غذاهای مفید برای پوست خشک کدام‌ها هستند؟

غذاهای مفید برای پوست خشک به این دلیل مهم هستند که مانند دیگر قسمت‌های بدن، پوست نیز برای سالم ماندن به مواد مغذی نیاز دارد. پوست خشک مشکلی است که در بسیاری از ماه‌های سال، افراد با آن روبه‌رو می‌شوند. مواد غذایی بسیاری وجود دارند که مناسب رژیم غذایی برای پوست‌های خشک هستند. این مواد غذایی به پوست کمک می‌کنند تا به‌طور طبیعی مرطوب بماند.

بهترین غذاهای مفید برای پوست خشک

طبق گزارش پریهان، کرم‌ها و لوسیون‌های پوستی فقط برای مدتی پوست ما را مرطوب نگه می‌دارند. بنابراین، برای هیدراته نگه داشتن پوست باید رژیم غذایی سالمی نیز داشته باشیم. در ادامه با این غذاهای مفید برای پوست خشک آشنا می‌شویم:

چربی‌های سالم

رژیم‌های بدون چربی برای پوست خشک مناسب نیستند. اسیدهای چرب ضروری قسمتی از غشای سلولی محسوب می‌شوند و خوردن چربی‌های سالم به مقدار کافی برای پوست سالم مفید است. می‌توانید از این چربی‌های سالم در رژیم غذایی‌تان استفاده کنید:

آجیل‌ها و دانه‌ها

آجیل برای پوست خشک

آجیل‌ها و دانه‌ها سرشار از اسیدهای سالم تک غیر اشباعی و چند غیر اشباعی هستند. همچنین این مواد غذایی مفید برای پوست خشک حاوی فیتونوترینت‌ها هستند که از ما در مقابل تاثیرات مخرب فشار اکسایشی محافظت می‌کنند. البته فراموش نکنید این مواد غذایی کالری بالایی دارند. برای همین مصرف روزی یک مشت  آجیل یا دانه کافی است.

 

آووکادو

آووکادو برای پوست خشک

آووکادو بهترین مواد غذایی برای پوست خشک است، چون حاوی چربی‌های سالم تک غیر اشباعی، چربی‌های چند غیر اشباعی است و همچنین حاوی مقدار کمی اسیدهای اشباع شده است که بدن‌مان به آن نیاز دارد. علاوه براین، حاوی ویتامین‌هایی است که به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند. می‌توانید از آووکادو در سالاد غذایی‌تان استفاده کنید.

ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب غنی از چربی‌های امگا3 است که در بدن‌مان تولید نمی‌شوند، اما برای غشای سلولی‌مان یک ماده مغذی ضروری محسوب می‌شوند. توصیه می‌شود حداقل سه بار در هفته ماهی چربی بخورید.

روغن نارگیل

از روغن نارگیل به‌صورت موضعی استفاده می‌شود که تاثیر فوق‌العاده‌ای بر روی پوست می‌گذارد. روغن نارگیل حاوی ترکیبات فعالی است که باعث کاهش التهاب می‌شود و با کمک به مرطوب نگه داشتن پوست به تقویت لایه محافظتی پوست کمک می‌کند. خوردن روغن نارگیل ممکن است خوب نباشد چون یک چربی اشباع شده است که ممکن است منجر به مشکلاتی در سلامتی بدن شود.

پروتئین‌ها

پروتئین‌ها از اسیدهای آمینو تشکیل شده‌اند. وقتی پروتئین از طریق غذا جذب می‌شود، موجب ساخته شدن 10000 پروتئین دیگر می‌شوند که بدن‌مان به این پروتئین‌ها نیاز دارند. هر سلول و بافت بدن ما نیاز به پروتئین دارد. ساختار پوست از پروتئین‌های کلاژن و کراتین تشکیل شده است. یک پوست سالم به پروتئین‌های باکیفیتی نیاز دارد. غذاهایی که حاوی پروتئین باکیفیت هستند عبارتند از:

تخم‌مرغ

بهترین پروتئین باکیفیت و منبع تامین سولفور و لوتئین، تخم‌مرغ است. سولفور و لوتئین به پوست کمک می‌کنند تا مرطوب بماند و در عین حال کشش‌پذیری آن نیز حفظ شود.

 

سویا

سویا حداکثر مقدار پروتئین را در زنجیره غذایی گیاهخواران فراهم می‌کند. علاوه‌براین، سویا غنی از منبع ایزوفلاون‌ها است که ممکن است به پیشگیری از چین‌وچروک صورت کمک کند و باعث حفظ کلاژن‌سازی پوست شود. می‌توانید از شیر سویا هم استفاده کنید.

 

ماست و شیر

ماست و شیر دارای پروتئین‌های باکیفیتی هستند. علاوه‌براین، ماست برای سیستم گوارشی نیز خوب است که به معنای تمیز کردن روده و پوستی سالم است. اسید لاکتیک موجود در ماست مرتبط با بستن منفذهای ریز پوستی است و چون دارای خواص لایه‌برداری است از چین‌وچروک صورت پیشگیری می‌کند. در نتیجه با خوردن ماست می‌توانید پوستی نرم‌تر و درخشان‌تر داشته باشید.

 

ویتامین C

برای اینکه کلاژن‌سازی شود، ویتامین c یکی از ضروریات است. همچنین این ویتامین یک آنتی‌اُکسیدان قوی برای بدن‌مان محسوب می‌شود و به خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد کمک زیادی می‌کند. مواد غذایی مفید برای پوست خشک که حاوی ویتامین c هستند عبارتند از:

مرکبات

مرکبات غنی‌ترین منبع ویتامین C هستند. ماه‌های زمستان بهترین زمان برای خوردن پرتقال، نارنگی و لیمو شیرین است. این مواد غذایی کالری پایینی نیز دارند و منبع خوب هیدراسیون نیز محسوب می‌شوند.

گوجه‌فرنگی

با گوجه‌فرنگی می‌توانید یک ماسک صورت عالی بسازید. وقتی گوجه‌فرنگی می‌خورید، نه تنها ویتامین c بدنتان تامین می‌شود، بلکه لیسوپن نیز وارد بدن‌تان می‌شود. لیسوپن آنتی‌اکسیدانی است که باعث حفظ تازگی پوست می‌شود و از پیر شدن پوست جلوگیری می‌کند. بهتر است گوجه‌فرنگی با پوست خورده شود و برای طعم دادن به آن می‌توانید آن را کمی در روغن تفت دهید.

گواوا

گواوا به‌عنوان یک منبع عالی برای ویتامین c محسوب می‌شود. علاوه‌براین، حاوی آهن است که از کمخونی نیز پیشگیری می‌کند.

 

از این روغن برای درخشندگی پوست استفاده کنید

ویتامین A

پوست یک عضو دارای لایه است و هر دو لایه پوست یعنی پوست بالایی و پوست پایین برای حفظ سلامت خود به ویتامین A نیاز دارند. ویتامین A ممکن است مرتبط با متوقف کردن تجزیه کلاژن به‌دلیل تاثیرات مضر نور خورشید باشد. همچنین این ویتامین به غده‌های چربی در پوست در اطراف فولیکول‌های مو نیز کمک می‌کند. علاوه‌براین، موجب تحریک تولید فیبروبلاست‌ها می‌شود که موجب رشد بافت‌های پوست می‌شود. مواد غذایی مفید برای پوست خشک که حاوی ویتامین A هستند عبارتند از:

هویج

هویج یکی از بهترین منابع بتاکاروتن و ویتامین A است. هر دوی این ویتامین‌ها از پیر شدن پوست پیشگیری می‌کنند.

سیب‌‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین مخصوصاً سیب‌زمینی دارای پوست قرمز یکی از بهترین منابع بتاکاروتن است که غنی از ویتامین A است. همچنین سیب‌زمینی شیرین دارای ویتامین A است. این ماده غذایی برای افرادی که پوست خشکی دارند بسیار مناسب است.

سبزیجات دارای برگ سبز

سبزیجات دارای برگ سبز حاوی ویتامین A زیادی هستند. همچنین ویتامین C نیز دارند و به‌خاطر سطح آنتی‌اکسیدانی بالایی که دارند بسیار مشهور هستند. پس از این سبزیجات زیاد مصرف کنید. چون کالری پایینی دارند هر چقدر که می‌توانید بخورید.

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب