علت خونریزی بعد از یائسگی

طبیعی است که زنان پس از وارد شدن به دوران یائسگی و با مشاهده خونریزی به دنبال علت خونریزی بعد از یائسگی باشند چرا که این نوع خونریزی می‌تواند خطرات زیادی با خود به همراه داشته باشد. اغلب زنان مبتلا به سرطان پیشرفته آندومتر (سرطان رحم)  سال‌ها خونریزی پس از یائسگی را تجربه کرده‌اند، اما به آن اهمیتی نداده‌­اند. این امر نشان می‌­دهد که باید در مورد آنچه پس از یائسگی انتظار می­رود به بیماران آموزش داده شود.

زنان باید بدانند که خونریزی پس از یائسگی هرگز طبیعی نیست و ممکن است یکی از علائم اولیه سرطان آندومتر باشد. با مشاهده هر گونه خونریزی، حتی لکه بینی، باید در اسرع وقت بدون تعویق و معطلی به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

چرا نباید خونریزی بعد از یائسگی را نادیده بگیرید؟

طبق تحقیقات پریهان، یک زن بعد از 12ماه بدون عادت ماهانه یائسه می‌­شود. ممکن است زنان در مرحله­‌ی پیش از یائسگی خونریزی نامنظمی را تجربه کنند که منجر به یائسگی می­‌شود. اما در دوران یائسگی تمام خونریزی­‌های واژن باید متوقف شوند. خونریزی بعد از یائسگی علل خوش­خیم نیز دارد اما برای 10 درصد از زنان نشان از سرطان آندومتر است.

تشخیص زود هنگام بهترین شانس برای غلبه بر سرطان آندومتر است. زنان باید علت خونریزی پس از یائسگی را به مانند سرطان جدی بگیرند و تا زمانی­ که علت اصلی مشخص نشده است بطور جدی به دنبال درمان آن باشند.

علت خونریزی بعد از یائسگی

شرایط مختلفی از جمله هورمون درمانی، عفونت یا استفاده از داروهایی مانند رقیق کننده­ های خون می­توانند باعث خونریزی پس از یائسگی شوند.

برخی از شایع­ترین علت خونریزی پس از یائسگی عبارتند از:

سرطان

یک علت خونریزی پس از یائسگی، سرطان آندومتر است، اما می تواند ناشی از سرطان دهانه رحم و فرج نیز باشد.

آتروفی آندومتر

بافتی  که رحم را می پوشاند می تواند پس از یائسگی بسیار نازک شود. با نازک شدن پوشش داخلی، ممکن است خونریزی اتفاق بیفتد. البته برخی لکه‌بینی‌ها بعد از یائسگی می‌توانند خطرناک باشند.

هیپرپلازی آندومتر

گاهی اوقات پوشش داخلی رحم معمولاً به دلیل استروژن زیاد و پروژسترون بسیار کم ضخیم می شود که بعنوان پیش زمینه سرطان آندومتردر نظر می­گیرند.

فیبروم 

رشد فیبروم در بافت عضلانی رحم ایجاد می­‌شود.

پولیپ­ها

این توده‌­های معمولاً غیرسرطانی می‌­توانند در پوشش داخلی رحم ایجاد شوند.

 

البته در برخی موارد علت ترشحات خونی در یائسگی متفاوت است و باید به درمان آن پرداخت.

برای تشخیص علت خونریزی پس از یائسگی، پزشک متخصص زنان معاینه فیزیکی انجام می‌­دهد و ممکن است یک یا چند آزمایش زیر را تجویز کند:

بیوپسی آندومتر

یک لوله نازک به داخل رحم وارد می­‌شود و نمونه کوچکی از پوشش جدا می‌­شود. نمونه برای بررسی به آزمایشگاه ارسال می­شود.

سونوگرافی ترانس واژینال

یک دستگاه تصویربرداری برای بررسی اندام­های لگنی وارد واژن می­‌شود.

هیستروسکوپی

ابزاری با نور و دوربین در انتهای آن به نام هیستروسکوپ به واژن و از طریق دهانه رحم برای بررسی رحم وارد می­شود.

اتساع و کورتاژ (D&C)

پس از بزرگ شدن دهانه رحم، بافت از پوشش داخلی رحم خراشیده می‌­شود تا در آزمایشگاه بررسی شود.

 

درمان خونریزی پس از یائسگی به علت آن بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر پولیپ دارید، برداشتن ساده آنها ممکن است مشکل را برطرف کند. اما اگر تشخیص سرطان باشد، باید از طریق مراجعه به  پزشک انکولوژیست تحت مراقبت و درمان باشید.

چرا باید به انکولوژیست زنان مراجعه کنید؟

هنگامی که علت خونریزی پس از یائسگی، سرطان آندومتر تشخیص داده می­‌شود، در اکثر موارد می‌­توان با هیسترکتومی درمان کرد. اما از آنجایی که سرطان آندومتر می­‌تواند به غدد لنفاوی گسترش پیدا کند، بسیاری از بیماران باید در زمان هیسترکتومی باعمل جراحی غدد لنفاوی را بردارند. مراجعه به انکولوژیست زنان بلافاصله پس از تشخیص می‌­تواند مراقبت را ساده کرده و شانس بقا را بهبود می­بخشد.

سلامتی خود را در اولویت قرار دهید.

زنان باید سلامتی خود را در اولویت قرار دهند و در اسرع وقت پزشک خود را در مورد هرگونه تغییر یا مسائل غیرطبیعی مانند خونریزی پس از یائسگی آگاه کنند.

هنگامی که یائسه می‌­شوید، مراجعه به پزشک عمومی زنان خود را برای معاینه سالانه متوقف نکنید. اینکه سال های باروری شما به پایان رسیده است، به این معنی نیست که آن قسمت های بدن از بین می­روند! خطر ابتلا به سرطان با افزایش سن افزایش می‌یابد و متخصص زنان می‌تواند بیماری را غربالگری کند و به شما در مدیریت هرگونه شرایط ناشی از تغییرات هورمونی کمک کند. در این مقاله تلاش کردیم تا به چند علت خونریزی پس از یائسگی بپردازیم تا با آگاهی بیشتری با این مسئله روبه‌رو شوید.

منبع

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب