آیا خوردن قهوه در سرماخوردگی ضرر دارد؟

آیا خوردن قهوه در سرماخوردگی مضر است یا خیر؟ زکام، لرز، تب و کسالت عمومی همه از علائم وحشتناک سرماخوردگی هستند. ممکن است وقتی با این علائم از خواب بیدار ­شوید به سراغ یک فنجان قهوه داغ بروید. نوشیدن یک تا دو فنجان قهوه در روز به شما کمک می­کند تا سطح انرژی خود را بالا نگه دارید. مصرف بیش از دو فنجان قهوه به هنگام سرماخوردگی به دلیل آن که شما را بی­خواب می­کند و از استراحت خوب بازمی­دارد، می­تواند در تشدید سرماخوردگی موثر باشد. در ادامه این مقاله، می­خواهیم به مزایا و معایب خوردن قهوه و ارتباط آن با سیستم ایمنی و گلو درد درهنگام سرماخوردگی بپردازیم.

مزایا و معایب خوردن قهوه در سرماخوردگی چیست؟

بیایید با عوارض جانبی مثبت خوردن قهوه در سرماخوردگی شروع کنیم. احساس خستگی و کسالت درهنگام سرماخوردگی  آفت سرماخوردگی است. خوردن قهوه می­‌تواند به مقابله با این احساس کمک کند و به شما انرژی بدهد. خوردن یک فنجان قهوه داغ در سرماخوردگی به‌جز لذت بردن و انرژی بخشیدن به شما فواید بیشتری ندارد.

مهمترین عارضه نامطلوب خوردن قهوه در سرماخوردگی این است که شما را بیدار نگه می­دارد. هنگام سرماخوردگی استراحت و خوابیدن ضروری است تا بدن شما زمان کافی برای مبارزه با عفونت و ویروس را داشته باشد. اما متاسفانه قهوه بعنوان یک محرک شما را از استراحت درساعت­های مورد نیاز بدن باز می­دارد. همچنین قهوه برای زن باردار نیز ممکن است مضر باشد.

آیا قهوه برای سیستم ایمنی بدن مضر است؟

قهوه برای سرماخوردگی

خوردن یک یا دو فنجان قهوه در روز می­تواند برای سیستم ایمنی مفید باشد، اما مصرف بیش از حد آن می­تواند مضر باشد.

قهوه مملو از پلی فنول­هایی است که بعنوان آنتی اکسیدان عمل می­کنند و با رادیکال­های آزاد مبارزه می کنند. همچنین همین آنتی اکسیدان­ها به مبارزه با بیماری­هایی مانند بیماری قلبی، دیابت نوع دو، سیروز و آلزایمر کمک می­کنند.

یک فنجان قهوه سرشار از ویتامین است. هر فنجان حاوی ویتامین­های B1، B2، B3، B5 و منگنز است. هنگامی که یک تا دو فنجان قهوه در روز می‌نوشید، ممکن است به سیستم ایمنی بدن خود کمک کرده و از بیماری جلوگیری کنید. می‌توانید از قهوه و لیمو برای لاغری استفاده کنید.

از طرف دیگر، کافئین بیش از حد می­تواند به سیستم ایمنی بدن شما آسیب برساند. افراط در آن می­تواند باعث اضطراب شدید شود که به سرعت منجر به بیماری شود. همچنین می­تواند باعث افزایش قند خون و کلسترول بالا شود که برای سیستم ایمنی بدن مضر باشد.

علاوه بر این، خوردن بیش از حد قهوه باعث می­شود تا سطح هورمون کورتیزل که هنگام استرس تولید می­شود، افزایش یابد. همچنین قهوه برای کلیه نیز ضرر دارد.

آیا خوردن قهوه برای گلو درد مضرر است؟

قهوه برای گلودرد

اگر قبلاً با بیماری خود مبارزه کرده‌­اید و گلودرد طولانی مدت دارید، نیازی به اجتناب از مصرف قهوه نیست. با این حال، اگر هنوز بیمار هستید، اسیدیته قهوه ممکن است باعث درد در هنگام بلع شود.

هنگامی که گلو درد دارید، بدن شما تمام تلاش خود را برای مقابله با عفونت انجام می­دهد. این کار را با ارسال هجوم خون، گلبول­های سفید و آنتی بادی به گلو انجام می­دهد. به نوبه خود، این غدد متورم و بسیار حساس می­شوند. نوشیدنی­های اسیدی مانند قهوه یا آب پرتقال همراه با این التهاب می­تواند دردناک باشد.

خلاصه

نوشیدن یک یا دو فنجان قهوه در سرماخوردگی مانعی ندارد و باعث افزایش انرژی شما می­شود تا احساس کسالت و خستگی نداشته باشید. اما مصرف بیش از حد آن باعث بی­خوابی و طولانی­ترشدن دوره سرماخوردگی می­شود. قهوه ذاتاً برای سیستم ایمنی بدن شما بد نیست. با این حال، باید مراقب باشید که زیاده روی نکنید. خوردن قهوه در سرماخوردگی به دلیل داشتن اسیدیته ممکن است روی بافت گلو تاثیر بگذارد و گلو درد را تشدید کند اما صرفا باعث گلو درد نمی­شود.

 

منبع

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب