علائم بیماری‌های مقاربتی در زنان

علائم بیماری‌های مقاربتی در زنان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که زنان باید به آن توجه کنند. این بیماری‌ها از طریق عفونت جنسی ایجاد می‌شوند. اگر این بیماری‌ها به مدت طولانی درمان نشوند، می‌توانند موجب ناباروری، سرطان دهانه رحم و دیگر بیماری‌ها شوند. بیماری‌های مقاربتی از طریق واژن، مقعد و یا رابطه دهانی منتقل می‌شوند.

 

علائم بیماری‌های مقاربتی در زنان

بسیاری از افراد از علائم بیماری‌های مقاربتی در زنان آگاه نیستند و در صورت نیاز نمی‌توانند آن را درمان کنند. برخی از رایج‌ترین علائم که مرتبط با بیماری‌های مقاربتی هستند عبارتند از:

تغییر در ادرار

یکی از علائم بیماری‌های مقاربتی در زنان می‌تواند از تغییر در ادرار شروع شود. تغییر در ادرار به معنای احساس سوزش یا درد در هنگام دفع ادرار، احساس نیاز برای تکرر ادرار یا وجود خون در ادرار است.

ترشحات غیر طبیعی واژن

ظاهر و غلظت ترشحات واژن به‌طور مداوم در طول چرخه قاعدگی زنان و یا حتی در صورت عدم چرخه قاعدگی زنان به‌طور دائم تغییر می‌کند. ترشحات سفید و غلیظ می‌توانند نشان‌دهنده عفونت مخمری باشند. وقتی رنگ ترشحات زرد یا سبز باشد، نشانه ابتلا به سوزاک است.

خارش در ناحیه واژن

خارش در ناحیه واژن یکی از علائم بیماری‌های مقاربتی در زنان است که ممکن است نشان دهنده ابتلا به بیماری‌های مقاربتی باشد یا نباشد. در برخی مواقع خارش واژن می‌تواند به دلایل زیر باشد:

  • واکنش آلرژیکی به کاندوم
  • عفونت مخمری
  • شپش شرمگاهی یا گال
  • زگیل تناسلی
  • مراحل اویه ابتلا به باکتری‌ها و ویروس‌های بیماری‌های مقاربتی

 

درد در حین رابطه جنسی

درد در ناحیه رابطه جنسی را نباید نادیده گرفت. البته درد شکمی و یا درد در ناحیه لگن می‌تواند نشانه ابتلا به بیماری التهاب لگن باشد.

خونریزی غیر طبیعی  

خونریزی غیر طبیعی یکی دیگر از علائم بیماری‌های مقاربتی در زنان است که باید به آن توجه کرد. طرز تهیه شیاف زردچوبه را هم یاد بگیرید.

راش یا زخم

راش یا جوش‌های ریز در اطراف دهان و یا واژن می‌توانند از علائم بیماری‌های مقاربتی در زنان از جمله هرپس، HPV یا سیفلیس باشند.

 

بیماری‌های مقارتبی در حین بارداری

ابتلا به بیماری‌های مقاربتی در حین بارداری نیز وجود دارد. چون بسیاری از بیماری‌های مقارتبی هیچ گونه علامتی ندارند، برخی از زنان بدون اینکه بدانند به آن مبتلا می‌شوند و به زندگی ادامه می‌دهند. برای همین، در ابتدای بارداری باید به‌طور کامل آزمایش بدهید. ابتلا به این بیماری‌ها هم می‌توانند برای خود مادر و هم برای جنین خطرناک باشند. در صورت ابتلا به بیماری‌های مقاربتی در حین بارداری باید هر چه سریع‌تر درمان شوید.

بیماری‌های مقارتبی را می‌توان با مصرف آنتی‌بیوتیک در حین بارداری درمان کرد.

 

در هنگام تشخیص بیماری مقاربتی چه باید کرد؟

پس از اینکه علائم بیماری‌های مقاربتی در زنان را در خود مشاهده کردید و پزشک هم تشخیص داد که به بیماری مقاربتی مبتلا هستید، باید طبق دستور زیر عمل کنید:

  • درمان پزشک خودتان را فوراً شروع کنید.
  • با شریک جنسی‌تان تماس بگیرید و به او اطلاع دهید که به این بیماری مبتلا هستید تا او هم در صورت ابتلا تحت درمان قرار گیرد.
  • تا زمانیکه بیماری‌تان درمان نشود، باید منتظر بمانید و از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.
  • اگر بیماری‌تان از نوع ویروسی است، باید صبر کنید تا همسرتان دوره مصرف داروهای ضد ویروسی را تمام کند تا خطر انتقال بیماری مقاربتی به همسرتان کاهش یابد.

 

 

منبع

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب