خواص زردچوبه برای لاغری شکم و عوارض احتمالی آن

خواص زردچوبه برای لاغری شکم به خاطر وجود کورکومین است که نوعی آنتی‌اُکسیدان و ضد التهاب قوی محسوب می‌شود. تحقیقات اخیر نیز نشان می‌دهند که زردچوبه ممکن است در کاهش وزن نقش موثری داشته باشد. با این وجود، شاید بخواهید بدانید که آیا واقعاً زردچوبه نقش موثری در کاهش وزن دارد یا نه. در این مقاله در مورد نقش زردچوبه در لاغری شکم و کاهش وزن صحبت خواهیم کرد.

 خواص زردچوبه برای لاغری شکم

مطالعات در پریهان نشان داده‌اند که کورکومین ممکن است نشانگرهای التهابی خاص را که در چاقی نقش دارند، به تعویق بیندازد. این نشانگرها به‌طور معمول در افراد دارای اضافه وزن یا چاق افزایش می‌یابد. مطالعات حیوانی نیز نشان دادند که کورکومین ممکن است به کاهش وزن، کاهش رشد بافت چربی و افزایش حساسیت به هورمون انسولین کمک کند.

 

عوارض جانبی زردچوبه

عوارض جانبی زردچوبه

درکل، زردچوبه و کورکوکین ایمن هستند و برای سلامتی بدن ضرری ندارند.

تحقیقات کوتاه مدت نشان داده‌اند که مصرف بیش از 8 گرم کورکومین در روز به مقدار بسیار کمی برای سلامتی قلب مضر است، اگرچه هنوز برای اثبات این موضوع تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. با این وجود، ممکن است برخی از افراد به کورکومین واکنش شدیدتری نشان دهند مانند واکنش‌های آلرژیکی، حالت تهوع، استفراغ، درد شکمی، یبوست، راش پوستی یا اسهال.

افرادی که دارای شرایط و بیماری‌های زیر هستند بهتر است از مصرف مکمل زردچوبه خودداری کنند:

اختلالات خونریزی

زردچوبه ممکن است از لخته شدن خون جلوگیری کند، برای همین افرادی که دچار اختلالات خونریزی هستند بهتر است از مصرف مکمل زردچوبه پرهیز کنند.

دیابت

مکمل زردچوبه ممکن است با داروهای دیابتی تداخل پیدا کند و موجب کاهش بیش از حد سطوح قند خون شود.

کمبود آهن

زردچوبه ممکن است مانع از جذب آهن شود.

سنگ کلیه

این ادویه پر از اُکسالات است که ترکیبی است که به کلسیم متصل است و به تشکیل سنگ کلیه کمک می‌کند.

 

به این نکته توجه کنید که زنان باردار و شیرده نباید از مکمل زردچوبه استفاده کنند. همچنین ممکن است بخواهید از شیاف زردچوبه برای تنگی واژن استفاده کنید. در مقالات بسیاری در این مورد توضیح داده‌ایم.

کورکومین ممکن است با بسیاری از داروها مانند ضد انعقادکننده‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای قلبی عروقی، آنتی هیستامین‌ها و داروهای شیمی درمانی تداخل پیدا کند. اگر هر کدام از این داروها را مصرف می‌کنید بهتر است قبل از مصرف مکمل زردچوبه با پزشک متخصص‌تان مشورت کنید. زردچوبه برای زنان خواص زیادی هم دارد.

 

نحوه استفاده از زردچوبه

با اینکه آسان‌ترین راه برای استفاده از خواص زردچوبه برای لاغری شکم، استفاده از پودر زردچوبه در هنگام پخت غذا است، اما در انواع نوشیدنی‌ها نیز می‌توانید از زردچوبه استفاده کنید مانند چای زنجبیل و یا شیر. البته طرز استفاده از زردچوبه برای تنگی واژن متفاوت است.

در آشپزخانه هندی، زردچوبه به‌طور معمول در چای همراه با فلفل سیاه و ترکیبات دیگری مانند عسل، زنجبیل، روغن زیتون و شیر نارگیل مصرف می‌شود.

با این وجود، شواهد نشان می‌دهند که تنها در صورتی می‌توانید از خواص زردچوبه برای لاغری شکم بهره‌مند شوید که از مکمل آن با دوز بالا استفاده کنید. به همین خاطر از پورد زردچوبه فقط به‌عنوان ادویه استفاده می‌شود. اما همین ادویه هم حاوی 2 تا 8 درصد کورکومین است.

شاید بد نباشد موقع انتخاب مکمل زردچوبه، مکملی را انتخاب کنید که دارای فلفل سیاه نیز باشد، چون ترکیب فلفل سیاه و زردچوبه به جذب کورکومین بسیار کمک می‌کند و تاثیر فوق‌العاده‌ای در لاغری شکم دارد.

اگرچه هیچ دستورالعمل خاصی در مورد نحوه استفاده از مکمل زردچوبه وجود ندارد، اما اکثر تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف 500 الی 2000 میلی‌گرم عصاره زردچوبه برای استفاده از خواص زردچوبه برای لاغری شکم کافی است. البته باید به این نکته اشاره کرد که نباید بیشتر از 2 تا 3 ماه این مکمل را مصرف کرد.

این مکمل فقط برای لاغری درست نشده است، بلکه موجب کاهش بیماری‌های مرتبط با مغز و بیماری‌هی قلبی می‌شود. همیشه قبل از مصرف هر گونه مکمل از جمله مکمل زردچوبه و کورکومین با پزشک مشورت کنید تا از بروز هرگونه مشکل پیشگیری کنید.

 

کلام آخر  

خواص زردچوبه برای لاغری شکم بسیار مشهور است. اما این ادویه علاوه بر کمک به کاهش وزن برای سلامتی قلب و مغز نیز بسیار تاثیرگذار است. خواص زردچوبه مورد مطالعه قرار گرفته است، اما بهتر است قبل از مصرف مکمل آن با پزشک متخصص‌تان مشورت کنید.

منبع

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب