از خواص تخم کدو  برای کودکان چه می‌دانید؟

تخم کدوی آسیاب شده و کره تخم کدو (رقیق شده با سس سیب، شیر مادر، غذای کودک، ماست یا شیر خشک برای کاهش خطر خفگی) می‌تواند به محض اینکه کودک آماده خوردن جامدات شد، برایش سرو شوند که این زمان چیزی حدود شش ماهگی کودک است. در این مقاله از مجله اینترنتی پریهان قصد داریم تا خواص تخم کدو برای کودکان را با شما به اشتراک بگذاریم.

خواص تخم کدو برای کودکان

تخم کدو منبعی غنی از ویتامین «آ» محسوب می‌شود که به افزایش قدرت بینایی نوزادان کمک می‌کند. از آنجایی که خواص تخم کدو توسط محققین اثبات شده است، این مغز‌های مقوی از راه‌های بی‌شماری در غذاهای کودکان استفاده می‌شوند.

 آیا تخم کدو غذایی سالم برای کودکان است؟

بدون‌ شک! زیرا منبعی غنی از پروتئین و اسید‌های چرب امگا ۳ است. تخم کدو برای کودکان، یک تقویت کننده سالم در وعده غذایی محسوب می‌شود. تخم کدو ( و کره تخم کدو ) حاوی مقادیر بالایی از ویتامین‌ها و مواد معدنی، مخصوصا موادی مغذی مانند ویتامین کا و مس، آهن و منیزیم است که برای رشد بدن مضروری هستند. همچنین تخم کدو یکی از غنی‌ترین منابع گیاهی زینک است که کمبود آن به طور شایع در کودکان دیده می‌شود.

روغن تخم کدو و پودر تخم کدو را می‌توان از دیگر راه‌های معرفی این غذای مغذی به کودکان برشمرد. برای حفظ خواص تخم کدو برای کودکان سعی کنید سبزیجات بخار‌پز خنک شده را با مقدار کمی روغن آغشته کنید یا پودر تخم کدو را بر روی تکه‌های آووکادو بپاشید. از سرخ‌کردن مواد غذایی با روغن تخم کدو خودداری کنید چراکه گرم کردن آن موجب فاسد شدنش می‌شود.

لیست غذای کمکی نوزاد

 

آیا دانه‌هایی که از کدو تنبل‌ به دست می‌آیند، قابل خوردن هستند؟

بله، اما کدو حلوایی، مغز میوه و دانه خوشمزه‌تری نسبت به کدو تنبل دارد. معمولا تخم کدویی که ما از خواربار فروشی تهیه می‌کنیم دانه‌ای سبز و بدون پوسته از نوع خاصی کدو است. تخم‌ کدوی به دست آمده از انواع کدوهای پاییزه که برای تهیه حلوا استفاده می‌شوند نیز همان خواص را دارند؛ با وجود اینکه در پوسته‌های خوراکی‌شان قرار می‌گیرند.

 

آیا تخم کدو یک خطر شایع خفگی در کودکان نیست؟

بله، همینطور است. در واقع تمام دانه‌ها، آجیل‌، کره دانه یا کره آجیل می‌تواند موجب خفگی کودکان زیر پنج سال شود؛ به همین علت این مواد غذایی می‌بایست به گونه‌ای آماده شوند که مصرف آن عاری از هرگونه خطر خفگی باشد. برای کاهش این ریسک، دانه‌ها را آسیاب کنید یا کره آن را با ماست رقیق نمایید ( ممکن است بخواهید از سس سیب، شیر مادر یا شیر خشک استفاده کنید) یا پودر تخم کدو بخرید که گاهی به نام پودر پروتئینی تخم کدو فروخته می‌شود. خواص تخم کدو برای کودکان موجب شده تا مصرف آن به شدت توصیه شود اما شیوه ناصحیح مصرف، می‌تواند موجب حوادث ناگواری نظیر افزایش خطر خفگی شود.

پس از آماده شدن غذا، قاشق کودک را در کره رقیق شده تخم کدو بزنید و به دست کودک بدهید تا بدین ترتیب او را تشویق کنید تا غذایش را خودش بخورد. اگر هم تخم کدوی ریز شده خریداری می‌کنید، مدل بی‌نمک آن را بخرید. پس از آن تخم کدو را به خوبی میکس کرده و پودر آن را روی ماست، میوه یا سایر غذاها بپاشید.

 

حتما بخوانید: پوره برای کودک شش ماهه

خواص فوق‌العاده آبگوشت برای کودکان

 

 

آیا تخم کدو یک آلرژي‌زای رایج است؟

خیر، برخلاف آجیل‌ها یا دانه کنجد، تخم کدو به هیچ عنوان یک آلرژی‌زای رایج نیست؛ با این حال گفته‌اند: «هر انسانی منحصر به فرد است» و به همین دلیل زمانی که برای نخستین بار به کودکتان غذا می‌دهید، مراقب او باشید. اگر احساس می‌کنید فرزندتان آلرژی غذایی دارد برای انجام تست‌های بیشتر او را نزد یک متخصص آلرژی ببرید.

 

حتما بخوانید: تاثیر شربت اشتهاآور بر اشتهای کودکان

 

چگونه تخم کدو را برای کودکان تازه از شیر گرفته شده آماده می‌کنید؟

رشد هر نوزاد با دیگری متفاوت است؛ به همین علت هم مطالبی که در این مقاله می‌خوانید تنها پیشنهاداتی برای افزایش اطلاعات شما است و به هیچ عنوان نمی‌تواند جایگزین توصیه‌های حرفه‌ای متخصص بهداشت اطفال، متخصص تغذیه و …شود. به هیچ عنوان توصیه‌های پزشکی را به دلیل مطالبی که در سطح اینترنت مطالعه کردید نادیده نگیرید!

 

کودکان شش تا دوازده ماه

 خواص تخم ‌کدو برای کودکان به قدری بالاست که معمولا آغاز مصرف آن را از سنین شش ماهگی توصیه می‌کنند. برای این کار لازم است مقدار اندکی از کره تخم کدو را در ترکیب با شیر مادر، ماست و شیر خشک رقیق کنید یا مقدار کمی پودر تخم کدو را بر روی غلات گرم و میوه بپاشید.

کودکان دوازده تا بیست و چهار ماه

طبق رویه سابق، به دادن کره تخم کدوی رقیق شده با ماست ادامه دهید، البته می‌توانید از سس سیب هم استفاده کنید اما با استفاده از آن، غذا خوردن توسط خود کودک کمی دشوارتر می‌شود. علاوه بر روش فوق، می‌توانید تخم کدوی آسیاب شده را بر روی سایر غذاها نیز بپاشید. در این سن کودک شما آماده است تا کره را بر روی نان نیز امتحان کند. مطمئن شوید که لایه یکدست و نازکی از کره سطح نان را می‌پوشاند.

ایده‌های عالی برای غذای کودک هفت ماهه

 

سخن پایانی

سلامت کودکان از جمله مهم‌ترین مسائلی است که والدین به آن اهمیت فراوانی می‌دهند. خوراک مناسب و مقوی، یکی از شروط لازم برای تامین سلامت کودکان، خصوصا در سنین پایین است. خواص تخم کدو برای کودکان به قدری زیاد است که می‌توان گفت به عنوان یک منبع غنی از انواع مواد معدنی ضروری و پروتئینی، در میان بسیاری از متخصصان تغذیه شناخته شده است. این دانه‌های کدو که سرشار از انواع ویتامین‌های لازم برای بدن هستند، می‌توانند تضمین کننده سلامت جسمی کودک شما باشند.

 

مترجم: پویا عبادی

اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب