انواع پوره برای کودک شش ماهه

وعده‌های غذایی یک بخش سرگرم‌کننده و لذت‌بخش برای مادران و کودکشان است. تنها غذایی که کودک در 4 تا 6 ماه اول نیاز دارد شیرمادر یا شیر خشک است. پس از این دوره می‌توان از غذاهای نرم و انواع پوره برای کودک استفاده کرد. در این زمان کودک در مورد غذا به شدت کنجکاو می‌شود و سعی می‌کند ظرف غذا و قاشق یا چنگال را با دستان خود بگیرد. این رفتارها معمولا از شش ماهگی شروع می‌شود. ما در این مقاله از سایت مجله اینترنتی پریهان شما را با انواع پوره‌ها آشنا می‌کنیم.

 انواع پوره برای کودک شش ماهه

قبل از این‌که مصرف غذاهای مقوی را شروع کنید، مطمئن شوید که کودکتان می‌تواند سر خود را بالا بگیرد. همچنین باید در طول وعده‌های غذایی بر کودکتان نظارت کامل داشته باشید. در ادامه با انواع این پوره‌ها آشنا می‌شویم.

پوره سیب‌زمینی شیرین

پوره سیب‌زمینی شیرین سرشار از بتاکاروتن است. بتاکاروتن یک مکمل مغذی و مقوی است که بسیار برای کودک مفید است. همچنین این سیب‌زمینی‌ها از نظر طعم بسیار شیرین‌تر از سیب‌زمینی معمولی هستند. سیب‌زمینی شیرین در تمام فصل‌ها در دسترس است. برای تهیه پوره سیب‌زمینی کافیست سیب‌زمینی‌ها را با آب سرد بشویید و پوست آن را بگیرید. سپس به تکه‌های کوچک خرد کنید و در یک قابلمه به مدت 15 دقیقه بپزید. پس از آن‌که تکه‌های سیب‌زمینی نرم شدند آن‌ها را آبکش کنید. و در انتها باید سیب‌زمینی پخته شده را در مخلوط‌‌کن پوره کنید تا یکدست شود. در صورت نیاز می‌توانید آب اضافه کنید تا پوره به غلظت دلخواه برسد.

 

حتما بخوانید: شربت اشتهاآور برای کودک

 

پوره سیب

یکی دیگر از انواع  پوره برای کودک، پوره سیب است. سیب یک میوه مقوی و شیرین است که به راحتی با انواع غلات دیگر مخلوط می‌شود. همچنین سیب سرشار از فیبر و ویتامین C است. برای تهیه پوره سیب باید ابتدا سیب‌ها را شسته و پوست بگیرید. سیب‌ها را از وسط نصف و هسته‌هایشان را جدا کنید. سپس هر نیمه را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید. تکه‌های سیب را در یک قابلمه به مدت 10 دقیقه بپزید. به یاد داشته باشید برای اینکه مواد معدنی و ویتامین‌ها حفظ شوند، نباید سیب‌ها را بیش از حد بپزید. زمانی که سیب‌ها نرم شدند، آن‌ها را در مخلوط‌کن پوره کنید و در صورت نیاز مقداری آب اضافه کنید تا به غلظت دلخواه برسد. همچنین می‌توانید پوره سیب را با یک یا چند پوره دیگر مانند پوره سیب‌زمینی شیرین، هویج، گلابی، هلو، آلبالو، موز و… مخلوط کرد.

پوره ذرت و هویج و کدو

پوره هویج، ذرت و کدو حلوایی سرشار از مواد مغذی است و باعث تقویت چشم، استخوان و رشد مغز کودک می‌شود. همچنین این پوره طعم عالی و دلپذیری دارد و می‌توان از شش ماهگی به بعد در تغذیه کودک از آن استفاده کرد. این پوره سرشار از ویتامین A، B، C، D، E و K، فیبر، منیزیم، پتاسیم و کلسیم است. برای تهیه این پوره باید در ابتدا کدو و هویج را پوست بگیرید و خرد کنید. سپس هویج و کدو را بپزید تا نرم شوند. ذرت را اضافه کنید و بگذارید چند دقیقه دیگر باهم بپزند. در انتها تمام مواد را در مخلوط‌کن بریزید و پوره کنید تا زمانی که یکدست شوند.

پوره مارچوبه و نعناع

این پوره یک غذای عالی و خوشمزه با بافتی سبک است که تنها در 20 دقیقه آماده می‌شود. این غذا را می‌توانید از شش ماهگی به بعد در لیست غذای کودکتان قرار بدهید. مطمئن باشید که کودکتان عاشق طعم این پوره می‌شود. این پوره بافت سبک و طعم ملایمی دارد و سرشار از مواد مغذی است که برای رشد کودک مفید است. از همه مهم‌تر این پوره یک غذای خانگی است که تنها با 2 مواد درست می‌شود. برای تهیه این پوره باید مارچوبه‌ها را خرد کنید و بپزید. سپس مارچوبه‌های پخته‌شده را به همراه نعناع در مخلوط‌کن پوره کنید تا بافت پوره یکدست بشود.

پوره آووکادو

آووکادو سرشار از امگا 3 است که بسیار برای کودکان مفید است. همچنین پوره آووکادو با بافت کرمی که دارد باعث شده که کودکان آن را دوست داشته باشند. برای درست کردن پوره آووکادو باید در ابتدا آن را از وسط نصف کنید و هسته آن را جدا کنید. برای پوست کندن آووکادو کافیست با یک قاشق آن را از پوستش جدا کنید. سپس در مخلوط‌کن بریزید و پوره کنید. در صورت نیاز می‌توانید آب اضافه کنید تا به غلظت دلخواه برسد. همچنین برای کرمی شدن بافت پوره می‌توانید به‌جای آب، آووکادو را با شیرخشک پوره کنید. می‌توان پوره آووکادو را موز ترکیب کرد. در این صورت پوره سرشار از امگا 3 و پتاسیم می‌شود.

 

آبگوشت برای کودکان: همه خواص آن

پوره آلو

یک نوع دیگر از انواع  پوره برای کودک، پوره آلو است. آلو سرشار از فیبر است. همچنین پوره آلو یک راه‌حل طبیعی برای درمان یبوست در کودکان است. بهتر است از آلویی استفاده کنید که خراش یا لک نداشته باشد. برای تهیه پوره آلو باید در ابتدا میوه را با آب خنک خوب بشویید و خشک کنید. سپس آلوها را در آب جوش بریزید و بعد از 45 ثانیه از آب‌جوش خارج کرده و بلافاصله در آب یخ قرار دهید. در این صورت به راحتی می‌توان پوست آلو را با دست یا چاقو جدا کرد. آلو را از وسط نصف کنید و هسته آن را جدا کنید. در انتها آلو را در مخلوط‌کن ریخته و پوره کنید. همچنین در صورت نیاز آب اضافه کنید تا پوره به غلظت و بافت دلخواه برسد. پوره آلو بسیار ساده و خوشمزه است. می‌توانید این پوره را با میوه‌های دیگر، گوشت و مرغ مخلوط کنید.

آمادگی هر کودک برای خوردن این نوع پوره‌ها به سرعت رشد کودک بستگی دارد. معمولا علائمی که نشان می‌دهد کودک آماده مصرف این نوع غذاها است عبارت‌اند از: نشستن با کمترین کمک از طرف والدین، کنترل و بالا نگه داشتن سر، گرفتن اشیا با دست و بردن به سمت دهان. با این وجود بهتر است قبل از شروع این تغذیه‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

 

حتما بخوانید: ایده‌های عالی برای غذای کودک هفت ماهه

حتما بخوانید: این غذاها رو حتما به کودک شش ماهه بدهید

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب