غذاهای مفید برای بارداری کدام ها هستند؟

آیا از غذاهای مفید برای بارداری در رژیم غذایی خود استفاده می­کنید؟ به عنوان یک زن باردار باید بدانید که تغذیه در دوران بارداری از اهمیت بیشتری برخوردار است و باید انواع مواد مغذی و سالم را دریافت کنید. در این مقاله میخواهیم به رژیم غذایی سالم و غذاهایی که باید از آنها پرهیز کنید، بپردازیم.

غذاهای مفید برای بارداری

در ابتدا در این قسمت از مجله اینترنتی پریهان میخواهیم درمورد غذاهای مفید برای بارداری صحبت کنیم:

  1. لبنیات، به ویژه ماست، سرشار از پروتئین و کلسیم هستند و نیاز بدن شما را به خوبی تامین میکنند.
  2. حبوبات فولات، فیبر و بسیاری از مواد مغذی دیگر را تامین می­کنند. فولات یک ماده مغذی بسیار مهم در دوران بارداری است.
  3. سیب زمینی شیرین منبع عالی بتا کاروتن است که بدن شما آن را به ویتامین A تبدیل می­کند. ویتامین A برای رشد و تمایز سلول ها در جنین شما نیاز است.
  4. ماهی سالمون حاوی اسیدهای چرب ضروری امگا 3 EPA و DHA است که برای رشد مغز و چشم در جنین اهمیت دارد. همچنین این ماهی منبع طبیعی ویتامین D است.
  5. خوردن یک تخم مرغ کامل می­تواند تمام مواد مغذی مورد نیاز شما را تامین کند. تخم مرغ حاوی کولین است که یک ماده مغذی ضروری برای سلامت و رشد مغز جنین میباشد.
  6. کلم بروکلی و سبزیجات برگدار حاوی مواد مغذی مورد نیاز بدن شما و همچنین سرشار از فیبر هستند که به پیشگیری یا درمان یبوست کمک می­کنند.
  7. گوشت بدون چربی منبع خوبی از پروتئین با کیفیت بالا است. گوشت گاو نیز سرشار از آهن، کولین و ویتامین­های گروه B هستند که همگی از مواد مغذی مهم در دوران بارداری هستند.
  8. توت ها حاوی آب، کربوهیدرات، ویتامین C، فیبر، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی هستند و می­توانند به شما در افزایش مصرف مواد مغذی و آب کمک کنند.
  9. غلات کامل مملو از فیبر، ویتامین ها، فیبر، منیزیم و ترکیبات گیاهی هستند.
  10. آووکادو حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب غیراشباع، فیبر، فولات و پتاسیم است ومی­تواند به تسکین گرفتگی عضلات پا نیز کمک کنند.
  11. میوه­ های خشک دارای مواد مغذی زیادی هستند، اما برای جلوگیری از مصرف بیش از حد قند، از مصرف بیش از حد آن جلوگیری کنید.
  12. به دلیل افزایش حجم خون در دوران بارداری، نوشیدن آب مهم است. هیدراتاسیون کافی در بدن همچنین می­تواند به جلوگیری از یبوست و عفونت­های دستگاه ادراری کمک کند.

هنگام بارداری از چه غذاهایی پرهیز کنیم؟

  1. شیر خام و غیر پاستوریزه و پنیرهای نرم تهیه شده از شیر غیر پاستوریزه.
  2. فرآورده ­های گوشتی خام و نیم پز مانند سوسیس و کالباس.
  3. دانه ­ها، غلات و حبوبات جوانه زده خام.
  4. تخم مرغ خام یا نیم پز.
  5. جگر و دیگر اندام­های گوشتی.
  6. مصرف بیش از حد قهوه و کاپوچینو در بارداری 

سخن پایانی

مصرف غذاهای مفید برای بارداری از قبل و در سه ماهه اول بارداری بسیار حائز اهمیت است. در طول بارداری، شما و جنین در حال رشدتان به غذاهای مغذی ازجمله غلات کامل، میوه ها و سبزیجات، گوشت قرمز و پروتئین­های بدون چربی و چربی­های سالم نیاز دارید. از خوردن غذاهای نیم پز و خام پرهیز کنید.بهتر است با مشورت پزشک متخصص خود از یک رژیم غذایی مغذی پیروی کنید.

منبع

https://www.healthline.com/nutrition/13-foods-to-eat-when-pregnant#whole-grains

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب