5 خبر بد در مورد تغییرات رحم در یائسگی

همزمان با بالا رفتن سن متوجه تغییرات رحم در یائسگی نیز خواهید شد. رحم، واژن و دهانه رحم همگی به‌دلیل فرآیند طبیعی پیر شدن تغییر خواهند کرد. دلایل فیزیولوژیکی و قابل درکی وجود دارند تا بدانیم که چرا این تغییرات اتفاق می‌افتند. دلیل این تغییرات به دو دلیل اصلی اتفاق می‌افتد: کمبود استروژن بعد از وارد شدن به مرحله یائسگی و از دست دادن بافت نگهدارنده طبیعی به‌ویژه به دلیل کمبود کلاژن و الاستین.

 

تغییرات رحم در یائسگی

طبق گزارش پریهان، در دوران یائسگی ممکن است با مشکلات زیادی روبه‌رو شود و بهترین کار این است که قبل از ورود به این دوران با این مشکلات آشنا شوید. تغییرات رحم در یائسگی مانند دیگر تغییرات در بدن نرمال است و می‌توانید به راحتی این تغییرات را کنترل کنید. در ادامه به تغییراتی اشاره خواهیم کرد که در دوران یائسگی با آنها مواجه خواهید شد:

 

خشک شدن واژن

خشک شدن واژن را می‌توان جزو تغییرات رحم در یائسگی دانست که بعد از یائسگی ممکن است متوجه شوید که پوست واژن‌تان نازک‌تر شده است. دلیل این اتفاق به خاطر کمبود هورمون استروژن است. کمبود استروژن منجر به خشکی واژن می‌شود، چون استروژن هورمونی برای تحریک تولید ترشحات نرمال در واژن از جمله ریزش آب از واژن در هنگام رابطه جنسی است.

همچنین واژن حاوی میکروب‌های طبیعی است که از واژن محافظت می‌کنند و همچنین از عفونت نیز پیشگیری می‌کنند. این میکروب‌ها با وجود هورمون استروژن محافظت می‌شوند و بنابراین تغییر در هورمون استروژن منجر به رشد بیش از حد باکتری‌هایی به‌نام بی‌هوازی می‌شوند. این میکروب‌ها باعث به وجود آمدن بوی نامطبوع می‌شوند و ممکن است ترشحات زردرنگ را به وجود آورند که می‌تواند همراه با خارش باشد.

 

موهای ناحیه تناسلی

چون در دوران یائسگی تولید هورمون استروژن کاهش می‌یابد، این امر منجر به ریزش موهای ناحیه تناسلی نیز می‌شود و همچنین ممکن است موهای این ناحیه نازک‌تر نیز شود. همانطور که موهای سر همزمان با بالا رفتن سن سفید و یا خاکستری می‌شود، موهای ناحیه تناسلی نیز کم کم سفید می‌شود و دلیل آن کاهش مقدار تولید ملاتونین در فولیکول‌های مو است.

همچنین در این دوران نباید از شل شدن لب‌های واژن خود تعجب کنید،چون تغییر در پروتئین بدن بر همه بدن تاثیر می‌گذارد که پوست واژن نیز یکی از این تغییرات است.

 

کاهش میل جنسی

کاهش هورمون استروژن که بعد از یائسگی اتفاق می‌افتد ممکن است باعث کاهش میل جنسی در شما شود. برای کمک به این وضعیت روش‌های هورمونی وجود دارد. این روش‌ها ممکن است شامل استفاده از هورمون تراپی یائسگی، استفاده از هورمون تستسترون یا هورمون مردانه باشد که به افزایش میل جنسی کمک می‌کند. همچنین می‌توانید از کرم‌های مخصوص استفاده کنید که توسط پوست واژن جذب می‌شوند و به افزایش میل جنسی کمک می‌کنند. همچنین می‌توانید از قرص منوفیت به‌عنوان بهترین قرص در یائسگی استفاده کنید.

 

به‌طور مشابهی، کاهش هورمون استروژن که بعد از یائسگی اتفاق می‌افتد می‌تواند بر خشکی واژن تاثیر زیادی بگذارد. همچنین این تغییرات می‌توانند منجر به احساس درد و ناراحتی در رابطه جنسی شوند. در این موقعیت، هورمون تراپی یائسگی ممکن است تاثیرگذار باشد. همچنین می‌توانید از روغن زیتون یا روغن نارگیل برای کاهش خشکی واژن در هنگام رابطه جنسی استفاده کنید.

 

عفونت دستگاه ادراری

هورمون استروژن نه تنها بر بافت‌های دستگاه تناسلی تاثیر می‌گذارد، بلکه بر قسمتی از مثانه به نام تریگون نیز تاثیر می‌گذارد. تاثیرات کاهش تولید استروژن می‌تواند منجر به افزایش عفونت‌های دستگاه ادراری می‌شود. ممکن است با ورود به دوران یائسگی متوجه برخی علائم عفونت دستگاه ادراری مانند سوزش ادرار شده باشید. برای حل این مشکل، درمان جایگزین استروژن می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

 

ضعیف شدت عضلات لگن

واژه پرولاپس به تغییراتی اشاره دارد که در عضلات لگن اتفاق می‌افتند. این تغییرات شامل کاهش در استروژن و کاهش کلاژن و الاستین در بافت متصل به آن است. ضعیف شدن عضلات لگن باعث تغییرات رحم در یائسگی می‌شود که افتادگی رحم یکی از این تغییرات محسوب می‌شود.

منبع

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب