بهترین مواد غذایی ضد سرطان سینه کدام ها هستند؟

مبارزه با سرطان و بویژه سرطان سینه، با بهترین مواد غذایی ضد سرطان سینه میسر خواهد بود. رژیم غذایی مناسب می‌­تواند سلامت کلی­‌تان را بهبود و به طور کلی خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. این، تنها تکه­‌ای از یک از پازل است.

حتی با داشتن یک رژیم غذایی سالم، همچنان به غربالگری های منظم سرطان سینه مانند ماموگرافی و بررسی‌­های بیشتر نیاز دارید. از این گذشته، تشخیص و درمان زودهنگام سرطان سینه به میزان قابل توجهی طول عمر را افزایش می دهد. برای مشاوره در مورد غربالگری سرطان سینه با ارائه دهنده مراقبت­‌های بهداشتی خود صحبت کنید. با این حال، تحقیقات نشان می‌­دهد که این غذاها ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند.

بهترین مواد غذایی ضد سرطان سینه

در ادامه از مقاله پریهان، بهترین مواد غذایی ضد سرطان سینه را به شما معرفی می‌کنیم:

 

سبزیجات دارای برگ سبز

سبزیجات دارای برگ سبز برای سرطان سینه

کلم پیچ، آروگولا، اسفناج، سبزی خردل و شاتوت تنها تعدادی از سبزیجات دارای برگ سبز هستند  و یکی از بهترین مواد غذایی ضد سرطان سینه محسوب می‌شوند. سبزیجات دارای برگ سبز حاوی آنتی اکسیدان‌های کاروتنوئیدی از جمله بتا کاروتن، لوتئین و زآگزانتین هستند که سطوح بالای خونی آنها با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است.

به همین ترتیب، یک مطالعه دیگر روی بیش از 32000 زن نشان داد که سطوح بالای کاروتنوئیدهای خونی باعث کاهش 18 تا 28 درصدی خطر سرطان سینه و همچنین کاهش خطر عود بیماری و مرگ در کسانی که قبلاً سرطان سینه داشته‌اند، می‌­شود.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف زیاد فولات، ویتامین B در سبزیجات دارای برگ سبز، ممکن است از بدن در برابر سرطان سینه محافظت کند.

 

مرکبات

مرکبات برای سرطان سینه

مرکبات سرشار از ترکیباتی هستند که ممکن است از شما در برابر سرطان سینه محافظت کنند، از جمله فولات، ویتامین C، و کاروتنوئیدها مانند بتا کریپتوکسانتین و بتا کاروتن، به علاوه آنتی اکسیدان­‌های فلاونوئیدی مانند کورستین، هسپرتین و نارینژنین نیز دارند.

در واقع، تحقیقات، مرکبات را با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از سرطان­‌ها، از جمله سرطان سینه مرتبط می­‌داند. بررسی 6 مطالعه روی بیش از 8000 نفر، مصرف زیاد مرکبات را با کاهش 10 درصدی خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط دانست. مرکبات شامل پرتقال، گریپ فروت، لیمو، لیموترش و نارنگی است.

 

ماهی چرب

ماهی پر چرب برای سرطان سینه

ماهی یکی از بهترین مواد غذایی ضد سرطان سینه است. ماهی­‌های چرب، از جمله سالمون و ساردین به دلیل فواید سلامت چشمگیری که دارند شناخته شده­ هستند. چربی‌های امگا 3، سلنیوم و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کانتاکسانتین ممکن است اثرات محافظتی در برابر سرطان داشته باشند.

برخی مطالعات نشان می‌دهند که خوردن ماهی‌های پر  چرب به طور خاص خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهند. یک تجزیه و تحلیل بزرگ از 26 مطالعه روی 883000 نفر نشان داد افرادی که بیشترین مصرف غذاهای دریایی از منابع امگا 3 را داشتند در مقایسه با کسانی که کمترین مقدار را مصرف می‌کردند، تا 14 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه را داشتند.

متعادل کردن نسبت امگا 3 به امگا 6 با خوردن ماهی­‌های چرب بیشتر و روغن­‌های تصفیه شده کمتر و غذاهای فرآوری شده ممکن است به کاهش خطر سرطان سینه­‌تان نیز کمک کند.

 

توت­

توت برای سرطان سینه

مصرف منظم توت­ ممکن است به کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان­‌ها از جمله سرطان سینه کمک کند. آنتی اکسیدان­‌های توت­، از جمله فلاونوئیدها و آنتوسیانین­ها، نشان داده شده­‌اند که از آسیب سلولی و همچنین رشد و گسترش سلول­های سرطانی محافظت می­کنند.

به طور قابل توجهی، یک مطالعه روی 75929 زن، مصرف بیشتر توت – و به ویژه زغال اخته – را با کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان گیرنده منفی استروژن (ER-) مرتبط دانست.

 

غذاهای تخمیر شده

غذاهای تخمیر شده مانند ماست، کیمچی، میسو و کلم ترش حاوی پروبیوتیک‌­ها و سایر مواد مغذی هستند که ممکن است از سرطان سینه محافظت کنند. بررسی 27 مطالعه، محصولات لبنی تخمیر شده، مانند ماست و کفیر را با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در جوامع غربی و آسیایی مرتبط دانست.

 

سبزیجات آلیوم

سیر، پیاز و تره فرنگی همگی سبزیجات آلیوم هستند که دارای مجموعه­‌ای از مواد مغذی از جمله ترکیبات ارگانوسولفور، آنتی اکسیدان­‌های فلاونوئیدی و ویتامین C هستند. اینها ممکن است خواص ضد سرطانی قوی داشته باشند. یک مطالعه روی 660 زن در پورتوریکو، مصرف زیاد سیر و پیاز را با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط دانست.

 

هلو، سیب و گلابی

نشان داده شده است که میوه ها – به ویژه هلو، سیب و گلابی – از بدن در برابر سرطان سینه محافظت می­‌کنند. در مطالعه‌ای بر روی ۷۵۹۲۹ زن، افرادی که حداقل ۲ وعده هلو در هفته مصرف می‌کردند تا ۴۱ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه ER-سینه بودند.

 

سبزیجات چلیپایی

سبزیجات از جمله بهترین مواد غذایی ضد سرطان سینه بشمار م‌ی­روند. سبزیجات چلیپایی، از جمله گل کلم، کلم، و کلم بروکلی، ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کنند.

قابل ذکر است، مطالعه ای روی 1493 زن، مصرف بیشتر سبزیجات چلیپایی را با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط دانست.

 

لوبیا

لوبیا سرشار از فیبر، ویتامین‌­ها و مواد معدنی است. به طور خاص، مقدار فراوان  فیبر آن­ها ممکن است از سرطان سینه محافظت کند. مطالعه‌ای روی 2571 زن نشان داد که مصرف زیاد لوبیا خطر ابتلا به سرطان سینه را تا 20 درصد در مقایسه با مصرف کم لوبیا کاهش می‌­دهد.

 

گیاهان و ادویه جات ترشی جات

گیاهان و ادویه‌­هایی مانند جعفری، رزماری، پونه کوهی، آویشن، زردچوبه، کاری و زنجبیل حاوی ترکیبات گیاهی هستند که ممکن است به محافظت در برابر سرطان سینه کمک کنند.

 

 

کلام آخر

غذاهایی که ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کنند عبارتند از ماهی‌های چرب، سبزیجات متعدد، لوبیاها، غذاهای تخمیری، بسیاری از گیاهان و ادویه­جات، و میوه­هایی مانند انواع توت­ها، هلو، سیب، گلابی و مرکبات.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

منبع: healthline.com

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب