علت کوتاه شدن دوره پریود: آیا نرمال است؟

علت کوتاه شدن دوره پریود به عوامل بسیار متفاوتی بستگی دارد. اگر پریودتان به‌طور ناگهانی کوتاه شود، طبیعی است که نگران شوید. درحالیکه کوتاه شدن پریود یکی از نشانه‌های اولیه دوران بارداری است، اما علت‌های ممکن دیگری نیز برای این امر وجود دارد از جمله عوامل مرتبط با سبک زندگی، داروهای ضد بارداری یا وضعیت پزشکی.

علت کوتاه شدن دوره پریود

طبق گزارش پریهان: چرخه قاعدگی نرمال تقریباً هر 28 روز یکبار اتفاق می‌افتد، اما در برخی اوقات این چرخه تغییر می‌کند. برخی زنان در هر 21 روز چرخه قاعدگی را تجربه می‌کنند، در حالیکه برخی دیگر ممکن است هر 35 روز پریود شوند.
پریود هر زنی متفاوت از زن دیگر است. اغلب زنان در هر ماه بین 3 تا 5 روز پریود می‌شوند. اما پریودی که فقط دو روز طول می‌کشد یا 7 روز طول می‌کشد، نرمال در نظر گرفته می‌شود. اگر پریودتان چندین روز طول می‌کشد و سپس به‌طور ناگهانی کوتاه‌تر می‌شود، باید به دنبال علت کوتاه شدن دوره پریود باشید. در ادامه به برخی از این علت‌ها اشاره می‌کنیم:

بارداری

بارداری ممکن است علت کوتاه شدن دوره پریود باشد که فقط یک تا دو روز طول می‌کشد. وقتی تخمک نطفه‌دار به دیواره رحم می‌رسد، خونریزی لانه‌گزینی ممکن است اتفاق بیفتد.
این نوع خونریزی معمولاً روشن‌تر از پریود معمولی است و در اغلب اوقات بین 24 تا 48 ساعت اتفاق می‌افتد. رنگ آن معمولاً صورتی روشن تا قهوه‌ای تیره است.
خونریزی لانه‌گزینی تقریباً 10 تا 14 روز بعد از لقاح اتفاق می‌افتد. البته همه زنان باردار، خونریزی لانه‌گزینی را تجربه نمی‌کنند. فقط 15 تا 25 درصد زنان این نوع خونریزی را تجربه می‌کنند.

بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم زمانی اتفاق می‌افتد که یک تخمک نطفه‌دار به جای رسیدن به رحم، به لوله‌های فالوپ، تخمدان یا دهانه رحم می‌رسد. معمولاً به آن بارداری لوله‌ای نیز گفته می‌شود.
یکی از اولین نشانه‌های بارداری خارج از رحم، خونریزی واژینا همراه با درد لگن است. اگر تخمک نطفه‌دار در لوله فالوپ رشد کند، می‌تواند باعث پارگی لوله شود. همین امر می‌تواند منجر به خونریزی سنگین در داخل شکم شود.
اگر همراه با خونریزی شدید یکی از این علائم را مشاهده کردید، هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید:
– درد شدید شکمی یا درد شدید لگن که معمولاً در یک طرف رخ می‌دهد
– غش یا سرگیجه
– خونریزی نابهنجار واژینال
– درد مقعدی

سقط جنین

سقط جنین به عنوان یک علت کوتاه شدن دوره پریود می‌تواند موجب خونریزی شود که ممکن است با پریود اشتباه گرفته شود. بسیاری از زنان باردار ممکن است از سقط جنین خود بی‌خبر باشند، حتی ممکن است اصلا ندانند که باردار هستند. خونریزی ممکن است به‌صورت لکه‌بینی روشن یا جریان خون سنگین باشد. طول و مدت خونریزی به مدت زمان بارداری بستگی دارد.
علائم دیگر سقط جنین عبارتند از:
– گرفتگی عضلات
– درد شکمی یا درد لگن
– درد کمر

شیردهی

شیردهی می‌تواند موجب تاخیر در پریود یا پریودهای کوتاه مدت شود. پرولاکتین هورمونی است که به تولید شیر کمک می‌کند، همچنین این هورمون از قاعدگی نیز پیشگیری می‌کند. اغلب زنان شیرده حدود 9 الی 18 ماه پس از زایمان پریود نمی‌شوند.

داروهای ضد بارداری و دیگر داروها

داروهای ضد بارداری هورمونی به عنوان یک علت کوتاه شدن دوره پریود محسوب می‌شود. هورمون‌هایی که در داروهای ضد بارداری استفاده می‌شوند، دیواره رحم را نازک می‌کنند. همین امر ممکن است پریودتان را کوتاه‌تر کند.

تغییر سبک زندگی

عوامل زیادی که مرتبط با تغییر سبک زندگی هستند، می‌توانند بر مدت زمان پریودتان تاثیر بگذارند. کافی است کمی دقت کنید و ببینید که به تازگی چه چیزی را در زندگی‌تان تغییر داده‌اید. اگر پریودتان سنگین باشد، باید بدانید چه دمنوشی خونریزی را کم میکند.

استرس

سطح بالایی از استرس می‌تواند بر هورمون‌هایتان تاثیر بگذارد. در نتیجه، چرخه قاعدگی‌تان نیز سنگین خواهد بود. اگر استرس شدیدی را تجربه می‌کنید، ممکن است دچار پریودهای نامنظم، کوتاه شدن دوره پریود یا پریودهای سبک‌تر شود. یا ممکن است اصلاً پریود نشوید. وقتی سطح استرس به حالت نرمال برگردند، پریودتان هم به حالت نرمال برمی‌گردد.

اختصاصی پریهان

منبع: healthline

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب