در مورد یائسگی مردان چه می دانید؟

یائسگی مردان اصطلاح رایج‌تری برای آندروپوز است که تغییرات مربوط به سن در سطح هورمون مردانه را توصیف می­‌کند. همین گروه از علائم به عنوان کمبود تستوسترون، کمبود آندروژن و هیپوگنادیسم دیررس نیز شناخته می­‌شود. یائسگی مردها شامل کاهش تولید تستوسترون در مردهای 50 ساله یا بالاتر است که اغلب با هیپوگنادیسم مرتبط است.

یائسگی مردان

یائسگی در مردان

همانطور که در مجله اینترنتی پریهان می‌دانیم، تستوسترون هورمونی است که در بیضه­‌ها تولید می­‌شود. این کار بیشتر برای تقویت میل جنسی انجام می­‌گیرد. همچنین باعث تغییرات در دوران بلوغ می‌­شود، انرژی ذهنی و فیزیکی را تامین و توده عضلانی بدن را حفظ، پاسخ جنگ یا گریز بدن را تنظیم و سایر ویژگی­‌های مهم تکاملی را تنظیم می‌­کند. یائسگی مردان از جهات مختلفی با یائسگی زنان متفاوت است. همه مردها یائسگی را تجربه نمی‌­کنند. این امر شامل از کار افتادن کامل اندام­های تولید مثلی نمی­‌شود. با این حال، عوارض جنسی ممکن است در نتیجه کاهش سطح هورمون ایجاد شود.

علائم یائسگی در مردها

یائسگی مردان می­‌تواند باعث مشکلات جسمی، جنسی و روانی شود. این علائم معمولاً با افزایش سن بدتر می­‌شوند که عبارتند از:

انرژی کم

افسردگی یا غم

کاهش انگیزه

کاهش اعتماد به نفس

مشکل در تمرکز

بی خوابی یا مشکل در خوابیدن

افزایش چربی بدن

کاهش توده عضلانی و احساس ضعف جسمانی

ژنیکوماستی یا رشد سینه­‌ها

کاهش تراکم استخوان

اختلال در نعوظ

کاهش میل جنسی

ناباروری

همچنین ممکن است سینه‌های متورم یا حساس، کاهش اندازه بیضه‌ها، ریزش موهای بدن یا گرگرفتگی در مردان را تجربه کنید. این امر وضعیتی است که در آن استخوان­ها ضعیف و شکننده می‌­شوند. اینها علائم نادری هستند و معمولاً مردها را در همان سنی که زنان وارد یائسگی می‌شوند، تحت تأثیر قرار می‌دهند.

 

تغییرات تستوسترون در طول سالیان

قبل از بلوغ، سطح تستوسترون بدن پایین است. سپس با بلوغ جنسی این سطح افزایش می‌­یابد. تستوسترون هورمونی است که تغییرات معمولی در بلوغ مردها را تحریک می­‌کند، مانند:

رشد توده عضلانی

رشد موهای بدن

تغییرات در عملکرد جنسی

با افزایش سن، سطح تستوسترون به طور معمول کاهش می‌­یابد. پس از 30 سالگی مردها، سطوح تستوسترون به طور متوسط 1 درصد در سال کاهش می­‌یابد.

تشخیص و درمان

پزشک می‌­تواند از خون‌تان برای آزمایش سطح تستوسترون نمونه­‌برداری کند.

اگر یائسگی مردان برایتان سخت باشد یا زندگی شما را مختل کند، احتمالاً بدون نیاز به درمان علائم خود را مدیریت خواهید کرد. بزرگترین مانع در درمان یائسگی مردان ممکن است صحبت با پزشک در مورد علائم آن باشد. بسیاری از مردها آنقدر خجالتی هستند که در مورد موضوعات جنسی با پزشک خود صحبت نمی­‌کنند.

رایج­‌ترین نوع درمان برای علائم یائسگی مردان، انتخاب سبک زندگی سالم­‌تر است. توصیه­‌های پزشک ممکن است شامل موارد ذیل باشد:

یک رژیم غذایی سالم داشته باشید

ورزش منظم داشته باشید

به اندازه کافی بخوابید

استرس خود را کاهش دهید

این عادات سبک زندگی می­‌توانند برای همه مردها مفید باشند. پس از اتخاذ این عادات، مردانی که علائم یائسگی مردان را تجربه می‌­کنند، ممکن است تغییرات چشمگیری در سلامت کلی خود مشاهده کنند.

اگر افسردگی را تجربه می­‌کنید، پزشک ممکن است داروهای ضد افسردگی، درمان و تغییرات سبک زندگی را تجویز کند. از این داروی گیاهی برای اعصاب و افسردگی نیز می‌توانید استفاده کنید.

درمان جایگزینی هورمونی یکی دیگر از گزینه­‌های درمانی و بسیار بحث برانگیز است. مانند استروئیدهای افزایش دهنده عملکرد، تستوسترون مصنوعی نیز می­‌تواند عوارض جانبی مخربی داشته باشد. به عنوان مثال، اگر سرطان پروستات دارید، ممکن است باعث رشد سلول­های سرطانی شود. اگر پزشک‌تان درمان جایگزینی هورمونی را پیشنهاد کرد، قبل از تصمیم‌­گیری، تمام نکات مثبت و منفی را بسنجید.

 

 

 

کلام آخر

طبیعی است که با افزایش سن، سطح تستوسترون کاهش می­‌یابد. برای بسیاری از مردها، علائم حتی بدون درمان قابل کنترل هستند. اگر علائم باعث ناراحتی­تان شده است، با پزشک خود مشورت کنید. آن­ها می­‌توانند توصیه­‌هایی را برای کمک به مدیریت یا درمان علائم ارائه دهند.

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

منبع: healthline.com

 

 

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب