آیا خونریزی بعد از رابطه خطرناک است؟

بسیاری از زنان لکه بینی و خونریزی بعد از رابطه جنسی را تجربه می­کنند. در واقع حدود 63  درصد از زنان یائسه به دلیل خشکی واژن و 9 درصد از زنان غیر یائسه این نوع خونریزی را تجربه می­کنند. خونریزی گاه­ به گاه و یا لکه بینی عموماً دلیلی برای نگرانی ندارد.

 آیا خونریزی بعد از رابطه خطرناک است؟

طبق تحقیقات پریهان: اگر دوره بیماری‌های عفونی و یا دوره یائسگی را  گذرانده‌اید و شاهد خونریزی بعد از رابطه جنسی هستید، بهتراست به پزشک زنان و زایمان مراجعه کنید و تست سلامت بدهید. معمولاً خونریزی  در زنان جوان غیر یائسه نشان از بیماری­های دهانه رحم است. اما سوال بسیاری از شما این است که آیا خونریزی بعد از رابطه جنسی خطرناک است یا خیر؟ پاسخ به این سوال بستگی به تعداد دفعات و شدت خونریزی دارد.

دقت داشته باشید که اگر هر چند وقت یکبار خونریزی جزیی دارید همه چیز عادی است و جایی برای نگرانی وجود ندارد هر چند برای حصول اطمینان کامل مراجعه به یک پزشک متخصص زنان و زایمان توصیه میشود. علاوه بر آن اگر خونریزی درست قبل از شروع قاعدگی یا پس از آن اتفاق افتاد و همچنین اگر اخیرا معاینه لگن و پاپ اسمیر انجام داده اید و وضعیت سلامت خود را بررسی کرده­اید میتوانید از مراجعه به پزشک  صرف نظر کنید زیرا این نوع خونریزی طبیعی است. در هر صورت جهت رفع نگرانی و یا درمان عفونت ها ( در صورت دارا بودن) به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

چه عواملی باعث خونریزی بعد از رابطه جنسی می‌شوند؟

عوامل بسیاری باعث این نوع خونریزی می شوند. برخی از بیماری­های عفونی در ناحیه تناسلی منجر به التهاب دیواره واژن  و سپس خونریزی می­شوند. عفونت هایی از قبیل:

– بیماری التهابی لگن ( عفونت قسمت فوقانی سیستم تولید مثل زنان)

– بیماری‌های مقاربتی

-سیروسیت یا التهاب گردن رحم

– التهاب واژن (عفونت واژن)

از دیگر عواملی که منجر به خونریزی می­شوند می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

 ایجاد اصطکاک و عدم روانکاری کافی در هنگام برقراری رابطه جنسی

اگر تازه دوره عادت ماهانه شروع شده است و یا تازه پایان یافته است خونریزی طبیعی است. 

عفونت دهانه رحم یا واژن

زخم های ناشی از تبخال یا بیماری های دیگر

افتادگی رحم

سرطان دهانه رحم، واژن و یا رحم

همچنین خشکی واژن ناشی از موارد زیر نیز باعث ایجاد خونریزی بعد از رابطه می‌شود:

شیردهی

زایمان

داروهای سرماخوردگی ، آلرژی و ضد استروژن

درمان سرطان و تاثیر آن برتخمدان‌ها

نتیجه گیری

خونریزی پس از رابطه جنسی می‌تواند به علت عوامل مختلفی از جمله انواع عفونت های دهانه رحم یا واژن، انواع سرطان های رحم یا واژن، زایمان، شیر دادن نوازادان و یا مصرف انواع داروها باشد. و اینکه آیا خونریزی بعد از رابطه جنسی خطرناک است یا خیر بستگی به تعداد دفعات و شدت خونریزی دارد. اگر هر چند وقت یکبار و به مقدار کم باشد و یا قبل و بعد از قاعدگی اتفاق بیفتد احتمالا مشکل خاصی وجود ندارد. هر چند بهتر است جهت حصول اطمینان کافی به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و در صورت نیاز، به دنبال درمان آن بروید.

منبع

 

 

 

 

 

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب