در مورد خواص آبگوشت برای کودکان چه می‌دانید؟

حتما در مورد خواص آبگوشت برای کودکان چیزهای زیادی شنیده‌اید. آبگوشت استخوان دارای مواد مغذی بسیار سالمی است که می‌تواند به بهبود گوارش غذا کمک کند، باعث سلامت پوست و مفصل‌ها شود، خواب بهتر شود و خیلی چیزهای دیگر.

خواص آبگوشت برای کودکان چیست؟

در بخش سلامت کودکان در پریهان باید به این نکته مهم اشاره کنیم که خوردن آبگوشت استخوان به روش‌های متعددی باعث سلامتی بدن می‌شود. والدین و پدربزرگ و مادربزرگ‌های ما در مورد مزیت‌های این غذا برای سیستم ایمنی آگاه بودند و به ما یاد دادند که برای کودکان خود از سوپ مرغ (یا آبگوشت) استفاده کنیم. مجله اینترنتی پریهان در ادامه به برخی از خواص آبگوشت برای کودکان اشاره می‌کند. پس با ما همراه باشید:

  • آبگوشت استخوان منبع غنی از پروتئین محسوب می‌شود. بسیاری از کودکان و افراد بزرگسال جوان دارای جذب پروتئین خیلی ضعیفی هستند. آبگوشت استخوان به کودک شما کمک می‌کند تا هر روز پروتئین کافی را جذب کند.
  • آبگوشت غنی از انواع ویتامین‌ها، املاح معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است. بسیاری از کودکان جذب ویتامین و املاح معدنی ضعیفی دارند که می‌تواند منجر به انواع بیماری‌ها شود. مخصوصا منیزیم برای کودکان و حتی افراد بزرگسالی که مضطرب هستند، و دارای مشکلاتی در خواب هستند، آبگوشت استخوان یک منبع عالی منیزیم برای آنها محسوب می‌شود.
  • مهم‌ترین ماده مغذی که آبگوشت استخوان دارد، اسیدهای آمینوی موجود در این غذاست، مخصوصا پرولین و گلیسین. این دو اسیدآمینو برای روده بسیار مفید هستند، چون سلامتی روده منجر به یک مغز سالم می‌شود. همچنین به کاهش التهاب کمک می‌کند که مرتبط با افسردگی، اضطراب، بیخوابی، اختلال دو قطبی و بیماری‌های مرتبط با سلامت جسمانی و روانی است. همچنین این اسیدآمینوها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند، به همین دلیل همه جا می‌شنوید که وقتی بیمار شدید، سوپ مرغ بخورید. اگر کودک شما آلرژی دارد یا با دیگر چالش‌های ایمنی روبرو است، پس آبگوشت استخوان می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. همچنین گلیسین برای سلامتی سیستم عصبی نیز بسیار حائز اهمیت است. در نهایت این اسیدآمینوها باعث کارکرد بهتر مغز از جمله حافظه، تمرکز و بهتر شدن رفتار می‌شوند.
  • همچنین آبگوشت استخوان منبع غنی از اسیدآمینوی ال-گلوتامین است که برای سلامتی روده ضروری است. اغلب اوقات، روده به خاطر بسیاری از ارتباطات بین روده و مغز به عنوان مغز دوم اشاره می‌شود و سلامت روده بر کارکرد مغز تاثیر زیادی می‌گذارد. تحقیقات بسیار زیادی وجود دارند که ارتباط بین سلامت روده و سلامت روانی را نشان می‌دهند و مشکلاتی در روده موجب مشکلاتی در مغز ینیز می‌شود از جمله اضطراب، افسردگی، بیخوابی، ADHD و بسیاری دیگر از مشکلات مرتبط با مغز. ال-گلوتامین برای سلامت روده بسیار مفید است و به تقویت فیزیولوژی و کارکرد روده کمک می‌کند.
  • در حالیکه ما می‌توانیم از دیگر غذاها، پروتئین و اسیدهای آمینو را جذب کنیم، اما باید به این نکته اشاره کرد که جذب این مواد از استخوان بسیار راحت‌تر است. همین باعث می‌شود که آبگوشت برای کودکان گزینه ایده‌آلی محسوب شود، مخصوصا برای کودکانی که دوست ندارند گوشت بخورند یا کودکانی که دیگر منابع پروتئین را نمی‌توانند جذب کنند.
  • در نهایت، آبگوشت استخوان باعث کاهش التهاب می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که بین التهاب در بدن و جنبه‌های مختلف کارکرد مغز ارتباط مستقیمی وجود دارد. التهاب مرتبط با انواع مشکلات سلامت روان از جمله افسردگی، اختلالات طیف افسردگی و اختلالات تشنجی است. آبگوشت استخوان، ابزار ساده‌ای برای کمک به کاهش علائم مرتبط با التهاب در مغز است.

اگر کودکان هر روز آبگوشت استخوان بخورند چه اتفاقی می‌افتد؟

خواص آبگوشت برای کودکان بسیار زیاد است و اگر کودکان هر روز آبگوشت استخوان بخورند، مزیت‌های زیر را برای کودکان به همراه دارد:

  • کاهش التهاب
  • افزایش رشد جسمانی و روانی
  • تقویت سیستم ایمنی
  • خواب بهتر
  • کاهش اضطراب، افسردگی و مشکلات مربوط به سلامت روان

یکی دیگر از خواص آبگوشت برای کودکان این است که ساده است و درست کردن آن راحت است. با کمی صرف وقت می‌توانید مقدار زیادی آبگوشت استخوان تهیه کنید و در فریزر منجمد کنید و به مدت طولانی‌تری نگه دارید.

 

طرز تهیه آبگوشت استخوان

استخوان‌ها (مرغ، بوقلمون، گاو یا هر استخوانی که دوست دارید) را به همراه آب داخل قابلمه بریزید و یک الی 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب اضافه کنید. کمی نمک، فلفل، سیر و هر ادویه دیگری که دوست دارید اضافه کنید. می‌توانید سبزیجاتی مانند هویج، پیاز و کرفس هم اضافه کنید. در قابلمه را ببندید و اجازه دهید آب بجوشد.

وقتی آب به‌ جوش آمد، حرارت را کم کنید و اجازه دهید حداقل به مدت هشت ساعت بپزد. اما اگر به دنبال خواص آبگوشت برای کودکان هستید، توصیه می‌شود این آبگوشت به مدت 24 ساعت کاملا بپزد. هر چقدر بیشتر بپزد، به همان قدر مواد مغذی آن وارد آبگوشت می‌شود. بعد از اینکه آبگوشت استخوان را پختید، می‌توانید در ظرف‌های مناسب بریزید و در فریزر قرار دهید. این آبگوشت را هر روز به کودکان بدهید تا از مزیت‌های آن بهره‌مند شوند. می‌توانید با اضافه کردن انواع سبزیجات، طعم آبگوشت را تغییر دهید و طعم‌های مختلف را تجربه کنید.

 

چه کار کنم کودکم هر روز آبگوشت استخوان بخورد؟

خیلی وقت‌ها کودکان علاقه‌ای به خوردن آبگوشت نشان نمی‌دهند. با اینکه خیلی از کودکان از مزه آن خوششان می‌آید، اما اگر کودک‌تان برای خوردن آبگوشت مقاومت می‌کند، می‌توانید از ایده‌های زیر کمک بگیرید:

  • آبگوشت استخوان را به سس گوجه‌فرنگی یا هر سس دیگری که موقع پخت غذا از آن استفاده می‌کنید، اضافه کنید.
  • آبگوشت استخوان را به سوپ کودک اضافه کنید تا کودک از خوردن آن لذت ببرد.
  • حتی برای پخت برنج یا نودل هم می‌توانید به جای آب از آبگوشت استخوان استفاده کنید.
  • می‌توانید به اسموتی کودک خود هم آبگوشت استخوان اضافه کنید.
  • اگر سبزیجات را می‌پزید می‌توانید به جای آب از آبگوشت استخوان برای کودکان استفاده کنید.
  • به جای آب یا هر مایع دیگری در پخت سیب‌زمینی له شده یا هر سبزی دیگری از آبگوشت استخوان استفاده کنید.

حرف آخر

از وقتی که دادن غذاهای جامد را به کودک خود شروع کردید، می‌توانید دادن آبگوشت برای کودکان را نیز شروع کنید. اگر کودک شما زیر یکسال است، به هیچ وجه آبگوشت استخوان را جایگزین شیر مادر یا شیر خشک نکنید. همچنین باید به این نکته توجه کنید که آبگوشت استخوان غنی از هیستامین است، بنابراین اگر کودک شما دچار اگزما، آبریزش بینی، پوست قرمز و سرخ‌شده، استفراغ یا دیگر واکنش‌ها است، بهتر است قبل از دادن آبگوشت استخوان به کودک خود با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

 

تهیه و ترجمه: مجله اینترنتی پریهان

 

 

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب