آیا شکلات برای پریودی خوبه؟

در اغلب اوقات خانم‌ها در دوران پریودی خیلی هوس خوردن شکلات می‌کنند و ممکن است این سوال برای هر خانمی پیش بیاید که آیا شکلات برای پریودی خوبه یا بده؟ برخی از کارشناسان ادعا می‌کنند که شکلا می‌تواند شدت گرفتگی‌های رحمی را کاهش دهد. اما برخی دیگر بر این باور هستند که این موضوع فقط یک افسانه است و نمی‌تواند حقیقت داشته باشد. برای همین در این مقاله می‌خواهیم به این نکته بپردازیم که آیا شکلات می‌تواند به تسکین دردهای قاعدگی کمک کند یا نه.

 

شکلات برای پریودی

منیزیم شکلات

برخی از افراد بر این باور هستند که شکلات برای پریودی خوبه و ممکن است شکلات باعث تسکین دردهای پریودی شود.

یک مطالعه نشان داده است که شکلات تلخ ممکن است باعث کاهش درد و گرفتگی‌های قاعدگی شود. یک مطالعه دیگر هم در اندونزی نشان داد که افرادی که روزانه 40 گرم شکلات تلخ (69 درصدی) به مدت 3 روز بعد از قاعدگی خورده بودند، در مقایسه با افرادی که روزانه و به مدت 3 روز شکلات شیری با همان مقدار خورده بودند، تاثیر چشمگیری در کاهش درد پریود در این افراد مشاهده شده بود.

 

چرا شکلات مفید است؟

شکلات در دوران قاعدگی

گفته می‌شود مواد مغذی خاصی در شکلات وجود دارند که بر روند کاهش دردهای قاعدگی تاثیر می‌گذارند. پریود زمانی اتفاق می‌افتد که رحم دچار خونریزی می‌شود. برای انجام این کار، هورمونی شبیه به لیپید به نان پروستاگلاندین‌ها رها می‌شوند و موجب کرامپ قاعدگی می‌شوند. همین انقباضات موجب گرفتگی‌های دردناک در دوران قاعدگی می‌شوند.

منیزیم نوعی املاح معدنی است که در شکلات تلخ یافت می‌شود و گفته می‌شود که منیزیم به ریلکس شدن عضلات کمک می‌کند، از این رو ممکن است باعث تسکین درد شود. همچنین این امکان وجود دارد که منیزیم بتواند مانع تولید پروستاگلاندین‌ها شود که موجب تحریک انقباضات می‌شوند.

برخی مطالعات از این نظریه حمایت می‌کنند و حتی بر این باور هستند که سطوح پایین منیزیم در خون مرتبط با دردهای بیشتر در قاعدگی هستند.

شکلات تلخ نسبت به شکلات شیری منیزیم بیشتری دارد که ممکن است در کاهش دردهای قاعدگی تاثیر بیشتری داشته باشد.

یک اونس (28 گرم) شکلات تلخ 70 الی 85 درصدی حاوی 15 درصد از نیاز روزانه بدن به منیزیم است، درحالیکه همان مقدار شکلات شیری تنها 4 درصد از نیاز روزانه بدن به منیزیم را تامین می‌کند.

همچنین همین مقدار شکلات تلخ، 56 درصد از نیاز روزانه بدن را به مس تامین می‌کند. نقش مس در کاهش دردهای پریودی نسبت به منیزیم کم رنگ‌تر است. برخی محققان بر این باور هستند که چون مس توسط بدن برای ایجاد مواد شیمیایی به نان اندورفین استفاده می‌شوند، پس مس نیز می‌تواند موجب کاهش دردهای قاعدگی شود.

 

 چه غذاهای دیگری به کاهش دردهای قاعدگی کمک می‌کنند؟

با اینکه شکلات تلخ حاوی مینزیم و مس است، مواد مغذی دیگری نیز وجود دارند که به کاهش دردهای قاعدگی کمک می‌کنند. براساس یک مطالعه، ویتامین‌های B1، D، E و K، کلسیم، روی و بور دارای خواص ضد التهابی هستند که به کاهش دردهای قاعدگی کمک می‌کنند.

برخی از مواد مغذی که به کاهش دردهای قاعدگی کمک می‌کنند عبارتند از:

  • موز
  • پرتقال
  • آووکادو
  • سبزیجات دارای برگ سبز
  • غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای
  • حبوبات مانند حبوبات سیاه و عدس
  • مغزدانه‌هایی مانند بادام و دانه آفتابگردان
  • ماست (غنی شده با ویتامین D)
  • ماهی سالمون
  • مرغ
  • توفو

هیدراته ماندن و محدود کردن غذاهایی که می‌توانند انرژی‌تان را از بین ببرند مانند کربوهیدارت‌های تصفیه شده و الکل می‌تواند به کاهش دردهای قاعدگی کمک کند. همچنین می‌توانید از دمنوش برای بند آمدن خونریزی قاعدگی استفاده کنید.

 

کلام آخر

با مطالعاتی که انجام گرفته است، به‌نظر می‌رسد شکلات برای پریودی خوبه و می‌تواند موجب کاهش دردهای قاعدگی شود. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف 40 تا 120 گرم شکلات تلخ در روز در طول دوران قاعدگی ممکن است به کاهش دردهای قاعدگی کمک کند. این امر احتمالاً به‌خاطر این باشد که شکلات تلخ حاوی منیزیم است که می‌تواند باعث ریلکس شدن عضلات شود.

 

https://www.healthline.com/nutrition/does-chocolate-help-cramps#bottom-line

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب