خواص تخمه کدو برای سلامتی چیست؟

تخمه کدو ممکن است کوچک باشند، اما مملو از مواد مغذی ارزشمند هستند که باید به خواص تخمه کدو بپردازیم. خوردن تنها مقدار کمی از آن­ها می­‌تواند مقدار قابل توجهی از چربی های سالم، منیزیم و روی را برای شما فراهم کند. به همین دلیل، تخمه کدو فواید زیادی برای بدن دارد که شامل بهبود سلامت قلب، سلامت پروستات و محافظت در برابر سرطان­‌های خاص است. علاوه‌بر‌این، این دانه‌­ها را می­‌توان به راحتی در رژیم غذایی گنجاند.

خواص تخمه کدو

در ادامه مقاله از پریهان، می خواهیم به خواص تخمه کدو اشاره کنیم.

پر از مواد مغذی با ارزش

تخمه کدو به نام «پپیتا» نیز شناخته می‌­شود  که یک اصطلاح مکزیکی اسپانیایی است. برخلاف دانه‌های سفید سخت بدست آمده از یک کدو، بیشتر دانه‌های کدو خریداری شده در سوپرمارکت پوسته ندارند. یک اونس (28 گرم) تخمه کدو بدون پوسته تقریباً 151 کالری دارد که عمدتاً از چربی و پروتئین است.

علاوه بر این، یک وعده 1 اونس (28 گرم) حاوی مواد مغذی زیر است:

فیبر: 1.7 گرم

کربوهیدرات: 5 گرم

پروتئین: 7 گرم

چربی: 13 گرم

ویتامین K 18درصد از RDI

فسفر: 33 درصد از RDI

منگنز: 42 درصد از RDI

منیزیم: 37 درصد از RDI

آهن: 23 درصد از RDI

روی: 14 درصد از RDI

مس: 19 درصد از RDI

همچنین تخمه کدو حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و مقدار مناسبی از اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه، پتاسیم، ویتامین B2 (ریبوفلاوین) و فولات است.

حاوی آنتی اکسیدان بالا

تخمه کدو حاوی آنتی اکسیدان­‌هایی مانند کاروتنوئیدها و ویتامین E است. آنتی اکسیدان­‌ها قادر هستند التهاب را کاهش دهند. سطوح بالای آنتی اکسیدان در تخمه کدو تا حدی باعث اثرات مثبت آن بر سلامتی است.

کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان­‌ها

خواص تخمه کدو با کاهش خطر ابتلا به سرطان معده، سینه، ریه، پروستات و روده بزرگ مرتبط است. یک مطالعه­ نشان داد که خوردن تخمه کدو با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان یائسه مرتبط است.

مطالعات دیگر نشان می‌دهد که لیگنان موجود در تخمه کدو ممکن است نقش کلیدی در پیشگیری و درمان سرطان سینه ایفا کند.

بهبود سلامت پروستات و مثانه

خواص تخمه کدو ممکن است به تسکین علائم هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) یعنی وضعیتی که در آن غده پروستات بزرگ می شود و باعث ایجاد مشکلاتی در ادرار می­شود،کمک کند. چندین مطالعه روی انسان نشان داد که خوردن این تخمه علائم مرتبط با BPH را کاهش می­دهد.

در یک مطالعه یک ساله بر روی بیش از 1400 مرد مبتلا به BPH، مصرف تخم کدو علائم را کاهش و کیفیت زندگی را بهبود بخشید. تحقیقات بیشتر نشان می­‌دهد که مصرف دانه کدو تنبل یا محصولات آن به عنوان مکمل می‌تواند به درمان علائم بیماری­‌های مثانه کمک کند.

منیزیم بسیار بالا

تخمه کدو یکی از بهترین منابع طبیعی منیزیم یعنی ماده معدنی است که اغلب در رژیم غذایی بسیاری از جوامع غربی وجود ندارد.  در ایالات متحده، حدود 79% از بزرگسالان منیزیم کمتری از مقدار توصیه شده روزانه دریافت می­‌کنند. منیزیم برای بیماری­های ذیل مفید است:

کنترل فشار خون

کاهش خطر بیماری قلبی

تشکیل و حفظ استخوان‌های سالم

تنظیم سطح قند خون

 

بهبود سلامت قلب

تخمه کدو منبع خوبی از آنتی اکسیدان­‌ها، منیزیم، روی و اسیدهای چرب هستند که همگی این خواص تخمه کدو ممکن است به حفظ سلامت قلب شما کمک کنند.

همچنین مطالعات حیوانی نشان داده است که روغن تخمه کدو ممکن است فشار خون و سطح کلسترول بالا را کاهش دهد.

یک مطالعه 12 هفته ای بر روی 35 زن یائسه نشان داد که مکمل­‌های روغن تخمه کدو فشار خون دیاستولیک را تا 7 درصد کاهش می‌دهد. اکسید نیتریک به گسترش رگ‌های خونی، بهبود جریان خون و کاهش خطر رشد پلاک در شریان­‌ها کمک می‌­کند.

کلام آخر

تخمه کدو سرشار از آنتی اکسیدان، آهن، روی، منیزیم و بسیاری از مواد مغذی دیگر است. تخمه کدو تنبل سرشار از آنتی اکسیدان است که ممکن است به محافظت در برابر بیماری­‌ها و کاهش التهاب کمک کند. برخی از شواهد نشان می‌­دهد که تخمه کدو ممکن است به پیشگیری از انواع خاصی از سرطان کمک کند. تخمه کدو ممکن است علائم بزرگ شدن خوش خیم پروستات و مشکلات مثانه را کاهش دهد. تخمه کدو سرشار از منیزیم است. سطوح سالم منیزیم برای فشار خون، سطح قند خون و همچنین سلامت قلب و استخوان مهم است. مواد مغذی موجود در دانه کدو تنبل ممکن است با کاهش فشار خون و افزایش کلسترول خوب به حفظ سلامت قلب کمک کند.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

منبع: healthline.com

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب