3 روش درمان حساسیت به شیر

ما فکر می‌کنیم شیر به‌عنوان یک غذای مغذی، هیچ ضرری ندارد، با این وجود، شیر می‌تواند واکنش‌های آلرژیکی در بسیاری از بزرگسالان و کودکان ایجاد کند. برای همین ممکن است افرادی که به شیر آلرژی دارند به‌دنبال روش درمان حساسیت به شیر باشند. خوشبختانه گزینه‌های زیادی برای جایگزینی با غذاهای آلرژی‌زا وجود دارند.

 

روش درمان حساسیت به شیر

همانطور که در بالادر این مقاله از پریهان اشاره کردیم، هم کودکان و هم بزرگسالان می‌توانند به شیر حساسیت داشته باشند. با اینکه حساسیت به شیر در کودکان بیشار رایج است، اما این نوع حساسیت محدود به سن خاصی نیست و در هر سنی افراد می‌توانند به شیر حساسیت داشته باشند. واکنش حساسیت به شیر زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن به‌طور ناصحیحی فکر می‌کند که هدف یک عفونت قرار گرفته است. این واکنش بیش از حد به ماده بی‌ضرر موجب بروز علائمی می‌شود که ممکن است خفیف باشند و یا حتی زندگی فرد را تهدید کنند. در ادامه می‌خواهیم به چند روش درمان حساسیت به شیر اشاره کنیم، پس با ما همراه باشید:

اجتناب کنید

آلرژی به شیر

اولین روش درمان حساسیت به شیر این است که از آن دوری کنید. اگر فکر می‌کنید به شیر حساسیت دارید، پس از آن اجتناب کنید. بسیاری از محصولات غذایی ممکن است حاوی شیر باشند که باید حتماً به برچسب همه محصولات غذایی دقت کنید. با گرفتن یک رژیمی شروع کنید که در آن مصرف شیر وجود ندارد. اگر احساس می‌کنید که فرزندتان به شیر حساسیت دارد، بهترین روش مشورت با پزشک متخصص است تا پزشک بتواند جایگزین‌های تغذیه‌ای سالمی را برای شما معرفی کند. مصرف شیر در دوران پریودی هم مثل بقیه روزها است و اگر به شیر حساسیت نداشته باشید فواید زیادی برای شما خواهد داشت.

 

دارو

یک روش درمان حساسیت به شیر این است که دارو مصرف کنید. با مراجعه به پزشک متخصص آلرژی می‌توانید از پزشک بخواهید تا برای شما داروی مخصوص حساسیت به شیر تجویز کند. آنتی‌هیستامین‌ها می‌توانند واکنش آلرژیکی جزئی را تسکین دهند. اگر واکنش‌های آلرژیکی شما شدید است، تزریق فوری اپی‌نفرین بسیار مهم است تا از بروز آنافیلاکسی پیشگیری شود. مصرف شیر برای بیماران دیابتی هم مفید است و در صورت نداشتن آلرژی می‌توانند آن را مصرف کنند.

ایمونوتراپی دهان

ایمونوتراپی دهان می‌تواند به‌عنوان یک روش درمان حساسیت شیر به مدت طولانی مورد استفاده قرار گیرد. پزشک آلرژیست شما ممکن است به شما پشنهاد برنامه درمان با ایمونوتراپی دهان را پیشنهاد دهد که شامل تزریق مقدار بسیار کمی شیر برای ایجاد ایمنی در برابر شیر به مدت طولانی است. این روش درمان در کلینیک انجام می‌شود. دوزهای کم برای حساسیت‌زدایی بدن‌تان بدون ایجاد یک واکنش کافی هستند.

 

علائم حساسیت به شیر

مانند دیگر آلرژی‌ها، علائم حساسیت به شیر می‌تواند از فردی به فردی دیگر متغیر باشد. ممکن است بدن‌تان واکنش فوری به شیر نشان دهد یا ممکن است ساعت‌ها بعد واکنش نشان دهد. اگر کودک‌تان دچار واکنش‌های حساسیت به شیر شده باشد، باید تست آلرژی از کودک گرفته شود. در هنگام بروز واکنش‌های شدید باید فوراً تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرید. علائمی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد از علائم رایج حساسیت به شیر هستند که در صورت مشاهده هر کدام می‌تواند به فکر روش درمان حساسیت به شیر باشید:

  • تنگی نفس
  • ورم صورت
  • احساس خارش
  • حالت تهوع
  • درد شکمی یا درد معده
  • اسهال
  • آبریزش بینی
  • مشکلاتی در نفس کشیدن که موجب آنافیلاکسی در فرد می‌شود

سوالات متداول

ممکن است در مورد روش درمان حساسیت به شیر سوالاتی داشته باشید که در ادامه به برخی از این سوالات اشاره می‌کنیم:

از کجا بدانیم که به شیر حساسیت داریم؟

با اینکه برخی افراد از حساسیت خود به شیر مطمئن هستند، اما برخی دیگر به‌درستی نمی‌دانند که آیا واکنش‌های آلرژیکی مربوط به شیر است یا نه. برای اینکه دقیق بدانید که آیا به شیر حساسیت دارید یا نه باید تست آلرژی بدهید.

 

چه نوع شیری موجب حساسیت می‌شود؟

شیر گاو رایج‌ترین علت حساسیت به شیر است. با این وجود، برخی افراد به شیر گوسفند، بز و دیگر حیوانات نیز حساس هستند.

 

اگر به شیر حساسیت داشته باشیم چه چیزهایی را نباید بخوریم؟

غذاهایی که حاوی شیر هستند از جمله پنیر، کره، ماست، شکلات و خیلی از غذاهای آماده. پیشگیری و نخوردن این غذاها بهترین روش درمان حساسیت به شیر محسوب می‌شود.

 

منبع انگلیسی

 

 

 

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب