همه چیز در مورد تاثیر استرس بر دستگاه تناسلی زنان

قبل از اینکه بخواهیم در مورد تاثیر استرس بر دستگاه تناسلی زنان صحبت کنیم، باید بگوییم که استرس و اضطراب بر سلامت جسمانی و روانی شما تاثیر فراوانی می‌گذارد و دستگاه تناسلی هم یکی از آنها است. اتفاقاً در اغلب اوقات اولین علائم از دستگاه تناسلی شروع می‌شوند. استرس حاد یا مزمن می‌تواند باعث باعث سردرگمی بدن شود و از این رو بر تولید هورمون تاثیر بگذارد و موجب پریودهای نامنظم شود و حتی بر میل جنسی نیز تاثیر بگذارد.

تاثیر استرس بر دستگاه تناسلی زنان

طبق گزارش در مجله اینترنتی پریهان: بیشترین فصلی که زنان دچار استرس می‌شوند، فصل تعطیلات سال است. استرس باعث کاهش سیستم ایمنی بدن می‌شود که می‌تواند تاثیر شدیدی بر کارکرد بدن بگذارد که در ادامه بر آنها اشاره می‌کنیم:

استرس و پریود

این از مثال‌های تاثیر استرس بر دستگاه تناسلی زنان این است که استرس می‌تواند بر روی پریودتان تاثیر داشته باشد. استرس می‌تواند موجب نامنظم شدن پریود شود و یا حتی پریود را به طور موقت متوقف کند. در این حالت اگر استرس کنترل شود، پریود به حالت منظم برمی‌گردد. اگر خونریزی‌تان زیاد است، می‌توانید از دارو گیاهی برای قطع پریودی استفاده کنید.

 

استرس و باروری

شاید باور نکنید اما تاثیر استرس بر دستگاه تناسلی زنان بسیار شایع است که باروری یکی از آنها است. اگر از استرس مزمن رنج می‌برید، این استرس ممکن است بر باروری‌تان تاثیر بگذارد. حتی ممکن است دیگر غده‌ها نیز بر تولید هورمون برای ارسال سیگنال به تخمدان‌هایتان برای رها کردن تخمک در هر ماه تاثیر بگذارد. علاوه بر این بیمارانی که دچار استرس هستند و تحت درمان IVF قرار دارند، درمان این افراد نسبت به کسانی که دچار استرس نیستند، کمتر با موفقیت روبه‌رو می‌شود.

 

استرس و تعادل PH

تعادل PH حساس است و می‌تواند به راحتی تحت تاثیر استرس قرار گیرد. اختلال تعادل PH می‌تواند موجب بیماری‌هایی مانند عفونت شود که علائمی مانند خارش را به وجود می‌آورد و نیاز به درمان دارد. همچنین عدم تعادل PH می‌تواند موجب واژینوز باکتریال شود که نوعی عفونت واژن است که برای درمان نیاز به آنتی‌بیوتیک دارد. می‌توانید از ماست برای خارش واژن استفاده کنید.

همانطور که اشاره شد استرس می تواند باعث بروز بیماری های زیادی شود از جمله یکی از بیماری های عفونی زگیل تناسلی یا HPV است. خانم ها بهتر است جهت برای پایش دوره ای دستگاه تناسلی خود تست پاپ اسمیر و تست HPV را انجام دهند. با انجام تست پاپ اسمیر و تست HPV در منزل می توانید از سلامت دستگاه تناسلی خود مطلع شوید و در صورت مبتلا به HPV نسبت به درمان آن اقدام نمائید

 

استرس و میل جنسی

وقتی شرایط زندگی سخت می‌شود، متاسفانه اولین چیزی که نادیده گرفته می‌شود میل جنسی است. کاهش میل جنسی یکی از مثال‌های تاثیر استرس بر دستگاه تناسلی زنان است. باید بدانید که وقتی سطوح کورتیزول افزایش می‌یابد، فرد با کاهش میل جنسی روبه‌رو می‌شود. افرادی که استرس زیادی را تجربه می‌کنند در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند. داروهای ضد افسردگی نیز به شدت بر میل جسنی تاثیر می‌گذارند.

 

کلام آخر

اگرچه استرس بخشی از زندگی روزمره ما است، اما تا می‌توانید از استرس دوری کنید. برخی راه‌حل‌ها برای کاهش استرس وجود دارد. اولین راه‌حل این است که وقتی دچار استرس می‌شوید، از آن باخبر شوید و به این فکر کنید که با استرس چه بلایی سر بدن‌تان می‌آورید. دومین راه‌حل هم این است که به نفس کشیدن‌تان دقت کنید. تمرین کنید تا نفس عمیق بکشید. نفس عمیق باعث کاهش استرس می‌شود. در صورتی که استرس‌تان زیاد است و نمی‌توانید آن را کنترل کنید، حتماً با یک روانپزشک مشاوره کنید.

 

اختصاصی پریهان

 

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب