چگونه از روغن نعناع برای سردرد استفاده کنیم

تحقیقات در مورد استفاده از روغن نعناع برای سردرد نشان می‌دهد که این روغن می‌تواند به کاهش سردرد کمک کند و باعث آرامش شما شود. در حالیکه عصاره نعناع به عنوان طعم‌دهنده استفاده می‌شود (به طور مثال در خمیردندان یا دهان‌شویه‌ها)، روغن نعناع از ریشه، برگ‌ها و گل‌های نعناع استخراج می‌شود که برای درمان بیماری‌های گوارشی مخصوصا سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) و سوء‌هاضمه استفاده می‌شود. همچنین این روغن برای سردرد مخصوصا سردرد از نوع سردرد تنشی بسیار استفاده می‌شود.

 

شواهد علمی

طبق گزارش پریهان در بخش سلامت: دو مطالعه قدیمی نشان دادند که استفاده از روغن نعناع بر روی پوست در کاهش درد سردرد تنشی بسیار موثر است. حتی یکی از مطالعات، تاثیر 10 درصدی  روغن نعناع را با تیانول (استامینوفین) مقایسه کرد. در آن مطالعه، 41 شرکت‌کننده با سردرد نوع تنشی به طور تصادفی دو کپسول برابر با 1000 میلی‌گرم تیانول یا دو کپسول شبه دارو انتخاب شده بودند.

علاوه بر این، شرکت‌کنندگان به طور تصادفی روغن نعناع یا محلول شبه دارو را دریافت کرده بودند. محلول روغن نعناع و شبه‌دارو بر روی پیشانی و گیجگاه زده شده بود و بعد از 15 دقیقه و سپس بعد از 30 دقیقه تکرار شده بود. بعد از آن، شرکت‌کنندگان شدت درد را در هر 15 دقیقه گزارش کرده بودند.

در مقایسه با شبه‌دارو، روغن نعناع به طور شگفت‌انگیزی شدت سردرد را بعد از 15 دقیقه کاهش داده بود و این کاهش درد در طی دوره یک ساعته ادامه یافته بود. به‌طرز جالبی، هیچ تفاوتی در مزیت بین روغن نعناع و تیانول گزارش نشده بود.

 

ایمنی روغن نعناع برای سردرد

سردرد با روغن نعناع

در حالیکه در مطالعه بالا هیچ گونه عوارضی گزارش نشده بود، توجه به این نکته حائز اهمیت است که روغن نعناع در صورتی که در دوز بالا مصرف شود، می‌تواند سمی و حتی کشنده باشد. با این وجود، در مطالعات  علمی دیگر، روغن نعناع مرتبط با عوارض شدیدی بود که برخی از این عوارض  عبارتند از:

  • واکنش آلرژیکی
  • سوزش سر دل
  • سوزش مقعد
  • تاری دید
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • نقص کلیوی

همچنین افرادی که سابقه ابتلا به التهاب کیسه صفرا دارند یا سنگ کیسه صفرا دارند، مصرف روغن نعناع در این افراد ممنوع است. همچنین زنان باردار نیز باید از مصرف این روغن خودداری کنند.

روغن نعناع نباید خورده شود و کودکان نیز نباید این روغن را استفاده کنند چون موجب مشکلاتی در تنفس کودکان می‌شود.

 

نحوه استفاده از روغن نعناع

برای استفاده از روغن نعناع برای سردرد، قبل از هرکاری از ارگانیک بودن روغن نعناع و خالص بودن آن مطمئن شوید. اگر متوجه هر گونه عوارض جانبی شدید یا این روغن تاثیری بر روی سردرد شما نداشت، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

 

مرحله اول: آماده کردن روغن نعناع

ابتدا بررسی کنید و ببینید که آیا روغن نعنایی که تهیه کرده‌اید خالص است یا نه. حتما روغنی بخرید که از کیفیت بالایی برخوردار باشد. از خرید روغن‌هایی که حل شده هستند خودداری کنید، چون معمولا حاوی افزودنی‌هایی مانند الکل، استون و پروپان هستند. حتما نمی‌خواهید این افزودنی‌ها روی بدن‌تان باشند.  

روغن نعناع باید به شکل مایع یا به شکل کپسول باشد. می‌توانید روغن نعناع را داخل یک بطری یا قطره چکان بریزید. همچنین می‌توانید از کپسول روغن نعناع برای سردرد استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که کپسول روغن نعناع می‌تواند با برخی داروهای دیگر تداخل داشته باشد.

از خرید روغن‌های ضروری ارزان خودداری کنید، چون ممکن است غیر استاندارند باشند.

اگر داروی دیگری مصرف می‌کنید، قبل از شروع با پزشک متخصص خود مشورت کنید. اگر داروی مربوط به بیماری دیابت یا فشار خون بالا مصرف می‌کنید، در مورد مصرف روغن نعناع برای سردرد باید احتیاط کنید.

 

مرحله دوم: نحوه مصرف روغن نعناع

قبل از اینکه روغن نعناع را استفاده کنید، حتما مقداری از آن را بر روی پوست تست کنید. ده الی 15 دقیقه منتظر بمانید. اگر خارش یا احساس سوزش نداشتید، می‌توانید برای بقیه قسمت‌های بدن‌تان استفاده کنید.

روغن را بر روی پیشانی، گیجگاه و پشت گوش‌ها بزنید و این قسمت‌ها را ماساژ دهید. وقتی روغن را به‌طور مستقیم بر روی پوست می‌زنید باعث جذب سریع آن می‌شود. یک یا دو قطره از روغن را بر روی این قسمت‌ها بزنید. به آرامی با انگشتان خود به حالت دورانی ماساژ دهید. می‌توانید کمی از روغن را بر روی گردن‌تان، درست زیر گوش‌ها و سینه‌تان هم بزنید.

اگر نمی‌خواهید از این روش برای درمان سردرد خود استفاده کنید، می‌توانید روغن نعناع را زیر بینی‌تان بگیرید و چند نفس عمیق بکشید. حداقل یک دقیقه این کار را انجام دهید تا به مقدار کافی بوی آن را استشمام کنید.

 

برای اینکه روغن نعناع برای سردرد تاثیر بگذارد، باید 15 الی 30 دقیقه منتظر بمانید. دراز بکشید و چشم‌هایتان را ببنید. استراحت کنید و آرام بمانید تا روغن تاثیر بگذارد. ممکن است احساس سردی بر روی پوست یا سوراخ بینی داشته باشید. در صورت نیاز می‌توانید دوباره از روغن نعناع استفاده کنید.

یکی دیگر از روش‌های استفاده از روغن نعناع این است که 0.2 تا 0.4 میلی‌لیتر (0.041 تا 0.081 قاشق غذاخوری از روغن را به شکل کپسول به مدت 3 تا 4 روز مصرف کنید. می‌توانید از قرص نعناع هم استفاده کنید. کپسول روغن نعناع را همراه با آب مصرف کنید. بیشتر از سه عدد کپسول روغن نعناع را در یک روز مصرف نکنید.

از مصرف کپسول روغن نعناع همراه با آنتی‌اسیدها خودداری کنید، چون ممکن است موجب سوزش سردل شود.

 

مرحله سوم: با پزشک خود مشورت کنید

اگر احساس خارش یا تحریک‌پذیری در پوست دارید، با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است به این روغن حساسیت داشته باشید یا بیماری پوستی داشته باشید که با مصرف این روغن بدتر شود.

اگر دچار سوزش سردل شدید، حتما با پزشک خود مطرح کنید. یکی از عوارض احتمالی استفاده از کپسول روغن نعناع، احساس سوزش سردل است. همچنین ممکن است عوارض جانبی دیگری مانند حالت تهوع و استفراغ را نیز تجربه کنید. پزشک به شما توصیه می‌کند تا روغن نعناع را به صورت مایع مصرف کنید یا از روش دیگری برای درمان استفاده کنید.

 

اگر سردردتان با مصرف کپسول روغن نعناع برطرف نشد، با پزشک خود مطرح کنید.

 

روغن نعناع و میگرن

روغن نعناع دارای تاثیراتی است که می‌تواند برای کسانی که مبتلا به سردرد میگرنی هستند بسیار مفید باشد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که ترکیب روغن نعناع و اتانول باعث تسکین سردرد می‌شود. اما این اطلاعات کافی نیستند و توصیه مجله اینترنتی پریهان این است که برای سردردهای میگرنی از روش‌های دیگری استفاده کنید، چون هنوز مطالعات در این زمینه کافی نیستند.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

 

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب