4 علت لکه‌بینی بعد از یائسگی که می‌تواند خطرناک باشد!

لکه‌بینی بعد از یائسگی می‌تواند به چند دلیل مختلف اتفاق بیفتد از جمله پلیپ‌های سرطانی، خشکی واژن یا رشد بیش از حد بافت دیواره رحم. این نوع لکه‌بینی حتماً باید توسط پزشک ارزیابی شود چون می‌تواند خطراتی به همراه داشته باشد.

 

علت لکه‌بینی بعد از یائسگی

لکه‌بینی بعد از یائسگی تقریباً نادر است و تنها 10 درصد از زنانی که به سن یائسگی رسیده‌اند این نوع لکه‌بینی ار تجربه می‌کنند. در ادامه بخش مقاله در پریهان می‌خواهیم علت‌های آن را بررسی کنیم:

 

آتروفی واژن

آتروفی واژن

آتروفی واژن زمانی اتفاق می‌افتد که دیواره واژن شروع به نازک شدن می‌کند و خشک و ملتهب می‌شود. وقتی این امر اتفاق می‌افتد ممکن است در این ناحیه، تحریک‌پذیری و یا درد را تجربه کنید.

آتروفی واژن به‌دلیل کاهش هورمون زنانه به‌نام استروژن اتفاق می‌افتد. اگرچه این امر در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد، اما رایج‌ترین زمان پیدایش آتروفی واژن، دوران یائسگی است. 50 درصد از زنانی که به سن یائسگی می‌رسند دچار آتروفی واژن می‌شوند.

آتروفی واژن می‌تواند موجب خونریزی شود، اگرچه در برخی مواقع هم می‌تواند موجب لکه‌بینی بعد از رابطه جنسی شود.

 درمان آتروفی واژن

به‌طور معمول، درمان آتروفی واژن شامل تسکین سوزش و مرطوب نگه‌داشتن ناحیه واژن است. برخی از گزینه‌های درمانی برای آتروفی واژن عبارتند از:

  • مرطوب‌کننده‌ها
  • روان‌کننده‌ها
  • هورمون درمانی برای بازگردانی سطوح استروژن
  • لیزر درمانی

پلیپ‌ها

پلیپ‌ها می‌توانند در هر نوع بافتی از بدن رشد کنند. به‌طور معمول، پلیپ‌ها غیر سرطانی هستند، با این وجود، در صورت درمان نشدن احتمال سرطانی شدن پلیپ‌ها وجود دارد.

انواع پلیپ‌ها وجود دارند که می‌توانند رشد کنند و موجب لکه‌بینی بعد از یائسگی شوند. انواع این پلیپ‌ها عبارتند از:

پلیپ‌های رحمی یا اندومتریال  

این پلیپ‌ها متصل به دیواره داخلی رحم هستند که تا داخل حفره داخل رحم گسترش می‌یابند. احتمال اینکه این پلیپ‌ها موجب سرطان شوند وجود دارد، اما بعد از دوران یائسگی به احتمال خیلی کمی به سرطان تبدیل شوند. بهتر است به علت ترشحات خونی در دوران یائسگی نیز توجه کنید.

پلیپ دهانه رحم

این پلیپ‌ها در کانال دهانه رحم، قسمت پایین‌تر رحم رشد می‌کنند.

 

هیپرپلازی آندومتر

هیپرپلازی آندومتر نوعی بیماری است که در آن ضخامت بافت اندومتری افزایش می‌یابد. بعد از اینکه فرد به سن یائسگی رسید، ممکن است تصمیم بگیرد تا انواع درمان‌ها را برای افزایش سطوح استروژن امتحان کند تا علائم یائسگی را کمتر کند. با این وجود، این استروژن اضافی می‌تواند موجب هیپرپلازی اندومتریال شود.

در برخی مواقع هم علت لکه‌بینی بعد از یائسگی، هیپرپلازی اندومتریال است. اما سوال اینجاست که چرا استروژن می‌تواند موجب هیپرپلازی اندومتریال شود؟ پاسخ این است که استروژن نوعی هورمون تولید مثل است که موجب رشد سلول‌های دیواره رحم می‌شود. وقتی چیزی به خاطر زیاد بودن هورمون استروژن بیش از حد رشد می‌کند می‌تواند منجر به هیپرپلازی اندومتریال شود. تغییرات رحم در دوران یائسگی می‌تواند نرمال باشد.

 

سرطان مخاط رحم

سرطان مخاط رحم می‌تواند یک علت لکه‌بینی بعد از یائسگی باشد. این سرطان نوعی از سرطان است که در در بافت اندومتریال تشکیل می‌شود. بر طبق تحقیقات، تقریباً 9 درصد از زنان یائسه به این سرطان مبتلا می‌شوند و دچار خونریزی و یا لکه‌بینی می‌شوند.

نکته: نباید با مشاهده هر نوع لکه‌بینی بعد از یائسگی فکر کنید که مبتلا به سرطان هستید، بهتر است توسط پزشک متخصص معاینه شوید. ممکن است به عفونت رحم در دوران یائسگی دچار شده باشید.

 

علت‌های نادر لکه‌بینی

لکه‌بینی بعد از یائسگی می‌تواند علت‌های نادری داشته باشد که در ادامه به برخی از این علت‌ها اشاره می‌کنیم:

  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان تخمدان
  • آسیب به واژن
  • درمان جایگزین استروژن
  • داروهای خاص مانند رقیق کننده‌های خون
  • برخی از عفونت‌های مقاربتی

ژنتیک

ژنتیک نقش مهمی را در لکه‌بینی بعد از یائسگی بازی نمی‌کند. اما برخی از زنان ممکن است بیشتر از زنان دیگر مستعد سرطان اندومتریال باشند که در برخی موارد موجب خونریزی واژن می‌شود.

اکثر زنانی که دچار لکه‌بینی بعد از یائسگی می‌شوند به سرطان اندومتریال مبتلا نیستند. بنابراین، نمی‌توانیم به درستی بگوییم که مستعد بودن برای سرطان اندومتریال می‌تواند علت لکه‌بینی بعد از یائسگی محسوب شود.

 

کلام آخر

لکه‌بینی بعد از یائسگی نرمال نیست و باید با پزشک متخصص مشورت کرد. برخی از علت‌های آن عبارتند از پلیپ‌ها، آتروفی واژن، هیپرپلازی اندومتری، درمان جایگزین هورمون و سرطان. اگرچه بسیاری از این دلایل جدی نیستند اما برخی دیگر مانند سرطان در صورت درمان نشدن می‌تواند زندگی فرد را تهدید کند. معمولاً ژنتیک نقشی در این نوع لکه‌بینی ندارد.

 منبع

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب