غذاهای مقوی بعد از عمل جراحی کیسه صفرا کدام‌ها هستند؟

اگر به تازگی عمل جراحی کیسه صفرا داشته‌اید، حتماً باید به‌دنبال غذاهای مقوی بعد از عمل جراحی کیسه صفرا باشید. اگر کیسه صفرای‌تان را برداشته باشید، هضم برخی غذاها برایتان مشکل خواهد بود. حتی برخی افراد ممکن است با عوارض جانبی روبه‌رو شوند مانند اسهال و شل شدن مدفوع. بدون کیسه صفرا، زردآب به‌طور مستقیم وارد روده کوچک‌تان جریان می‌یابد. در این حالت بدن‌تان نمی‌تواند با همان کارایی قبلی کار کند و در نتیجه هضم غذا آهسته می‌شود. پس غذا و تغذیه نقش مهمی را در این زمینه بازی می‌کند.

 

غذاهای مقوی بعد از عمل جراحی کیسه صفرا

ببینیم این غذاها کدام‌ها هستند:

 

چربی‌های سالم

چربی‌های سالم برای کیسه صفرا

هضم چربی‌های اشباع‌نشده مانند روغن ذرت، روغن دانه سویا، روغن کانولا و امگا3 یافت شده در ماهی تازه و سرد، آجیل، انواع دانه‌ها، روغن بذر کتان و روغن ماهی نسبت به غذاهای پر چرب دیگر راحت‌تر است و یکی از غذاهای مقوی بعد از عمل جراحی کیسه صفرا محسوب می‌شوند.

درحالیکه چربی‌های اشباع‌نشده بخش مهمی از یک رژیم سالم هستند، بهتر است جذب چربی‌ را در رژیم غذایی‌تان محدود کنید و از جایگزین‌های کم چربی مانند محصولات لبنیاتی با چربی کم، گوشت‌های کم چرب و غذاهای غیر سرخ کردنی استفاده کنید مخصوصاً در هفته‌های اول بعد از عمل جراحی.

 

فیبر

غذاهای فیبردار برای کیسه صفرا

فیبر به حرکت غذا از طریق روده کمک می‌کند و از بروز اسهال پیشگیری می‌کند. همچنین فیبر به هضم غذا نیز کمک می‌کند. البته باید میزان افزایش فیبر به‌عنوان یکی از غذاهای مقوی بعد از عمل جراحی کیسه صفرا تدریجی باشد، چون افزایش ناگهانی فیبر می‌تواند باعث ایجاد احساس نفخ شود. میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل، دانه‌ها و مغزدانه‌ها جزو غذاهایی هستند که حاوی فیبر بالایی هستند.

 

گوشت بدون چربی

گوشت بدون چربی برای کیسه صفرا

پروتئین‌ها به ساخت عضلات کمک می‌کنند و باعث ترمیم بافت‌ها می‌شوند. گوشت‌ قرمز حاوی پروتئین زیادی است، اما چربی بالایی نیز دارد. بنابراین، بهترین کار این است که از گوشت‌های کم چرب بعد از عمل جراحی کیسه صفرا استفاده کنید.

 

پروتئین کم چرب

می‌توانید از پروتئین‌های کم چرب به‌عنوان غذاهای مقوی بعد از عمل جراحی کیسه صفرا استفاده کنید مانند ماهی، لبنیات با چربی صفر، مغزدانه‌ها، دانه‌ها، سویا و لوبیاها. این غذاها حاوی پروتئین هستند و مقدار نمک بسیار پایینی دارند.

 

غذاهای گیاهی  

غذاهای گیاهی منبع سالمی از ویتامین‌ها، املاح معدنی و آنتی‌اُکسیدان‌ها هستند. بعد از عمل جراحی کیسه صفرا باید میوه و سبزیجات فراوان مصرف کنید تا مطمئن شوید که رژیم‌تان پر از مواد مغذی است.

 

بدترین غذاها

برخی غذاها هستند که حتماً باید بعد از عمل جراحی کیسه صفرا از خوردن آنها خودداری کنید. غذاهای فرآوری‌شده، گوشت‌های پر چرب، محصولات لبنیاتی با خامه کامل، غذاها و نوشیدنی‌های قندی و غلات تصفیه شده به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

این غذاها را نباید زیاد بخورید:

  • گوشت‌های چرب‌دار، گوشت‌های فرآوری شده مانند ژامبون گوشت و سوسیس کالباس.
  • محصولات لبنیاتی (شیر، ماست پر چرب، پنیر پر چرب، کره، سرشیر، بستنی، خامه زده شده، خامه).
  • غذاهای فرآوری شده غنی از چربی و شکر هستند مانند بیسکوئیت، دسر و غذاهای سرخ شده.

نکات رژیمی

شاید اضافه کردن غذاهای مقوی بعد از عمل جراحی کیسه صفرا برایتان سخت باشد، اما یک رژیم سالم به روند بهبودی‌تان کمک خواهد کرد و به بدن‌تان کمک خواهد کرد تا بدون داشتن کیسه صفرا به کارکرد خود ادامه دهد. در پایان می‌خواهیم به چند نکته مهم اشاره کنیم که برخی از این نکات عبارتند از:

  • با یک رژیم غذایی نرم شروع کنید مانند فرنی، ماهی، جو دوسر، سیب‌زمینی له شده یا سیب‌زمینی شیرین، سبزیجات و میوه‌های نرم و پخته.
  • وعده‌های کم حجم‌تر بخورید. از خوردن وعده‌های غذایی پر حجم خودداری کنید. چون برای بدن‌تان سخت است که بتواند برخی غذاها را هضم کند و ممکن است دچار نفخ شوید. داشتن 4 الی 6 وعده غذایی برای برآوردن نیازهای روزانه‌تان کافی است.
  • یک رژیم متعادل داشته باشید. حتماً از سبزیجات و میوه‌ها، غلات کامل، گوشت‌های پرچرب، سویا و لبنیات کم چرب استفاده کنید تا بعد از عمل جراحی بهبودی‌تان حاصل شود.
  • به‌طور منظم ورزش کنید تا وزن‌تان و سیستم گوارشی‌تان حفظ شود.

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

منبع: montelizabeth.com

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب