5 درمان خانگی درد سقف دهان

درمان خانگی درد سقف دهان می‌تواند مشکلی باشد که همین الان به دنبالش هستید. این امر ممکن است به دلیل این باشد که غذای داغ و خیلی گرم به سقف دهان شما آسیب رسانده است و موجب زخم شدن سقف دهان شده است. اما نگران نباشید. وقتی سقف دهان دچار سوزش شود خیلی زود آن را متوجه می‌شوید. برخلاف سندرم سوزش دهان، سوزش و یا درد در قسمت سقف دهان درست بعد از خوردن یا نوشیدن یک غذا یا نوشیدنی خیلی داغ به وجود می‌آید.

درمان خانگی درد سقف دهان

طبق گفته پریهان سقف دهان از یک لایه بافت نرم تشکیل شده است که حاوی شبکه‌ای از عصب‌هایی است که به غذاها و نوشیدنی‌های داغ حساس هستند. سوزش سقف دهان ممکن است همراه با درد باشد، اما با درمان خانگی درد سقف دهان خیلی سریع می‌توانید از این درد رها شوید. در ادامه با این نوع درمان‌های خانگی آشنا می‌شویم:

آب سرد یا یخ

برای درمان خانگی درد سقف دهان اول از همه این کار را امتحان کنید: دهانتان را سرد کنید. این کار باعث می‌شود آسیب دهانتان به حداقل برسید. در واقع سرد کردن دهان راهی مطمئن برای متوقف کردن فوری درد سقف دهان است. حتی می‌توانید یک تکه یخ کوچک داخل سقف دهانتان بگذارید. اگر یخ داخل دهانتان آب شد و هنوز درد داشتید می‌توانید تکه یخ بعدی را امتحان کنید.

 بستنی

چه کسی می‌گوید بستنی برای روزهای گرم تابستان است؟ اتفاقاً بستنی بهترین درمان خانگی برای درد سقف دهان است. هر نوع بستنی که دوست دارید می‌توانید امتحان کنید، مهم این است که دهانتان سرد شود.

شستشو با آب نمک

حتماً در مورد فواید شستشوی دهان با آب نمک چیزهای زیادی شنیده‌اید. این درمان خانگی برای درد سقف دهان یکی از قدیمی‌ترین درمان‌های خانگی است که به درمان دیگر آسیب‌های دهان و حتی گلو نیز کمک می‌کند.

نمک باعث خشک شدن بافت دهان می‌شود که همین باعث ترمیم زودتر سوزش دهان می‌شود. هیچ تحقیق علمی که ثابت کند نمک باعث از بین بردن درد سقف دهان می‌شود وجود ندارد، اما امتحان کردن این روش هیچ ضرری ندارد!

برای درست کردن محلول آب نمک فقط کافی است نصف قاشق چایخوری نمک را در نصف فنجان آب گرم مخلوط کنید. خوب هم بزنید و به مدت 30 ثانیه در دهان غرغره کنید.

 

شیر

اگر به لاکتوز شیر یا محصولات لبنیاتی حساسیت نداشته باشید می‌توانید برای درمان درد سقف دهان از شیر استفاده کنید. بسیاری از افراد بعد از خوردن غذاهای تند از شیر استفاده می‌کنند. اما شیر یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان سوزش سقف دهان نیز می‌باشد.

 

شستشو با آب و پراکسید

محلول هیدروژن پراکسید یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی برای درد سقف دهان است. این محلول باعث از بین بردن میکروب‌ها نیز می‌شود. اگر بعد از امتحان کردن یخ، سقف دهانتان هنوز درد می‌کند، محلول هیدروژن پراکسید را امتحان کنید.

این روش را تنها یک یا دو بار بعد از سوزش اولیه سقف دهان امتحان کنید، چون استفاده طولانی مدت از هیدروژن پراکسید می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند. هیچ وقت هم از پراکسید غلیظ استفاده نکنید. به جای آن از محلول آب و پراکسید استفاده کنید.

https://health.clevelandclinic.org/burned-roof-of-mouth

 

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب