برای تنظیم قاعدگی چه بخوریم؟

برای تنظیم قاعدگی چه بخوریم؟ سوالی که هر زنی با بی نظم شدن قاعدگی ممکن است به آن فکر کند. پریود زنان یا همان چرخه قاعدگی بخش طبیعی از چرخه ماهانه است. تعداد روزهایی که برای قاعدگی صرف می‌شود ممکن است از هر زنی با زن دیگر متفاوت باشد. اکثر زنان بین دو تا 7 روز خونریزی می‌کنند. علائم قاعدگی نیز معمولاً 5 تا 11 روز قبل از شروع قاعدگی خودش را نشان می‌دهد. نوساناتی که گاهی در حین چرخه قاعدگی اتفاق می‌افتد نرمال است. رژیم غذایی، ورزش، استرس همگی می‌توانند بر غده‌هایی که تعادل هورمون بدن شما را تنظیم می‌کنند تاثیر بگذارند. اگر دچار بی‌نظمی قاعدگی هستید می‌توانید با مصرف چند خوراکی شناخته شده این بی‌نظمی را درمان کنید.

برای تنظیم قاعدگی چه بخوریم؟

طبق تحقیقات پریهان، بله ما باید بدانیم برای تنظیم قاعدگی چه بخوریم؟ خوردن مقدار بسیار کم یا حتی نخوردن برخی از مواد مغذی ممکن است بر غده هیپوتالاموس، هیپوفیز  آدرنال تاثیر بگذارد. این غده‌ها، تعادل هورمون بدن شما را تنظیم می‌کنند که می‌تواند بر قاعدگی‌تان نیز تاثیر بگذارد.

از رژیم کم کربوهیدارت پرهیز کنید

در ادامه مقاله در مورد اینکه برای تنظیم قاعدگی چه بخوریم؟باید بگوییم اگر کربوهیدارت کافی به بدن شما نرسد می‌تواند منجر به بی‌نظمی قاعدگی و یا حتی پریود نشدن شود. رژیم کم کربوهیدارت کارکرد تیروئید را مختل می‌کند و سطوح لپتین بدن را کاهش می‌دهد. سلول‌های چربی باعث تولید لپتین می‌شوند و به تنظیم هورمون‌های تولید مثل کمک می‌کنند. کارشناسان توصیه می‌کنند که در صورتی که روزانه 2000 کالری مصرف می‌کنید، جذب 225 تا 325 گرم کربوهیدارت در روز کافی است. این بدین معنا است که باید بین 45 تا 65 درصد از کل رژیم‌تان شامل کربوهیدارت باشد.

 

رژیم غذایی پر فیبر ممنوع

فیبر ممکن است غلظت هورمون‌های زیر را کاهش دهد:

  • پروژسترون
  • استروژن
  • هورمون لوتئینیزه کننده خون (LH)
  • هورمون تحریک کننده فولیکول ( FSH)

محققان بر این باور هستند که زنانی که دارای رژیم کم فیبر هستند کمتر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند. همچنین این هورمون‌ها نقش مهمی را در فرآیند تولید مثل بدن بازی می‌کنند. در نتیجه، خوردن بیش از حد فیبر ممکن است بر تخمدان تاثیر بگذارد و باعث بی‌نظمی قاعدگی و حتی پریود نشدن شود. البته برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که فیبر بر روی تخمدان و چرخه قاعدگی تاثیر نمی‌گذارد. کارشناسان توصیه می‌کنند روزانه 25 تا 30 گرم فیبر مصرف شود.

 

چربی کافی دریافت کنید

اگر هنوز به دنبال پاسخی برای این سوال هستید که برای تنظیم قاعدگی چه بخوریم؟ باید بگویم که مصرف مقدار کافی چربی ممکن است موجب تعادل هورمون‌ها و تخمک‌گذاری شود. اسیدهای چرب تک اشباع شده بیشترین تفاوت را ایجاد می‌کنند.

می‌توانید چربی لازم را از مواد خوراکی زیر دریافت کنید:

  • ماهی سالمون
  • روغن‌های گیاهی
  • گردو
  • تخم کتان

محققان بر این باور هستند که برای تنظیم قاعدگی باید  20 تا 35 درصد از کالری روزانه‌تان شامل چربی باشد.

 

منبع

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب