف حاوی آب و گزنه را روی حرارت بگذارید تا آب بجوشد.

وقتی آب به جوش آمد، زیر حرارت را خاموش کنید و 5 دقیقه منتظر بمانید تا دمنوش دم بکشد.

مخلوط را از صافی رد کنید و در صورت تمایل کمی به آن عسل و دارچین اضافه کنید.

 

برگ تمشک قرمز

برگ تمشک قرمز

تمشک قرمز یکی دیگر از گیاهان فوق‌العاده برای سلامت زنان است. این گیاه قابض و مقوی رحم است (تقویت­‌کننده عضلات رحم). علاوه بر این، برگ تمشک قرمز برای قطع خونریزی قاعدگی منبع خوبی از آهن است (این آهن زمانی که خون زیادی را در ماه از دست می‌دهید، بسیار مورد نیاز است). همراه با گزنه، برگ تمشک قرمز یک دمنوش مفید برای سلامت قاعدگی است!

طرز تهیه دمنوش برگ تمشک قرمز

برای تهیه دمنوش برگ تمشک قرمز تا می‌توانید از برگ‌های تازه آن استفاده کنید و خودتان در خانه آن را خشک . اما اگر به برگ‌های تازه تمشک قرمز دسترسی ندارید، می‌توانید از برگ خشک شده آماده در فروشگاه‌ها نیز استفاده کنید.

بعد از اینکه برگ‌های تمشک قرمز را جمع‌آوری کردید، آنها را خوب بشویید و با یک حوله آشپزخانه آن را خشک کنید. برای تهیه این دمنوش باید برگ تمشک قرمز را به صورت طبیعی و یا در مایکروویو خشک کنید.

یک قاشق چایخوری از برگ تمشک قرمز را در آب جوش بریزید. اجازه دهید حداقل به مدت 5 دقیقه دم بکشد و سپس از نوشیدن آن لذت ببرید.

زنجبیل

زنجبیل در پریودی

خونریزی شدید قاعدگی عمدتاً ناشی از افزایش هورمون‌ها به نام پروستاگلاندین است. با افزایش سطح پروستاگلاندین­‌ها، علائم التهابی مانند گرفتگی عضلات و خونریزی شدید ظاهر می‌­شوند. یک مطالعه قابل توجه نشان می‌دهد که زنجبیل در جلوگیری از تولید پروستاگلاندین­‌ها بسیار موثر است.بنابراین، با جلوگیری از سنتز پروستاگلاندین، زنجبیل می­‌تواند به عنوان یک دمنوش طبیعی برای خونریزی بیش از حد قاعدگی عمل کند.

طرز تهیه دمنوش زنجبیل برای قطع قاعدگی

طرز تهیه دمنوش زنجبیل بسیار راحت است. بهترین روش استفاده از زنجبیل برای قطع پریود این است که آن را به همراه کمی جعفری تهیه کنید. ترکیبی از جعفری و زنجبیل برای پریودهای طولانی مدت به شدت توصیه می‌شود. این دمنوش باعث کاهش و یا قطع خونریزی می‌شود. کافی است کمی جعفری خرد شده و زنجبیل را به دو الی سه فنجان آب اضافه کنید و اجازه دهید روی حرارت به جوش بیاید. سپس دمنوش را از صافی رد کنید و با هر چاشنی که دوست دارید میل کنید.

دونگ کوای

دونگکوای برای قاعدگی

اگر هنوز می‌خواهید از دمنوش برای قطع خونریزی قاعدگی استفاده کنید، نوبت به معرفی دونگ کوئی می‌رسد. دانگ کوآی که به نام آنجلیکا سیننسیس نیز شناخته می­‌شود، در طب سنتی چینی برای حمایت از قاعدگی زن در تمام مراحل زندگی، از سال­های باروری تا یائسگی، استفاده می­شود. اگرچه کاملاً مشخص نیست که دونگ کوآی چگونه عمل می­‌کند، اما مشخص است که دارای خواص ضد اسپاسمی است. این اساساً به این معنی است که اسپاسم (انقباضات) عضلات رحم را کاهش می­‌دهد. کاهش این اسپاسم‌­ها می‌­تواند به مهار جریان خونریزی قاعدگی کمک کند.

طرز تهیه دمنوش دونگ کوئی

  1. یک قاشق غذاخوری از ریشه خشک شده دونگ کوئی را در داخل 2 فنجان آب بریزید.
  2. 15 الی 20 دقیقه باید صبر کنید تا دمنوش خوب دم بکشد.
  3. سپس دمنوش دونگ کوئی را از صافی رد کنید و داخل یک فنجان بریزید.
  4. برای طعم بهتر می‌توانید کمی عسل یا لیمو به آن اضافه کنید.

 

کوهوش (سیاه و آبی)

اگرچه ریشه کوهوش آبی و ریشه کوهوش سیاه در طول تاریخ برای تنظیم چرخه ماده مورد استفاده قرار گرفته­‌اند، اطلاعات دقیق زیادی در مورد آن­ها در دسترس نیست. ریشه کوهوش آبی در ترکیب با گیاهان قابض مانند یک مقوی رحم عمل می‌کند.

کوهوش سیاه باعث تعادل هورمونی بدن زنان می‌شود.  تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف روزانه 40 میلی‌گرم کوهوش سیاه در روز به کاش اندازه فیبروم‌ها کمک می‌کند.

در اقع کوهوش سیاه یک گیاه ضد التهابی بسیار قوی است که به دشت باعث کاهش اسپاسم در عضلات می‌شود. اگر هر ماه خونریزی شدیدی را تجربه می‌کنید، بهتر است مصرف دونگ کوئی را چند روز قبل از شروع قاعدگی استفاده کنید و در طول قاعدگی نیز ادامه دهید. می‌توانید به جای کوهوش سیاه از کوهوش آبی نیز استفاده کنید.

احتمالاً تهیه کوهوش سیاه و یا آبی برایتان سخت باشد، برای همین می‌توانید از چای کیسه‌ای آن استفاده کنید.

 

چه غذاهایی باعث کوتاه‌تر شدن پریود می‌شوند؟

همیشه هم لازم نیست از دمنوش برای قطع خونریزی قاعدگی استفاده کنید. در ادامه به چند غذایی که ممکن است باعث توقف خونریزی قاعدگی شوند اشاره می‌کنیم:

  • تخم‌مرغ
  • ماهی
  • بوقلمون
  • آووکادو
  • سیب‌زمینی
  • ادویه‌هایی مانند دارچین و زردچوبه که می‌توانند به متعادل شدن هورمون‌ها کمک کنند.

آیا لیمو می‌تواند باعث متوقف شدن پریود شود؟

نه خیر. نوشیدن آب لیمو، پریودتان را به تاخیر نمی‌اندازد و یا باعث متوقف شدن آن نمی‌شود. تنها راه سبک کردن خونریزی قاعدگی و یا کنترل آن، استفاده از قرص‌های هورمونی ضد بارداری است.

 

برای قطع خونریزی قاعدگی چه بخوریم؟

وقتی خونریزی قاعدگی سنگینی را تجربه می‌کنید، باید مواظب رژیم غذایی‌تان نیز باشید. نوشیدن مقدار زیادی آب همراه با غذاهای حاوی آهن و ویتامین C زیاد ممکن است به کنترل پریودهای سنگین و کاهش علائم آن کمک کند. برخی از غذاهای حاوی آهن و ویتامین C زیاد که برای پریودهای سنگین خوب هستند عبارتند از بروکلی، توت‌فرنگی، لوبیا، توفو و اسفناج. علاوه بر همه اینها، نوشیدن 4 تا 6 فنجان آب بیشتر در روز برای بدن در این دوران بسیار مفید است.

ماهی سالمون، تونا، ساردین هم غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. این مواد مغذی می‌توانند باعث کاهش التهاب در بدن شوند و ممکن است به توقف پریودهای سنگین کمک کنند.

یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که افرادی که در دوران پریودی از مکمل امگا 3 استفاده می‌کنن در مقایسه با افرادی که از این مکمل استفاده نمی‌کنند پریود سبک‌تری را تجربه می‌کنند. همچنین شدت درد در این افراد کمتر است. همچنین مصرف امگا 3 ممکن است علائم افسردگی را نیز کاهش دهد. بنابراین، زنانی که دچار نوسانات رفتاری در دوران قاعدگی می‌شوند می‌توانند با مصرف امگا 3 نوسانات رفتاری‌شان را کنترل کنند.

غذاهایی که حاوی امگا 3 هستند:

  • تخم کتان و یا روغن تخم کتان
  • دانه چیا
  • گردو
  • دانه سویا و روغن کانولا
  • غذاهای غنی شده مانند ماست، آب میوه وشیر گیاهی

شکلات تلخ در دوران پریودی

شکلات تلخ هم خوشمزه است و هم غنی از آهن و منیزیم است. با اینکه شکلات تلخ مثل دمنوش برای قطع خونریزی قاعدگی عمل نمی‌کند، اما با خوردن شکلات تلخ در دوران قاعدگی می‌توانید از کمبود آهن در بدن‌تان پیشگیری کنید. در قاعدگی خون زیادی را از دست می‌دهید که می‌تواند موجب کمخونی شود. یک اونس شکلات تلخ حاوی 3.4 میلی‌گرم آهن است. این مقدار تقریباً 18 میلی‌گرم از نیاز روزانه یک زن به آهن را فراهم می‌کند. همچنین شکلات تلخ حاوی منیزیم نیز است. بر طبق یک مطالعه در سال 2015، زنانی که دچار کمبود منیزیم هستند، علائم شدید سندرم پیش از قاعدگی را تجربه می‌کنند.

کلام آخر

همانطور که قبلاً در مورد سایر گیاهان در این لیست دیدیم، داروهای تقویت کننده رحم می­توانند جریان خون به رحم را تنظیم کنند.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

منبع: livewellzone.com

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب