مواد غذایی آبرسان پوست برای حفظ رطوبت پوست

مواد غذایی آبرسان پوست بخش مهمی از سلامت پوست و حفظ رطوبت پوست محسوب می‌شوند. اگر فردی غذاهای سالم بخورد، رژیم متعادلی داشته باشد، پوست فرد ممکن است بهتر بتواند عملکردهای محافظتی را اجرا کند. حتی خوردن مواد غذایی خاص ممکن است رطوبت لازم را به پوست برساند.

با این‌وجود، غذاهای خاص دیگری ممکن است مانع رطوبت در پوست‌تان شوند که باید این غذاها را هم بشناسید و از مصرف آنها خودداری کنید. در این بخش از نحوه مراقبت از بدن در پریهان می‌خواهیم 14 غذا را به شما معرفی کنیم که به آبرسانی پوست کمک می‌کنند. برخی از غذاها را هم که باید اجتناب کنید را معرفی خواهیم کرد.

 

تاثیر مواد غذایی آبرسان پوست

پوست یکی از مهم‌ترین بخش از اندام هر انسانی محسوب می‌شود. پوست مانعی را برای محافظت از بدن در برابر تهدیدهای بیرونی ایجاد می‌کند مانند باکتری‌ها، اُکسیدان‌ها و نور خورشید.

عملکرد محافظتی پوست برای پیشگیری از فقدان بیش از حد آب مهم است و باعث توقف مواد شیمیایی مضر و آلرژن‌ها می‌شود. همچنین به حفظ دمای بدن کمک می‌کند. به‌طور مشابهی، اگر فردی تغذیه مناسبی نداشته باشد، عملکرد پوست می‌تواند تغییر کند که منجر به مشکلاتی مانند خشکی پوست می‌شود.

خشکی پوست می‌تواند نشانه‌ای از کمبود مواد مغذی زیر باشد:

  • ویتامین A
  • ویتامین C
  • ویتامین D
  • ویتامین E
  • روی
  • سلنیوم

برای اینکه پوست سالمی داشته باشید باید این مواد غذایی آبرسان پوست را به بدن برسانید.

در این بخش از پریهان می‌خواهیم نگاهی به این مواد غذایی داشته باشیم:

جگر گاو

جگر گاو منبع عالی ویتامین A محسوب می‌شود. حیوانات ویتامین A را در جگر ذخیره می‌کنند. بر طبق تحقیقات پریهان، سه اونس جگر گاو سرخ‌شده حاوی 6582 میکروگرم ویتامین A است. این مقدار از جگر گاو 731 درصد از نیاز روزانه‌تان را به ویتامین A برآورده می‌کند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که محدودیت روزانه ویتامین A، 3000 میکروگرم است. مصرف بیش از حد ویتامین A می‌تواند منجر به مسمومیت شود.

ویتامین A یکی از مواد غذایی آبرسان پوست است که حاوی رتینوئیدها و کاروتنوئیدها است. این دو به فعال شدن مسیرهای خاصی در بدن کمک می‌کنند که به‌طور مستقیم بر پوست تاثیر می‌گذارند. ویتامین A می‌تواند پوست آسیب‌دیده در برابر اشعه ماوراء بنفش را ترمیم کند و علائم پسوریازیس را کاهش دهد.

 

سیب‌زمینی شیرین

منبع دیگری از ویتامین A سیب‌زمینی شیرین است. هر سیب‌زمینی شیرین پخته شده حاوی 1403 میکروگرم ویتامین A است. این مقدار 156 درصد از نیاز روزانه‌تان به ویتامین A را برآورده می‌کند. فراموش نکنید که مصرف بیش از حد ویتامین A مضر است.

 

فلفل قرمز شیرین

فلفل قرمز شیرین یکی از مواد غذایی آبرسان پوست است که منبع خوبی از ویتامین C محسوب می‌شود. نصف فنجان فلفل قرمز شیرین حاوی 95 میلی‌گرم ویتامین C است. این مقدار 106 درصد از نیاز روزانه‌تان به ویتامین C را برطرف می‌کند. ویتامین C به‌طور چشمگیری باعث افزایش آبرسانی پوست می‌شود. علاوه‌براین، این ویتامین از پوست در برابر اشعه نور خورشید محافظت می‌کند. همچنین با خوردن ویتامین C، کلاژن در پوست نیز افزایش می‌یابد. با مصرف این ماده غذایی می‌توانید به رفع چین‌وچروک، رنگدانه پوستی و پوست سفت‌تر کمک کنید.

 

کیوی

کیوی منبع غنی از ویتامین C است. یک عدد کیوی متوسط حاوی 64 میلی‌گرم ویتامین C است که 71 درصد از نیاز روزانه‌تان به ویتامین C را برآورده می‌کند.

کمبود ویتامین C به شدت بر روی پوست تاثیر می‌گذارد. جدا از آبرسانی پوست، ویتامین C مزیت‌های زیادی برای بدن دارد. برای مثال، مصرف ویتامین C باعث کاهش خطر پیشرفت بیماری آب مروارید می‌شود و همچنین شدت علائم سرماخوردگی را نیز کاهش می‌دهد.

روغن کبد ماهی کاد

یکی دیگر از مواد غذایی آبرسان پوست، روغن کبد ماهی کاد است. این روغن منبع عالی ویتامین D محسوب می‌شود. یک قاشق غذاخوری از این روغن حاوی 34 میلی‌گرم ویتامین D است که 170 درصد از نیاز روزانه‌تان به ویتامین D را برآورده می‌کند.

انواع متفاوت ویتامین D وجود دارد از جمله ویتامین D3 و ویتامین D2. ویتامین D3 می‌تواند مانع از خشکی پوست شود. همچنین این ویتامین به کاهش التهاب کمک می‌کند، باعث ترمیم زخم می‌شود و با تاثیرات مضر نور خورشید مبارزه می‌کند.

 

سویا، بادام و شیر جو دوسر

سویا، بادام و شیر جو دوسر غنی شده با ویتامین D منابع عالی مواد غذایی آبرسان پوست هستند. یکی از تاثیرات مفید ویتامین D، خاصیت ضدالتهابی آن است. این خاصیت به بدن کمک می‌کند تا رطوبت بدن را حفظ کند.

 

غذاهایی که باید اجتناب کنید

برخی غذاها هم هستند که باعث خشکی پوست می‌شوند. یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که یک رژیم پرچرب می‌تواند باعث التهاب پوست شود که می‌تواند باعث تداخل در عملکردهای محافظتی پوست شود. علاوه‌براین، خوردن غذاهای دارای شکر یا غذاهای کنسروی می‌تواند موجب التهاب و تغییر ضخامت پوست شود. نوشیدن الکل نیز می‌تواند باعث خشکی پوست شود و به‌شدت بر توانایی پوست برای مانع شدن در برابر عناصر بیرونی تاثیر می‌گذارد.

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

منبع: medicalnewstoday

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب