تنظیم هورمون زنانه با 10 روش خانگی و مطمئن

تنظیم هورمون زنانه همانند سایر هورمون­ها بر سلامت ذهنی، جسمی و عاطفی شما تأثیر می‌گذارند. هورمون­ها پیام‌رسان­‌های شیمیایی بدن شما هستند که به بافت­‌ها یا اندام­‌های جریان خون شما سفر می­‌کنند و بر چندین فرآیند مختلف در سراسر بدن از جمله رشد و تکامل، متابولیسم، عملکرد جنسی، خلق و خو و غیره تاثیر می­‌گذارند. به‌طور معمول، بدن مقدار دقیقی از هر هورمون مورد نیاز برای فرآیندهای مختلف برای سالم ماندن را تولید می­‌کند.

10 روش طبیعی برای تنظیم هورمون زنانه

طبق گزارش پریهان برای بسیاری از افراد، تغییرات کوچک و ساده در سبک زندگی می­تواند به بازیابی سطح مناسب هورمون­ها در بدن کمک کند. یک رژیم غذایی متعادل و عادات سالم میتواند سلامت هورمونی شما را بهبود بخشد تا بهترین احساس را داشته باشید. درادامه میخواهیم به چند روش طبیعی برای تنظیم هورمون زنانه بپردازیم.

  1. مصرف پروتئین کافی در هر وعده غذایی

مصرف مقادیر کافی پروتئین بسیارمهم است. پروتئین­ها اسیدهای آمینه­ای را فراهم می­کنند که بدن شما به تنهایی قادر به ساخت آن­ها نیست و برای تولید هورمون­های پپتیدی مورد نیاز است. این هورمون­ها نقش مهمی در تنظیم چندین فرآیند فیزیولوژیکی از جمله رشد، متابولیسم انرژی، اشتها، استرس و غیره دارند.

  1. ورزش منظم

 فعالیت بدنی کافی به شدت بر سلامت هورمونی شما تأثیر می­گذارد. حساسیت گیرنده­های هورمونی را افزایش می­دهد و به تحویل مواد مغذی و سیگنال­های هورمونی کمک می­کند.

  1. حفظ وزن متعادل

افزایش وزن به طور مستقیم با عدم تعادل هورمونی مرتبط است. چاقی با کمبود تخمک گذاری در زنان مرتبط است.

4.حفظ سلامت روده

روده شما حاوی بیش از 100 تریلیون باکتری است که متابولیت­های متعددی تولید می­کند که ممکن است بر سلامت هورمون­ها تأثیر مثبت و منفی بگذارد. میکروبیوم روده شما با تعدیل مقاومت به انسولین و احساس سیری، هورمون­ها را تنظیم می­کند و بر سلامت هورمون­های شما تاثیرگذار است.

5.کاهش مصرف قند

به حداقل رساندن مصرف قند افزوده می­تواند به تعادل هورمون­ها کمک کند. خوردن قند افزوده مقاومت به انسولین را افزایش می­دهد و مصرف فروکتوز با اختلال در میکروبیوم روده مرتبط است که در نهایت منجر به عدم تعادل هورمونی می­شود.

6.کاهش استرس

استرس از روش­های مختلف می­تواند بطور قابل توجهی به هورمون­های بدن آسیب برساند. در کاهش و مدیریت استرس روزانه خود تلاش کنید.

  1. مصرف چربی سالم

مصرف چربی سالم می­تواند برای حفظ تعادل هورمون­هایی که با اشتها، متابولیسم و احساس سیری درگیر هستند، کار کند. چربی­های سالم در روغن خالص MCT، آووکادو، بادام، بادام زمینی، آجیل ماکادمیا، فندق، ماهی چرب، و روغن زیتون و نارگیل یافت می­شوند.

  1. داشتن خواب ثابت و کافی

مهم نیست که رژیم غذایی شما چقدر مغذی است یا برنامه ورزشی شما چقدر ثابت است، داشتن خواب برای سلامتی بسیار مهم است. خواب یکی از عوامل مهم در عدم تعادل هورمونی است. سطح هورمون­ها در طول روز به دلیل کیفیت خواب می­تواند افزایش یا کاهش یابد. برای حفظ تعادل هورمونی مطلوب، حداقل 7 ساعت خواب با کیفیت در شب باید داشته باشید.

  1. داشتن رژیم غذایی با فیبر بالا

داشتن یک رژیم غذایی سالم با فیبر بالا ضروری است. منبع غذایی حاوی فیبر با افزایش هورمون­های سیرکننده، در اشتهای شما تاثیر زیادی می­گذارد.

  1. داشتن رژیم غذایی مدیترانه­ای

استروژن هورمونی است که در سلامت باروری زنان و مردان و همچنین تعادل قند خون، سلامت استخوان و قلب و عملکرد سیستم ایمنی و مغز نقش دارد. همانند سایرهورمون­ها، مقدار خیلی کم و یا خیلی زیاد هورمون استروژن با شرایط حاد و مزمن سلامتی از جمله چاقی، اختلالات متابولیک و سرطان های مختلف مرتبط است. با این حال، انتخاب­های غذایی ممکن است به تغییرات در سطح استروژن تاثیرگزار باشد. داشتن رژیم غذایی مدیترانه­ای غنی از غلات کامل، دانه ها، ماهی، حبوبات و سبزیجات چلیپایی مانند بروکلی و گل کلم ممکن است به کاهش سطح استروژن و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان کمک کند.

سخن پایانی

هورمون­های شما در تمام جنبه­های سلامتی شما نقش دارند. برای عملکرد بهینه بدن به مقادیر بسیار مشخصی به آنها نیاز دارید. عدم تعادل هورمونی ممکن است خطر ابتلا به چاقی، دیابت، بیماری قلبی و سایر شرایط سلامتی را افزایش دهد. اگرچه افزایش سن و سایر عواملی که بر هورمون‌ها تأثیر می‌گذارند خارج از کنترل شما هستند، اما می‌توانید چندین قدم برای کمک به مدیریت سطح هورمون خود بردارید. مصرف غذاهای مغذی، ورزش منظم و درگیر شدن در سایر رفتارهای ارتقا دهنده سلامت مانند مدیتیشن و خواب کافی ممکن است به بهبود سلامت هورمونی شما کمک کند.

منبع

https://www.healthline.com/nurition/balance-hormones

How to Balance Hormones 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب