برای افزایش اشتهای نوزاد چه کنیم؟ 20 روش فوق‌العاده عالی

افزایش اشتهای نوزاد می‌تواند نیاز به مهارت زیادی داشته باشد، مخصوصا اگر نوزادتان از هیچ غذایی خوشش نیاید. با این حال، استرس نداشته باشید، برای بهتر خوردن آنها راه‌های زیادی وجود دارد.

بیست نکته مهم برای افزایش اشتهای نوزاد

در ادامه به 20 نکته مهم برای افزایش اشتهای نوزاد اشاره می‌کنیم:

 صبحانه اجباری

صبحانه اجباری برای افزایش اشتهای نوزاد

خوردن صبحانه سالم و خوب باعث افزایش اشتهای نوزاد می‌شود. یک صبحانه متعادل باعث تقویت متابولیسم بدن می‌شود و باعث می‌شود نوزاد در طول روز به غذا خوردن میل بیشتری داشته باشد. حتما مطمئن شوید که کودک‌تان صبحانه‌ را به طور کامل می‌خورد.

 

30 دقیقه قبل از غذا آب بدهید

نوزاد

اولین کاری که در ابتدای صبح حتی قبل از شیر دادن باید انجام دهید این است که به نوزاد آب دهید. همچنین نیم ساعت قبل از وعده غذایی کمی آب بدهید. این ترفندها خیلی مهم هستند!

هر دو ساعت یک‌بار غذا بدهید

کودکانی که در غذا خوردن نق نقو هستند به این خاطر است که زیاد گرسنه نمی‌شوند، پیشنهاد می‌شود هر چند ساعت یکبار غذا بدهید تا کاملا گرسنه شوند. بهتر است هر دو ساعت یکبار باشد. امتحان کنید!

میان‌وعده‌ها هم جزو وعده‌های غذایی هستند

اگر می‌خواهید اشتهای فرزندتان بیشتر شود، میان‌وعده‌ها باید بهتر از وعده‌های غذایی باشند. به جای کلوچه، چیپس، موسلی یا غلات بدهید. سعی کنید از جایگزین‌های سالمی استفاده کنید، خیلی زود متوجه می‌شوید که اشتهای فرزندتان بیشتر شده است.

 

بادام‌زمینی فقط یک آجیل نیست

خیلی‌وقت‌ها بادام‌زمینی پادشاه مغزدانه‌ها برای افزایش اشتهای نوزاد نامیده می‌شود و دارای خواص ساخت پروتئین است. می‌توانید از کره بادام‌مینی استفاده کنید. البته خیلی از کودکان زیر یکسال به کره بادام‌زمینی حساس هستند و بهتر است برای این مرحله با پزشک متخصص مشورت کنید.

شیر را به عنوان وعده غذایی حساب نکنید

خیلی از کودکانی که اشتهای کمی دارند، با خوردن شیر دیگر میل زیادی به خوردن غذا پیدا نمی‌کنند. می‌توانید از محصولات لبنیاتی به شکل‌های دیگر مانند ماست، پنیر یا خامه استفاده کنید.

 

غذاهای مورد علاقه‌اش را تهیه کنید

برخی از کودکان که اشتهای کمی دارند، خوردن برخی غذاها برایشان سخت است. برای افزایش اشتهای نوزاد می‌توانید غذاهای مورد علاقه‌اش را بدهید تا به متابولیسم مورد نظر برسد.

لقمه‌های کوچک بدهید

لقمه‌های کوچک باعث افزایش متابولیسم بدن و در نتیجه بهبود اشتهای نوزاد می‌شود. اگر احساس می‌کنید که اشتهای نوزاد خیلی کم شده، از لقمه‌های کم شروع کنید. باید لقمه‌های کوچک را تا زمانی ادامه دهید که خودشان تصمیم بگیرند لقمه‌های بزرگ‌تر بخورند.

 

ماست یک ضرورت است

ماست یک محصول لبنیاتی غنی از پروبیوتیک‌های سالم و کلسیم است که برای افزایش اشتهای نوزاد و ایمنی آنها بسیار ضروری است. حتما از ماست به عنوان دسر استفاده کنید.

 

از دادن غذاهای تند پرهیز کنید

اکثر کودکان از بوهای شدید یا مزه‌های تند لذت نمی‌برند. اگر کودک شما اشتهای کمی دارد، ببینید آیا بوی غذا اذیتش نمی‌کند، آیا از سیر استفاده می‌کنید؟ یا فلفل؟ همه اینها را حذف کنید. حذف همه اینها شانس شما را برای افزایش اشتهای نوزاد بیشتر می‌کند.

 

از ادویه‌های اشتهاآور استفاده کنید

پونه کوهی، دارچین، گشنیز، رازیانه (برگ‌ها و دانه‌ها) همه اینها ادویه‌هایی هستند که به افزایش اشتهای نوزاد کمک می‌کنند. سعی کنید در تزئین غذا خیلی از این ادویه‌ها استفاده نکنید. همچنین از مقدار خیلی کم شروع کنید.

غذاهای سرخ‌کردنی درست نکنید

برخلاف باور عموم غذاهای سرخ‌کردنی اشتها را از بین می‌برد. اگر تا الان غذای سرخ‌کردنی می‌دادید حذف کنید ببینید اشتهای کودکتان بیشتر می‌شود یا نه!

 بازی و تحرک بیشتر، اشتهای بیشتر

همه می‌دانیم که بازی کردن یا ورزش کردن باعث افزایش اشتها می‌شود. اگر اشتهای فرزندتان خیلی کم شده، زمان بازی را بیشتر کنید. وقتی خودش گرسنه شد برمی‌گردد!

اگر هوا گرم باشد خیلی کم غذا می‌خورد  

بله، این یک حقیقت است! اگر خانه خیلی گرم باشد، اشتهای کودک کمتر می‌شود. صندلی کودک را در جایی نزدیک به پنجره قرار دهید تا هوای تازه بخورد. خیلی زود متوجه تغییر در اشتهای فرزندتان می‌شوید.

 

آب‌لیموی تازه بدهید

وقتی کودک‌تان به شما نشان می‌دهد که گرسنه نیست،  به جای آب، آب‌لیموی تازه شیرین بدهید. لیمو باعث افزایش اشتها در نوزاد می‌شود.

در وعده‌های غذایی از بحث‌های استرس‌زا پرهیز کنید

خیلی‌وقت‌ها، والدین در طول وعده‌هایی غذایی در مورد امور مالی، برنامه درسی بچه‌ها یا هر چیز دیگری صحبت می‌کنند و وقت باهم بودن را با استرس سپری می‌کنند. پس در طول غذا خوردن از بحث‌های استرس‌زا پرهیز کنید. با این کار فقط اشتهای کودک را نابود می‌کنید. در مورد چیزهای خوب صحبت کنید و ببنید بشقاب کودکتان تمیز تمیز شده است.

 

جذب روی را افزایش دهید

روی به افزایش اشتها کمک می‌کند. سبوس گندم، بادام‌هندی و دانه‌های کدوحلوایی منبع عالی روی برای کودکان محسوب می‌شوند. در وعده‌ها و میان‌وعده‌های غذایی حتما از مواد غنی از روی استفاده کنید. می‌توانید با نظر پزشک از مکمل‌های روی نیز استفاده کنید.

 

درمان‌های خانگی را امتحان کنید

درمان‌های خانگی مانند آب زنجبیل با عسل را امتحان کنید. این درمان‌های خانگی را به راحتی می‌توانید در خانه تهیه کنید. این درمان‌های خانگی برای تقویت سیستم ایمنی هم بسیار عالی هستند.

 

ژورنال غذایی درست کنید

یک دفترچه یادداشت بردارید و هرجا که ایده خوبی به نظرتان رسید بنویسید تا در آینده استفاده کنید.

 

دسر را فراموش نکنید

دسرهای میوه‌ای می‌توانند به افزایش اشتهای کودک کمک کنند. این دسرها به هضم بهتر و تقویت متابولیسم بدن کمک می‌کنند. به لحاظ روانشناختی، دسرهای میوه‌ای باعث می‌شوند تا کودک غذایش را سریع‌تر تمام کند. بهترین میوه‌های تقویت‌کننده اشتها در کودکان، توت‌ها، انگور و سیب هستند.

 

شاید به دردتان بخورد: غذاهای کمکی در شش ماهگی کدام‌ها هستند؟

 

سوالات

سوال: دختر 4 ماهه من از یک ماهگی اشتهایش برای خوردن شیر خیلی کم شده. هر سه الی 4 ساعت به او شیر می‌دهم. وقتی می‌خواهم به او شیر بدهم یا گریه می‌کند یا بازی می‌کند. راستش وضع بدتر و بدتر میشه. در طول 2 هفته فقط 100 گرم وزنش بیشتر شده. لطفا به من بگید برای افزایش اشتهای نوزاد 4 ماهه چه کار کنم؟

پاسخ: قبل از هر چیز باید علتش را پیدا کنید. خیلی وقت‌ها کودک به خاطر عفونت گوش یا سرماخوردگی و یا دندان درآوردن اشتهایش کم می‌شود. اگر می‌بینید موقع شیر دادن حواسش پرت می‌شود به اتاق ساکتی بروید و در راهم ببندید و در آرامش شیر بدهید. اگر می‌توانید شیرتان را بدوشید و با قاشق به او شیر بدهید. اگر بازهم خوردن شیر را رد می‌کند، در حالت خواب‌آلودگی هم می‌توانید شیر بدهید.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب