تاثیر شگفت‌انگیز چای نعناع برای تنظیم هورمون

امروزه تحقیقات گسترده‌ای درباره نعناع و فواید این گیاه انجام می‌شود. این تحقیقات نشان می‎‎‌دهد چای نعناع برای تنظیم هورمون بسیار مفید است. چای نعناع بر هورمون‌های جنسی تاثیر می‌گذارد و موجب تعادل در این هورمون‌ها می‌شود. همچنین این گیاه به سلامت دستگاه گوارش و عملکرد مغز کمک می‌کند. در این مقاله ما فواید چای نعناع را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

چای نعناع برای تنظیم هورمون

نعناع در سراسر جهان کشت می‌شود. همچنین این گیاه یکی از گیاهان پرکاربرد است و در بیشتر نقاط ایران کشت می‌شود. چای نعناع سرشار از آنتی‌اکسیدان و ترکیبات گیاهی مفید است. از فواید این چای گیاهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

کاهش سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک عارضه‌ای است که معمولا زنان از آن رنج می‌برند. این سندرم به دلیل سطح بیش از حد هورمون آندروژن رخ می‌‌دهد. آندروژن‌ها معمولا به عنوان هورمون‌های جنسی مردانه شناخته می‌شوند اما این گروه از هورمون‌ها هم در مردان و هم در زنان تولید می‌شوند. یکی از آندروژن‌های اصلی، تستوسترون نام دارد که مسئول حفظ استخوان‌ها و عضلات و تنظیم میل جنسی است.

سطح بیش از حد آندروژن در زنان باعث بروز مشکلاتی در بدن می‌شود. در این صورت چای نعناع برای تنظیم هورمون بسیار مفید است. نعناع دارای خواص ضد آندروژن است و به کاهش سطح تستوسترون کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن چای نعناع بطور قابل توجهی سطح تستوسترون را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود سطح هورمون‌ها هماهنگی بهتری داشته باشند.

کاهش موی زائد در ناحیه صورت و گردن

یکی دیگر از علائم سطح بیش از حد آندروژن در زنان، رشد غیرطبیعی مو در ناحیه صورت، چانه، سینه و شکم است. نوشیدن چای نعناع یک داروی گیاهی رایج برای توقف رشد موهای ناخواسته در کشورهای خاورمیانه است. یک مطالعه 30 روزه در مورد زنانی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک بودند، نشان داد گروهی که در روز دو فنجان چای نعناع می‌نوشیدند، رشد موهای زائد در ناحیه صورتشان کاهش پیدا کرده‌است.

کاهش آکنه و جوش‌های هورمونی

یکی از آزاردهنده‌ترین علائم سطح بیش‌ازحد هورمون‌های مردانه، آکنه است. اگرچه می‌توانید با یک روتین مراقبت از پوست آن را درمان کنید. اما با این حال بهتر است از چای نعناع برای تنظیم هورمون استفاده کنید. خواص ضد آندروژنی نعناع به کنترل آکنه هورمونی کمک می‌کند.

تقویت دستگاه گوارش

تقریبا زنان دو برابر مردان در معرض ابتلای LBS یا سندرم روده تحریک‌پذیر هستند. تحقیقات گسترده در این زمینه نشان می‌دهد که هورمون‌های جنسی مانند استروژن و پروتستورون ممکن است دلیل ابتلای بیشتر زنان به این عارضه است. بنابراین چای نعناع برای تنظیم هورمون جنسی در این زمینه بسیار مفید است. گیاه نعناع به دلیل داشتن منتول، ماهیچه‌های دستگاه گوارش را شل می‌کند و باعث تسکین دستگاه گوارش می‌شود. همچنین چای نعناع به تسکین درد شکم، یبوست و نفخ کمک می‌کند.

تقویت عملکرد مغز

هورمون‌های جنسی نقش مهم و اساسی در سلامت عملکرد عصبی و شناختی مغز دارند. در زنان هورمون‌های استروژن و کورتیزول (هورمون استرس طبیعی در بدن)، مسئول ارتباطات شیمایی در مغز هستند. کاهش سطح هورمون استروژن در طول زمان، مخصوصا در دوران یائستگی، باعث از دست دادن تدریجی حافظه در زنان می‌شود. اگرچه که این یک روند طبیعی پیری است، اما می‌توان آن را با مکمل‌های هورمونی و تنظیم رژیم غذایی سالم مدیریت کرد.

امروزه شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد گیاه نعناع به بهبود حافظه کمک می‌کند. حتی فقط بوی نعناع می‌تواند برای افزایش قدرت مغز و بهبود عملکرد آن کافی باشد. طبق تحقیقاتی که امروزه انجام شده‌است، افراد مسن مبتلا به اختلال حافظه که روزانه مکمل‌هایی حاوی 900 میلی‌گرم عصاره نعناع دریافت کردند، 15 درصد بهبودی در حافظه فعال خود داشتند. بنابراین چای نعناع برای تنظیم هورمون، بهترین راه پیشگیری از این عارضه است.

 

حرف آخر

برای درست کردن چای نعناع کافی است مقداری برگ نعناع را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید. حتما برای خارج شدن روغن‌ و مواد از برگ نعناع، آب باید کاملا داغ و جوشیده باشد. سپس روی لیوان را بپوشانید تا مواد به خوبی داخل آب جوش بماند و اجازه دهید گیاه به مدت 4 ساعت دم بکشد. همانطور که اشاره کردیم این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و سایر ترکیبات گیاهی مفید است که به عدم تعادل هورمون‌ها، بهبود گوارش و حافظه کمک می‌کند. نعناع یک گیاه خوشمزه و خوشبو است که می‌تواند اثرات مفیدی بر عدم تعادل هورمونی و سلامتی شما داشته باشد.

 

 مترجم: الهه حبیب‌پور

اختصاصی مجله اینترنتی پریهان

تمامی حقوق وب سایت محفوظ می باشد. | طراحی وب سایت توسط دارکوب