هر آنچه که باید در مورد درمان جوش پاپول بدانید

پاپول قسمتی از بافت پوست است که کمتر از 1 سانتی‌متر آن از پوست بیرون می‌زند. جوش پاپول می‌تواند در انواع شکل‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌ها ظاهر شود. جوش پاپول بیماری محسوب نمی‌شود. در ادامه با پِریهان همراه باشید تا در مورد درمان جوش پاپول بیشتر بدانیم.

پاپول‌ها اغلب اوقات ضایعات پوستی نامیده می‌شوند که در اصل تغییراتی در رنگ یا بافت پوست ایجاد می‌کنند. در بسیاری از مواقع، پاپول تبدیل به جوش می‌شود.

در اکثر موارد، پاپول‌ها جدی نیستند. بستگی به علت پاپول، مانند مانند زگیل، می‌توانید با روش‌های خانگی آن را درمان کنید. با این وجود، اگر بعد از درمان‌های خانگی بازهم پاپول ظاهر شد، فورا با پزشک مشورت کنید.

 

چگونه پاپول را تشخیص دهیم؟

طبق گزارشات پریهان، اگر بخواهیم پاپول را تعریف کنیم، پاپول بسیار کوچک است و معمولاً اندازه آن کمتر از 1 سانتی‌متر است که پهنای آن به اندازه ناخن انگشت است. پاپول ممکن است گنبدی شکل باشد یا شاید ممکن است صاف باشد.

شاید حتی نازک و تقریبا شبیه ناف باشد. پاپول‌های نازک شبیه ناف می‌توانند به دلیل اختلالاتی مانند زگیل آبکی (Molluscum contagiosum) باشد.

 

چرا پاپول دارم؟

پاپول‌ها می‌توانند در هر نوع بیماری پوستی مشاهده شوند که برجستگی‌های کوچکی روی پوست ظاهر می‌شوند. برخی از علت‌ها پاپول عبارتند از:

  • درماتیت تماسی (Contact dermatitis) که در اثر تماس پوست با ماده خاصی ایجاد می‌شود و موجب تحریک یا واکنش آلرژیکی پوست می‌شود.
  • زگیل که برآمدگی‌های روی پوست به وسیله ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) ایجاد می‌شوند
  • کراتوز سبورئیک (Seborrheic keratosis) نوعی بیماری که پوست ظاهر زگیل مانند پیدا می‌کند
  • کراتوز آکتینیک (Actinic Keraoses) که معمولا به صورت لکه‌های خورشیدی شناخته می‌شود
  • اگزما که با عنوان درماتیت آتوپیک نیز شناخته می‌شود.

دیگر علت‌های بالقوه پاپول

دلایل زیر بسیار کمتر رایج هستند:

  • واکنش شدید به دارو
  • لیکن پلان (lichen Planus) که یک بیماری پوستی غیر مسری هست که اغلب اوقات روی مچ دست دیده می‌شود و به وسیله برآمدگی بنفش مایل به قرمز مشخص می‌شود.
  • پسوریازیس که نوعی بیماری پوستی است که به وسیله ضایعات پوستی خارش و قرمز رنگ مشخص می‌شود
  • زونا یا آبله مرغان یک عفونت ویروسی است که جوش‌های دردناک به وسیله ویروس واریسلا زوستر مشخص می‌شود
  • جذام نوعی بیماری است که به وسیله زخم‌های پوستی، ضعف عضلانی و آسیب عصبی مشخص می‌شود
  • آکرودرماتیت (Acrodermatitis) که بیماری پوستی مرتبط با بیماری‌هایی مانند هپاتیت ب است
  • گزش حشرات

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

اگر به تازگی درمان جدیدی را شروع کرده‌اید و فکر می‌کنید جوش پاپول در شما بهبود پیدا نکرده است، با پزشک متخصص پوست صحبت کنید.

هیچ گونه دارویی را بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید. اگر فکر می‌کنید به خاطر نیش حشرات دچار جوش پاپول شده‌اید به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از نیش حشرات مانند نیش کنه می‌توانند حامل بیماری‌های مضر باشند مانند بیماری لایم. بیماری لایم می‌تواند موجب علائمی مانند خارش دردناک پوست و حتی التهاب مغز.

درمان جوش پاپول به چه صورت است؟

در بسیاری از مواقع می‌توانید جوش پاپول را خودتان در منزل درمان کنید. حتما دقت کنید که به موادی که استفاده می‌کنید حساسیت نداشته باشید. برخی از مراحل درمان به ترتیب زیر است:

  • در طول پاکسازی، پوست خود را اسکراب نکنید.
  • از آب گرم استفاده کنید-نه آب داغ- و برای شستن از صابون‌های ملایم استفاده کنید.
  • آرایش نکنید. روی جوش پاپول لوسیون استفاده نکنید.
  • اگر فکر می‌کنید هر گونه کرم یا لوسیون آرایشی که استفاده می‌کنید باعث جوش پاپول در شما می‌شود، استفاده از آن را ادامه ندهید.

اگر کمتر از 12 سال سن دارید یا فرزندتان دارای جوش پاپول است به احتمال زیاد آبله مرغان است. توصیه می‌شود در این مواقع اجازه دهید بیماری روند خودش را طی کند. با این حال اگر کودک شما به آبله مرغان مبتلا شده است با پزشک متخصص مشورت کنید. اما اگر

  • نوزادتان دارای جوش پاپول است
  • فرد دارای بیماری پوستی دیگر نیز هست
  • سیستم ایمنی ضعیفی دارد
  • بالای 13 سال سن دارد

این افراد در صورت داشتن جوش پاپول ممکن است به درمان ضد ویروسی نیاز داشته باشند. اگر به خاطر اگزما جوش پاپول زده‌اید، ممکن است از محصولاتی استفاده کنید که از بلغور ساخته شده باشند، این محصولات می‌توانند پوست شما را آرام کنند. همچنین می‌توانید دو بار در روز پوست خودتان را با نرم‌کننده مرطوب کنید.

 

چگونه از جوش پاپول پیشگیری کنیم؟

در حالیکه برخی از جوش‌های پاپول قابل پیشگیری نیستند، اما برخی از آنها ممکن است قابل پیشگیری باشند. برای مثال:

  • تزریق واکسن واریسلا می‌تواند به پیشگیری از آبله مرغان کمک کند.
  • مصرف مکمل‌های پروبیوتیکی در طول بارداری و ادامه آن در طول 6 ماه پس از زایمان ممکن است از درماتیت آتروپیکی پیشگیری کند.
  • پوست خود را تمیز و خشک نگه دارید.

درمان‌های خانگی

درمان‌های خانگی بسیار کمی برای درمان جوش پاپول وجود دارد، اما گزارش شده است که درمان‌های خانگی برای جوش به درمان پاپول هم کمک می‌کند و با پاکسازی چربی اضافی از پوست، باکتری‌ها از بین می‌روند و التهاب کمتر می‌شود.

 سرکه سیب

سرکه سیب برای درمان جوش پاپول

به مقدار مساوی آب و سرکه سیب را با هم مخلوط کنید و با یک توپ پنبه‌ای آن را به پوست بزنید. سرکه سیب حاوی اسیدهای آلی است که باکتری را از بین می‌برد و از این رو وجود باکتری‌هایی که موجب جوش می‌شوند را کاهش می‌دهد.

آب لیمو

آب لیمو برای درمان جوش پاپول

یک عدد لیمو را ببرید و به آرامی روی جوش پاپول بفشارید تا آب لیمو روی جوش بیفتد.

آب لیمو حاوی اسید سیتریک است. درست مانند سرکه سیب، خواص اسیدی لیمو نیز ممکن است باکتری‌های مرتبط با جوش را از بین ببرد. با این حال، برخی پزشکان هشدار می‌دهند که آب لیمو برای پوست بسیار اسیدی است و ممکن است به پوست آسیب وارد کند.

 

چای سبز 

چای سبز برای جوش پاپول

به مدت چند دقیقه یک عدد چای سبز کیسه‌ای را در آب داغ دم کنید، سپس بگذارید سرد شود، این چای کیسه‌ای را مستقیم روی جوش پاپول قرار دهید.

چای سبز با باکتری‌ها مبارزه می‌کندو همچنین ثابت شده است که باعث کاهش التهاب می‌شود، از این رو ممکن است به تسکین ضایعات پوستی کمک کند.

 

عسل 

مقدار کمی از عسل را روی جوش پاپول بزنید.

عسل یک آنتی‌باکتریال طبیعی است. عسل می‌تواند باکتری‌هایی را که باعث جوش می‌شوند را از بین ببرد.

 

یخ

یخ را داخل یک پارچه تمیز یا کیسه فریزر بگذارید و به آرامی روی جوش پاپول قرار دهید. هر چند ثانیه یک بار تکرار کنید.

یخ به تسکین التهاب کمک می‌کند. اگرچه از شکل‌گیری ضایعات پوستی پیشگیری نمی‌کند، اما ممکن است قرمزی و تورم آن را کاهش دهد.

داروهای خوراکی

از داروهای خوراکی زیر می‌توانید برای درمان جوش پاپول استفاده کنید:

آنتی‌بیوتیک

آنتی‌بیوتیک‌ها در کاهش جوش پاپول و بهبود علائم آن بسیار موثر هستند. آنتی‌بیوتیک‌ها با کشتن باکتری‌هایی که موجب جوش می‌شوند به درمان ضایعات پوستی کمک می‌کنند. همچنین دارای خواص ضد التهابی هستند که ورم و قرمزی پوست را کاهش می‌دهد. برای نتایج بهتر، آنتی‌بیوتیک‌ها در ترکیب با درمان‌های موضعی استفاده می‌شوند.

نکته مهم: آنتی‌بیوتیک‌ها را نباید به مدت چندین ماه مصرف کنید. اثربخشی آن بعد از 5 الی 7 روز مصرف کاهش پیدا می‌کند. اگر پوست شما مستعد آکنه است، ممکن است مصرف آنتی‌بیوتیک گزینه خوبی برای شما نباشد.

 

قرص ضدبارداری 

برخی از بررسی‌ها نشان داده‌اند که قرص‌های ضد بارداری می‌توانند به کاهش جوش کمک کنند. اغلب اوقات تغییرات هورمونی باعث جوش می‌شود. برخی از این قرص‌ها به تعادل هورمونی کمک می‌کنند و می‌توانند علائم جوش پاپول را بهبود بخشند.

 

قرص‌های ضد آندروژن 

تغییرات هورمونی ممکن است به افزایش سطوح آندروژن در بدن کمک کنند. این امر می‌تواند باعث جوش شود. قرص‌های ضد آندروژن در کاهش علائم آکنه موثر هستند.

نکته مهم: قبل از مصرف هرگونه دارو برای درمان جوش پاپول با پزشک مشورت کنید.

 

تهیه و ترجمه: اختصاصی مجله اینترنتی پِریهان

 

حتما بخوانید: بهترین زمان استفاده از سرم صورت چه زمانی است؟

حتما بخوانید: آیا مصرف زیباکننده پوست ارزشش را دارد؟

حتما بخوانید: آیا می‌دانید بهترین قرص‌های ویتامین برای پوست و مو کدام‌ها هستند؟

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب