درد سقف دهان از چیست؟

اگر هنگام بلع غذا متوجه درد سقف دهان شده باشید، حتماً از خودتان می‌پرسید که علت این درد چه چیز می‌تواند باشد؟ خیلی از ما به دردی که در سقف دهان احساس می‌کنیم اهمیت نمی‌دهیم و درد دندان و لثه را مهم‌تر می‌دانیم. اما باید بدانید سقف دهان هم به اندازه دندان و لثه از اهمیت زیادی برخوردار است و ممکن است در اثر صدمه یا آسیب احساس درد کنید. این درد ممکن است در هنگام خوردن یا نوشیدن بیشتر احساس شود.

سقف دهان از دو قسمت تشکیل شده است: کام سخت و کام نرم. کام سخت بخش عمده سقف دهان را تشکیل می‌دهد و به‌وسیله استخوانی در سقف دهان تقویت می‌شود. کام نرم در پشتی‌ترین قسمت سقف دهان قرار گرفته است که به لوزه نزدیک است و به‌دلیل حرکت مورد نیاز برای بلعیدن، کمی شل‌تر است. سقف دهان در هنگام بلعیدن آسیب می‌بیند که به قسمتی از کام دهان‌تان بستگی دارد.

اگر درد سقف دهان را در هنگام بلعیدن احساس می‌کنید، ممکن است به علت زخم (مانند خوردن چیز سفت)، سوزش سقف دهان (به‌خاطر غذای داغ) یا حتی در برخی مواقع به‌خاطر عفونت دهان باشد. خوشبختانه، مانند دیگر بخش‌هایی از بافت دهانی‌مان، کام ما می‌تواند خیلی سریع بهبود یابد. اگر درد سقف دهان بیشتر از 10 الی 14 روز طول کشید، در اولین فرصت با پزشک متخصص مشورت کنید.

علت درد سقف دهان

طبق تحقیقات پریهان در بخش دهان، علت درد سقف دهان می‌تواند به دلایل زیر باشد:

آسیب، ضربه یا سوزش

تقریباً 99 درصد درد سقف دهان به‌خاطر آسیبی است که به آن وارد شده است. اما کام ما چطور آسیب می‌بیند؟ به‌طور معمول برخی غذاها مانند چیپس یا برخی غذاهای بسیار داغ مانند قهوه داغ یا حتی پیتزای داغ می‌توانند به سقف دهان آسیب وارد کنند.

درمان

درمان این نوع درد سقف دهان نیاز به زمان و یک رژیم متعادل دارد. از هر چیزی که داغ یا سفت است به مدت چند روز پرهیز کنید تا بهبودی حاصل شود. به جای آن از غذاهای نرم استفاده کنید. همچنین می‌توانید از درمان‌های خانگی برای درمان سوزش سقف دهان استفاده کنید.

 

سیگار کشیدن

هر زمان که چیزی را استنشاق می‌کنیم که دمای بالایی دارد، این امر می‌تواند منجر به تغییرات فیزیکی در بافت دهان شود. البته فقط دود سیگار نیست که میتواند منجر به آسیب در کام دهان شود، بلکه برخی داروها یا حتی قلیان نیز می‌تواند باعث آسیب به سقف دهان شود.

 

درمان

تنها روش برای اینکه از درد سقف دهان در هنگام سیگار کشیدن یا استنشاق دود راحت شوید این است که مصرف سیگار یا استعمال هر گونه دود را قطع کنید.

 

عفونت مخمری

برفک دهان که در افراد مسن، نوزادان و بیماران خود ایمنی دیده می‌شود نوعی عفونت مخمری است که علت درد سقف دهان محسوب می‌شود. این عفونت می‌تواند سطح قرمزی را در بافت‌های مختلف دهان (از جمله کام) ایجاد کند. در برخی مواقع، لایه سفید و پنیر مانندی مشاهده می‌شود. برخی افراد هم علائم خفیفی مانند بوی بد دهان را تجربه می‌کنند.

درمان

پزشک ممکن است برای درمان، داروهای ضد قارچی یا کرم استروئیدی تجویز کند. خوردن ماست، مصرف پروبیوتیک‌ها و رعایت بهداشت دهان نیز توصیه می‌شود. در صورت نیاز مسواک‌تان را هم استریل کند تا مطمئن شوید که دوباره به همان عفونت مبتلا نشوید.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

 

منبع: teethtalkgirl.com

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب